Data-ethiek en consumentenvertrouwen

Vertrouwen in een organisatie is de nummer één voorwaarde voor klanten om gegevens te delen, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor. Om dat vertrouwen op te bouwen en te behouden is alleen voldoen aan wetten en regels niet genoeg. Voor elke organisatie die data- en klantgedreven werkt is het van cruciaal belang dat mensen echt het gevoel hebben dat hun gegevens in goede handen zijn. Dit levert niet alleen tevreden klanten op, maar is ook belangrijk voor compliance, governance, reputatie én de business. Een ethische datavisie met duidelijke kaders voor datagebruik en een praktische vertaling daarvan voor medewerkers zijn hiervoor onmisbaar. Daarom bouwt DDMA aan een data-ethiekprogramma dat organisaties helpt grip te krijgen op de ethische datadilemma’s binnen hun eigen marketingpraktijk. Momenteel bestaat dit programma uit:

  • De workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ met de bijbehorende Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik, ontwikkeld in samenwerking met de Argumentenfabriek
  • De Member Meetup Data-ethiek

Workshop: Data-ethiek in de praktijk

Deze workshop is een startpunt voor het creëren van een bedrijfsbreed normen- en waardenkader, dat medewerkers helpt beslissingen te nemen over datadilemma’s. We leren je een methodiek aan die je kunt gebruiken om gesprek over data-ethiek binnen jouw organisatie aan te gaan.

De workshop kan op deze manier voor meerdere doelen worden ingezet:

  • als ideaal startpunt voor het ontwikkelen van een eigen visie op datagebruik – één organisatiebreed normen- en waardenkader in plaats van meerdere persoonlijke kaders
  • als tijdbesparende methodiek om te bepalen of een nieuw data-idee de ethische toets haalt en zodoende levensvatbaar is
  • als toets voor je bestaande datavisie en het verankeren ervan binnen de organisatie
  • als middel om het databewustzijn binnen je organisatie te vergroten

Download de two-pager hieronder voor meer informatie.

Download hier aanvullende informatie

Download hier aanvullende informatie

‘De DDMA workshop data-ethiek in de praktijk heeft me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’

Mark Kramer Director Customer Experience @ KLM

‘De nieuwe inzichten uit deze workshop hebben ervoor gezorgd dat ik bij een Data Protection Impact Assessment (DPIA) ook ethische vragen stel aan de business.’

Michiel van Schaijck Privacy Officer @ NS

Contact

Contact

Interesse in een workshop of wil je meer weten over data-ethiek? Neem contact op met Sanne Fontaine via sannefontaine@ddma.nl of 020 4528413.