Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Influencermarketing Legal
Artikel |

Kindfluencers: interessante marketingkanalen of kinderarbeid?

Het fenomeen kindfluencers is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Jonge contentmakers genieten enorme populariteit en genereren daarmee zelfs inkomsten. Bijvoorbeeld de 8-jarige Ryan ToysReview. Hij is ’s werelds best verdienende YouTuber met een geschat vermogen van $140 miljoen. Maar ook in Nederland zijn prominente kindfluencers,…
Lees meer
Influencermarketing Legal
Nieuws |

Commissariaat voor de Media roept op tot betere naleving reclameregels influencers

Een recente steekproef van het Commissariaat voor de Media laat zien dat influencers nog onvoldoende transparant zijn over reclame in hun video’s. Het is goed dat de toezichthouder deze cijfers naar buiten brengt. Dit draagt, naast sectorinitiatieven als influencerregels.com, bij aan meer bewustwording rondom de…
Lees meer
Influencermarketing Legal
Nieuws |

Reclame voor vapes via influencers verboden

Influencers die vapen in hun content op social media. Het komt steeds vaker voor. In sommige gevallen is dit omdat zij daarvoor betaald zijn. Er zijn in Nederland verkopers actief die (minderjarige) influencers op TikTok en Snapchat benaderen om op grote schaal e-sigaretten (vapes) te…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Kijkwijzer-icoontjes tóch niet verplicht in YouTube-thumbnail

Per 1 januari moeten YouTubers met meer dan 500.000 abonnees zich aan de regels van Kijkwijzer houden. Dit houdt in dat zij hun content moeten labelen om kinderen te beschermen tegen schadelijke content. De icoontjes moesten in eerste instantie in de thumbnail van je YouTube-filmpje…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Reclame via Instagram: zo voorkom je dat kinderen worden bereikt

Mooie afbeeldingen van persreisjes, aanbevelingen voor een nieuwe mascara of stories over een nieuwe game. Instagram is dé plek voor influencers om reclame te maken. Maar niet elke aanprijzing is bestemd voor jonge volgers. Denk hierbij aan reclame voor alcohol, financiële producten of cosmetische ingrepen.…
Lees meer
Influencermarketing Legal
Nieuws |

Commissariaat voor de Media: Influencers, registreer je en voorkom een boete

De meeste influencers die zich bij het Commissariaat voor de Media (CvdM) moeten registreren hebben dat inmiddels gedaan. Het CvdM heeft in een eerste inventarisatie geconcludeerd dat veel van de geregistreerde influencers zich nog niet aan alle wettelijke regels houden. Zo maken influencers niet altijd…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Belgische influencers moeten woonadres bekend maken

Tientallen Belgische influencers zijn gewaarschuwd voor boetes als ze hun adres niet op hun social media-accounts vermelden. Influencers reageerden verontwaardigd. Zij vinden het een inbreuk op hun privacy. Influencers stellen nu al moeite te hebben met fans voor hun deur, maar ook met meer dreigendere…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Geen #partner en #collab meer en andere nieuwe regels voor influencers vanaf 1 juli

Vanaf vandaag vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Als je als influencer onder de Mediawet valt, gelden er andere regels. Zo moet je je aanmelden bij o.a. het Commissariaat…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Interview |

Industry Meetup Influencer Marketing | Q&A

Influencers op YouTube, TikTok, Instagram en Twitch met een KVK-inschrijving en meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat van de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Daarom organiseert de…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Influencer Joost Bouhof over de regels voor influencermarketing

Joost Bouhof ging tijdens de Industry Meetup Influencer Marketing in op verschillende praktijkvoorbeelden om te laten zien hoe je als influencer in bepaalde situaties aan de regels kan voldoen. Daarnaast geeft hij toelichting op de nieuwe website www.influencerregels.com, een platform dat het leven van influencers…