Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Nieuws |

Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel

Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
AVG Data-ethiek DDMA Legal
Onderzoek |

DDMA Privacy Monitor 2023: Nederlanders meer bereid om gegevens te delen, zorgen over privacy blijven gelijk

De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als 4 jaar geleden: 2 op de 3 Nederlanders (64%) maakt zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid ontstaan om persoonsgegevens te delen, met name…
Lees meer
AVG Data-ethiek DDMA Legal
Onderzoek |

DDMA Privacy Monitor 2023: Consumers increasingly willing to share data despite concerns about privacy remain considerable

The concerns about online privacy among Dutch consumers are just as considerable as they were 4 years ago: 2 out of 3 Dutch people (64%) are worried about this, to varying degrees. However, there has been a greater willingness to share personal data, especially among…
Lees meer
Artificial Intelligence Data-ethiek Data, Decisions & Engagement DDMA
Podcast |

NIEUW: DDMA Podcast – Shaping the future | 4 belangrijke trends die marketing in 2030 compleet gaan veranderen

Er speelt op dit moment veel binnen de data-driven marketingsector. Denk aan de aanstaande verdwijning van de third-party cookie, de recent goedgekeurde Digital Services Act (DSA) en consumenten die steeds privacy-bewuster worden. Wendbaarheid rondom deze actuele vraagstukken is belangrijk, maar de waan van de dag…
Lees meer
Data-ethiek Experimentation & Optimisation Legal Nudging
Artikel |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is gericht aan socialmediaplatforms, dus heeft geen directe invloed op de marketingpraktijk van jouw organisatie. Wel…
Lees meer
Data-ethiek Legal Nudging Privacy
Nieuws |

ACM vraagt input voor vernieuwing leidraad Bescherming online consument

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd de in 2020 gepubliceerde leidraad Bescherming online consument te gaan actualiseren. Die aanpassing is volgens de ACM nodig omdat de digitale wereld zich snel ontwikkelt en er sinds de publicatie van de leidraad veel is veranderd op…
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Onderzoek |

Global Privacy Monitor 2022: Consumers more data-conscious, privacy concerns decline

The Global Privacy Monitor 2022, a survey commissioned by the GDMA (the umbrella Organisation of industry association DDMA) among more than 20,000 respondents from 16 countries globally, shows that consumers are more aware of their rights in sharing their personal data. At the same time,…
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Onderzoek |

GDMA Global Privacy Monitor 2022: Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder ruim 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen…
Lees meer
Data-ethiek
Interview |

Hilary Richters, Deloitte: “Het integreren van digital ethics in de bedrijfsvoering stelt elke organisatie in staat te blijven innoveren”

Met de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik, de Workshop Data-ethiek in de praktijk en de Member Meetup Data-ethiek mag het duidelijk zijn: bij DDMA vinden we het belangrijk dat organisaties een ethische visie op data hebben. Om de bewustwording voor dit belangrijke onderwerp verder te vergroten, laten…
Lees meer
Data-ethiek Privacy
Artikel |

Onderzoek: investeren in privacy levert commercieel voordeel op

Privacy en security zijn sinds de AVG bij veel organisaties een onderdeel van de dagelijkse bedrijfsprocessen geworden. De ‘privacy maturity’ van adverteerders is sindsdien sterk gegroeid. Naast de wettelijke verplichting wordt privacy ook steeds meer ingezet als unique selling point. Je kunt je onderscheiden van…