Spring naar content

Nu het leven zich voor een groot gedeelte (ook) online plaatsvindt, is social advertising een interessant kanaal voor veel organisaties. Veel doelgroepen zijn online actief en er is veel data beschikbaar, waardoor deze doelgroepen specifiek kunnen worden bereikt. Daarnaast zorgt het digitale karakter van dit kanaal ervoor dat campagnes goed te analyseren en te optimaliseren zijn. Maar omdat er zoveel data kan worden verzameld, is het ook een privacygevoelig kanaal dat niet altijd onomstreden is. Daarom is het belangrijk om jouw social advertising-campagnes uit te voeren binnen de normen van de AVG. 

Veelgestelde vragen

Voor social media-buttons zul je, net als voor alle andere tracking cookies, toestemming nodig hebben van de websitebezoeker. Wil je op een website alleen een paar social media-buttons opnemen zodat de bezoekers artikelen kunnen delen? En gebruikt u geen andere tracking cookies? Dan is er een goede technische oplossing om bezoekers voor deze cookies afzonderlijk toestemming te laten geven, namelijk de ‘Shariff eenkliks’ oplossing. Hiermee stel je bezoekers in staat om zelf te bepalen of zij tracking cookies voor social media willen accepteren. De buttons (en daarmee de tracking cookies) worden pas geactiveerd op het moment dat een bezoeker actief op een dergelijke button klikt. 

Ja, je bent daar als websitehouder medeverantwoordelijk voor. Je dient de gebruiker te informeren dat er cookies worden geplaatst op de website. Daarnaast dien je de website zo te programmeren dat wanneer men de cookies niet accepteert, deze ook niet geplaatst worden vanuit je domein. 

Voor Custom Audiences en soortgelijke technieken moet, zoals voor elke verwerking van persoonsgegevens, worden geïnformeerd. Daarnaast heb je een rechtmatige grondslag nodig. Zowel het toestemming als het gerechtvaardigd belang zouden een grondslag kunnen zijn. In het geval van het gerechtvaardigd belang moet het direct marketing belang van je organisatie zwaarder wegen dan het privacy belang van je klanten en/of prospects. Let hierbij wel op: in Duitsland is door de rechter besloten dat voor Custom Audiences altijd toestemming nodig is. Maar de Europese koepelorganisatie van privacy toezichthouders (EDPB) heeft in een guideline gesteld dat dit niet altijd nodig is. Lees er hier meer over. 

onze legal specialisten

Heb je het antwoord op jouw vraag hier niet kunnen vinden én ben je lid van DDMA? Bel dan één van onze Legal Counsels (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.

Martijn Poulus

Advocaat en senior legal counsel bij DDMA

Naomi van der Louw

Legal counsel

Romar van der Leij

Legal counsel

Sara Mosch

Legal counsel