Vertrouwen in een organisatie is de nummer één voorwaarde voor klanten om gegevens te delen, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor. Om dat vertrouwen op te bouwen en te behouden is alleen voldoen aan wetten en regels niet genoeg. Voor elke organisatie die data- en klantgedreven werkt is het van cruciaal belang dat mensen echt het gevoel hebben dat hun gegevens in goede handen zijn. Dit levert niet alleen tevreden klanten op, maar is ook belangrijk voor compliance, governance, reputatie én de business. Een datavisie, duidelijke kaders voor datagebruik en een praktische vertaling daarvan voor medewerkers zijn hiervoor onmisbaar. Daarom heeft DDMA samen met de Argumentenfabriek de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik én de workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ ontwikkeld. 

De eerste open workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ staat gepland op 4 maart 2021 van 14:00 – 17:00 uur (max 10 personen). Aanmelden kan via deze link.

‘Deze workshop heeft me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’

Mark Kramer Director Customer Experience @ KLM

Wat houdt de workshop in?

Wat houdt de workshop in?

DDMA biedt vanaf nu de workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ aan. Deze workshop is ontwikkeld samen met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en CZ.

Deze workshop is een startpunt voor het creëren van een bedrijfsbreed normen en waardenkader, dat medewerkers helpt de juiste ethische beslissingen te nemen over data. We leren je een methodiek aan die je kunt gebruiken om doorlopende gesprekken te voeren over data-ethiek binnen jouw organisatie. Onder leiding van twee externe facilitators ga je in op ethische datavraagstukken uit je eigen praktijk. Onze uitgangspunten voor datagebruik (of die van je eigen organisatie) geven sturing aan de discussie. Gezamenlijk maken we het probleem en de mogelijke oplossingen concreet, rekening houdend met de belangen van zowel de klant als de organisatie. Dit resulteert in een antwoord op de vraag: hoe moet je als organisatie in deze situatie willen handelen, overeenkomstig je eigen kernwaarden en de verwachtingen van je klanten?

De workshop kan op deze manier voor meerdere doelen worden ingezet:

  • als ideaal startpunt voor het ontwikkelen van een eigen visie op datagebruik – één organisatiebreed normen- en waardenkader in plaats van meerdere persoonlijke kaders
  • als tijdbesparende methodiek om te bepalen of een nieuw data-idee de ethische toets haalt en zodoende levensvatbaar is
  • als toets voor je bestaande datavisie en het verankeren hiervan binnen de organisatie
  • als middel om het databewustzijn in de organisatie te vergroten

Bij deze workshop krijg je ook het werkboek ‘Data-ethiek in de praktijk’, als hulpmiddel om het gesprek over verantwoord datagebruik doorlopend te blijven voeren binnen de organisatie.

Voor wie is de workshop interessant?

Voor wie is de workshop interessant?

De workshop is ontwikkeld voor en door senior professionals die werken met persoonsgegevens en deze inzetten voor commerciële doeleinden (sales, service en marketing). Denk aan managers data science, heads of data, marketingmanagers, directeuren klantenservice, fondsenwervers, juristen, compliance officers, data protection officers en privacy officers, maar ook bestuurssecretarissen, bestuursleden en commissarissen.

Module 1: In-house workshop op maat
Samen met je collega’s de diepte induiken, toegespitst op de vragen die binnen je organisatie leven. De sessie duurt een dagdeel en is geschikt voor maximaal 10 personen. Ook te combineren met een in-house masterclass privacy.

Tarief voor leden: €1500,- 
Tarief voor niet-leden: €2250,-

Module 2: Open workshop
Ervaringen uitwisselen met experts van organisaties en zo nieuwe inzichten opdoen. De eerste open workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ staat gepland op 4 maart 2021 (max 10 personen). Aanmelden kan hier.

Tarief voor leden: €150,-
Tarief voor niet-leden: €250,- 

‘De nieuwe inzichten uit deze workshop hebben ervoor gezorgd dat ik bij een Data Protection Impact Assessment (DPIA) ook ethische vragen stel aan de business.’

Michiel van Schaijck Privacy Officer @ NS

Download hier alle informatie

Download hier alle informatie

Contact

Contact

Interesse in een workshop of wil je meer weten over data-ethiek? Neem contact op met Sanne Fontaine via sannefontaine@ddma.nl of 020 4528413.