Overzicht Actueel

RCC oordeelt over de bloemkolen-reclame van New York Pizza

NYPizza-Natwerk-bloemkolen-960px

Je zult het vast niet gemist hebben: de grote bloemkolen-reclame van New York Pizza. Vanuit meerdere kanten kwam een grote storm aan kritiek. De campagne zou seksistisch, te plat en smakeloos zijn. Ook de Reclame Code Commissie (RCC) ontving een groot aantal klachten over de reclame, waar zij nu uitspraak over hebben gedaan.

New York Pizza verweert zich door te zeggen dat ze op een humoristische manier en met enige zelfspot hun product onder de aandacht wilden brengen. Om de aandacht van de commercials te vergroten, hebben zij teruggegrepen naar een oude grap van André van Duin over bloemkolen (het liedje: ‘K Heb Hele Grote Bloemkolen’).

De Reclame Code Commissie gaat hier niet in mee. Zij achten de posters van de ontblote vrouw met twee bloemkolen voor haar borsten in strijd met de “hedendaagse maatstaven van de goede smaak en het fatsoen, zeker nu deze in de openbare ruimte is geplaatst.” De Commissie vindt de beoogde verwijzing naar een grap van André van Duin te indirect om de seksuele lading van de uiting weg te nemen. Dat een uiting een seksuele lading heeft, is niet zonder meer in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Maar op deze poster wordt de vrouw echt afgebeeld als een “lekker object”, wat niet toelaatbaar is.

De RCC beveelt de adverteerder om niet meer op deze manier reclame te maken.

De commercial op YouTube wordt trouwens niet geacht in strijd te zijn met de goede smaak en fatsoen, aangezien daarin duidelijker is dat het om een parodie gaat.

Lees hier de volledige uitspraak.

Bron: Reclame Code, Beeld: Natwerk