Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Legal Social Media
Nieuws |

Meta krijgt 390 miljoen euro boete voor wijzigen van gebruikersvoorwaarden

Na een langslepende procedure heeft de Ierse toezichthouder (DPC) begin 2023 het finale besluit genomen ten aanzien van twee klachten gericht aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. DPC concludeert dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt, onder andere voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Kijkwijzer-icoontjes tóch niet verplicht in YouTube-thumbnail

Per 1 januari moeten YouTubers met meer dan 500.000 abonnees zich aan de regels van Kijkwijzer houden. Dit houdt in dat zij hun content moeten labelen om kinderen te beschermen tegen schadelijke content. De icoontjes moesten in eerste instantie in de thumbnail van je YouTube-filmpje…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Reclame via Instagram: zo voorkom je dat kinderen worden bereikt

Mooie afbeeldingen van persreisjes, aanbevelingen voor een nieuwe mascara of stories over een nieuwe game. Instagram is dé plek voor influencers om reclame te maken. Maar niet elke aanprijzing is bestemd voor jonge volgers. Denk hierbij aan reclame voor alcohol, financiële producten of cosmetische ingrepen.…
Lees meer
Legal Social Media
Artikel |

Zo gaan merken en bureaus om met de maatschappelijke onrust rondom Twitter, TikTok en Facebook

Algehele chaos bij Twitter, een Chinese overheid die gegevens verzamelt via TikTok en de grote hoeveelheid misinformatie en haatzaaiing op social media in het algemeen. Nu verschillende adverteerders stoppen met reclames op Twitter, rijst de vraag voor marketeers: in hoeverre moet je je social strategie…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Belgische influencers moeten woonadres bekend maken

Tientallen Belgische influencers zijn gewaarschuwd voor boetes als ze hun adres niet op hun social media-accounts vermelden. Influencers reageerden verontwaardigd. Zij vinden het een inbreuk op hun privacy. Influencers stellen nu al moeite te hebben met fans voor hun deur, maar ook met meer dreigendere…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Geen #partner en #collab meer en andere nieuwe regels voor influencers vanaf 1 juli

Vanaf vandaag vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Als je als influencer onder de Mediawet valt, gelden er andere regels. Zo moet je je aanmelden bij o.a. het Commissariaat…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Interview |

Industry Meetup Influencer Marketing | Q&A

Influencers op YouTube, TikTok, Instagram en Twitch met een KVK-inschrijving en meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat van de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Daarom organiseert de…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Influencer Joost Bouhof over de regels voor influencermarketing

Joost Bouhof ging tijdens de Industry Meetup Influencer Marketing in op verschillende praktijkvoorbeelden om te laten zien hoe je als influencer in bepaalde situaties aan de regels kan voldoen. Daarnaast geeft hij toelichting op de nieuwe website www.influencerregels.com, een platform dat het leven van influencers…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Fenneke Holst (Commissariaat voor de Media) over de nieuwe Mediawet

De wetgever heeft besloten om makers van video’s, zogenoemde video-uploaders, op social media te reguleren onder de Mediawet waardoor ze onder toezicht komen van het Commissariaat voor de Media. Tijdens de Industry Meetup Influencer Marketing vertelde Fenneke Holst over het belang van de regels en…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Legal Counsel Naomi van der Louw over de regels voor influencermarketing

Tijdens de Industry Meetup Influencer Marketing ging Naomi, legal counsel bij DDMA, in op de juridische complexiteit van de regels voor influencermarketing. Want, ook als de regels van het Commissariaat voor de Media niet voor jou van toepassing zijn, dan heb je nog steeds andere…