Spring naar content

Het inzetten van influencers kan nuttig zijn om op een laagdrempelige manier je doelgroep te bereiken. Influencers bouwen een online band op met hun volgers en kunnen via hun kanaal jouw product of dienst onder de aandacht brengen. Maar deze invloed komt ook met verantwoordelijkheden en regels. In 2014 heeft DDMA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing opgezet, waar de Reclame Code Commissie o.a. toezicht houdt op of reclame duidelijk herkenbaar is. Maar ook vanuit de social media platforms zelf en organisaties als Kijkwijzer en het Commissariaat voor de Media ontstaan steeds meer regels. Hieronder lees je alles over deze regels en de ontwikkelingen. 

Veelgestelde vragen

Herkenbaarheid van reclame is van belang voor consumenten en tevens een wettelijke verplichting. De Reclamecode Social Media beoogt transparantie van reclame op social media te bevorderen. Als je organisatie consumenten, influencers of andere personen inzet om je diensten en producten onder de aandacht te brengen, moet je hen verplichten de relatie tussen jullie openbaar te maken. Daarnaast zegt de RSM dat een adverteerder uitingen/reacties op (eigen) social media niet zo mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat. Een voorbeeld hiervan is via nep-accounts berichten plaatsen onder een post op social media over een product of dienst. 

In de Toelichting van artikel 3 van de Reclamecode Social Media staan meerdere bruikbare voorbeelden. Denk aan het plaatsen van een hashtag onder het bericht (#ad, #spon) of door middel van een gesproken bericht (“ik ontving [product] van [adverteerder]” of “ik ben betaald door [adverteerder]”). 

Ja, de code geldt ook voor non-profit organisaties en overheidsinstellingen wanneer zij reclame maken op een social media platform en/of via een influencer. 

Als consument, bedrijf of organisatie kun je bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen over reclame. Deze klacht kan gericht worden aan de verspreider/influencer en/of de adverteerder. 

onze legal specialisten

Heb je het antwoord op jouw vraag hier niet kunnen vinden én ben je lid van DDMA? Bel dan één van onze Legal Counsels (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.

Martijn Poulus

Advocaat en senior legal counsel bij DDMA

Naomi van der Louw

Legal counsel

Romar van der Leij

Legal counsel

Sara Mosch

Legal counsel