Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG
Cookies
Data delen buiten EU
Data-ethiek
Artikel
|
Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties
Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems en Meta Ierland. Buiten een platform om, openbaar gedeelde informatie levert niet automatisch grondslag op…
Lees meer
Data-ethiek
Legal
Artikel
|
Duurzaamheidsclaims in marketing: wat mag en wanneer is sprake van misleiding?
Niemand kan er meer omheen: consumenten kiezen steeds bewuster voor merken met een duurzame impact. Sterker nog, dit wordt vanuit de overheid via campagnes en wetgeving gestimuleerd. Als bedrijf is het daarom essentieel om niet alleen je producten, maar ook je marketingstrategie groen te kleuren.…
Lees meer
Cookies
Data-ethiek
Digital Analytics
Artikel
|
The Challenges and Opportunities of data collection in today’s Digital Era
Being able to track and collect the data you want from your website is no longer a given. The digital landscape has changed so much, not only on a technical level but also from a legal standpoint. The rules for digital marketing have become tighter…
Lees meer
AVG
Data-ethiek
Legal
Privacy
Nieuws
|
Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel
Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
AVG
Data-ethiek
DDMA
Legal
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2023: Nederlanders meer bereid om gegevens te delen, zorgen over privacy blijven gelijk
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als 4 jaar geleden: 2 op de 3 Nederlanders (64%) maakt zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid ontstaan om persoonsgegevens te delen, met name…
Lees meer
AVG
Data-ethiek
DDMA
Legal
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2023: Consumers increasingly willing to share data despite concerns about privacy remain considerable
The concerns about online privacy among Dutch consumers are just as considerable as they were 4 years ago: 2 out of 3 Dutch people (64%) are worried about this, to varying degrees. However, there has been a greater willingness to share personal data, especially among…
Lees meer
Artificial Intelligence
Data-ethiek
Data, Decisions & Engagement
DDMA
Podcast
|
NIEUW: DDMA Podcast – Shaping the future | 4 belangrijke trends die marketing in 2030 compleet gaan veranderen
Er speelt op dit moment veel binnen de data-driven marketingsector. Denk aan de aanstaande verdwijning van de third-party cookie, de recent goedgekeurde Digital Services Act (DSA) en consumenten die steeds privacy-bewuster worden. Wendbaarheid rondom deze actuele vraagstukken is belangrijk, maar de waan van de dag…
Lees meer
Data-ethiek
Experimentation & Optimisation
Legal
Nudging
Artikel
|
Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB
De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is gericht aan socialmediaplatforms, dus heeft geen directe invloed op de marketingpraktijk van jouw organisatie. Wel…
Lees meer
Data-ethiek
Legal
Nudging
Privacy
Nieuws
|
ACM vraagt input voor vernieuwing leidraad Bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd de in 2020 gepubliceerde leidraad Bescherming online consument te gaan actualiseren. Die aanpassing is volgens de ACM nodig omdat de digitale wereld zich snel ontwikkelt en er sinds de publicatie van de leidraad veel is veranderd op…
Lees meer
AVG
Data-ethiek
Legal
Privacy
Onderzoek
|
Global Privacy Monitor 2022: Consumers more data-conscious, privacy concerns decline
The Global Privacy Monitor 2022, a survey commissioned by the GDMA (the umbrella Organisation of industry association DDMA) among more than 20,000 respondents from 16 countries globally, shows that consumers are more aware of their rights in sharing their personal data. At the same time,…