Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Artificial Intelligence
AVG
Legal
Social Media
Artikel
|
X onder vuur: mogelijk onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens voor AI-training
Non-profitorganisatie None of Your Business (NOYB), opgericht door privacy-activist Max Schrems, heeft negen klachten ingediend tegen X (voorheen Twitter). De aanleiding? Verschillende overtredingen van de GDPR, in Nederland beter bekend als de AVG. Deze klachten richten zich op de recente plannen van X om data…
Lees meer
Digital Services & Markets Act
Legal
Social Media
Artikel
|
TikTok trekt beloningsprogramma terug om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA)
Begin augustus heeft TikTok toegezegd het TikTok Lite Rewards-programma permanent terug te trekken uit de Europese Unie. Dit was een reactie op de formele procedure die in het voorjaar door de Europese Commissie werd gestart. Dit is een interessante ontwikkeling aangezien een digitaal programma voor…
Lees meer
Legal
Social Media
Artikel
|
Europese Commissie kondigt onderzoek aan naar de rol van Meta rondom de Europese verkiezingen
Over minder dan een maand staan de Europese Parlementsverkiezingen voor de deur. De Europese Commissie laat op 30 april via een nieuwsbericht weten dat zij in het kader van deze verkiezingen een onderzoek starten naar het Amerikaanse bedrijf Meta. De Commissie heeft vermoedens dat Meta,…
Lees meer
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
ePrivacy Verordening
Artikel
|
Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen
Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu met een opinie. De opinie richt zich op de geldigheid van toestemming voor gepersonaliseerde…
Lees meer
Legal
Social Media
Artikel
|
Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?
De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en de recente druk van Europese privacytoezichthouders voor een herziening van het huidige model van gepersonaliseerd…
Lees meer
AVG
Legal
Social Media
Artikel
|
Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?
De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is namelijk in strijd met Europese privacywetgeving, de AVG. In dit artikel gaan we in op…
Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Social Media
Artikel
|
Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls
Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…
Lees meer
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Experimentation & Optimisation
Members-only
Legal documentatie
|
Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld
Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie en je MarTech-stack. Om organisaties hierbij te ondersteunen, publiceert DDMA vandaag het whitepaper: MarTech in…
Lees meer
Legal
Privacy
Social Media
Artikel
|
Hof van Justitie: Meta heeft óók geen gerechtvaardigd belang voor gepersonaliseerde advertenties
Begin dit jaar wijzigde Meta hun grondslag voor het personaliseren van advertenties van ‘uitvoering van de overeenkomst’ naar ‘gerechtvaardigd belang’. Deze wijziging kwam voort uit een besluit van de Ierse toezichthouder, die aan Meta was gericht. Nu heeft het Europese Hof van Justitie, de Europese…
Lees meer
AVG
Cookies
Digital Analytics
Experimentation & Optimisation
Artikel
|
Conversions API: het privacyvriendelijke alternatief voor third-party cookies?
Het verdwijnen van third-party cookies, zoals de pixel, heeft grote invloed op het meten van social mediacampagnes en personaliseren van advertenties. Met Conversions API (CAPI) is er inmiddels een goed alternatief, dat bovendien voordelen biedt op het gebied van privacy. In dit artikel gaan we…