Filters:
Sorteer op:

Lees meer
Legal
Social Media
Legal documentatie
|
Explained: Custom Audiences
Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X en Meta bieden een vergelijkbare advertentietool aan. Voor veel organisaties zijn de regels nog niet…

Lees meer
Legal
Social Media
Artikel
|
Jongeren targeten op social media: waar let je op?
Het gebruik van social media onder jongeren blijft een hot topic, zeker nu het weer veel wordt besproken in Den Haag. Platformen als Instagram, TikTok en Snapchat zijn immens populair onder Gen Z, maar tegelijkertijd groeit het bewustzijn rondom de impact die deze apps kunnen…

Lees meer
Influencermarketing
Legal
Social Media
Artikel
|
Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?
Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten die bijvoorbeeld een reis en verblijf vergoed krijgen, valt dit dan ook onder de transparantieregels…

Lees meer
Influencermarketing
Legal
Social Media
Artikel
|
Vier tips van de Stichting Reclame Code bij reclame voor cosmetische behandelingen, zoals botox, fillers en haartransplantaties.
Rimpeltjes glad, lippen wat voller, tanden gewit, wenkbrauwen hoger—het kan allemaal, we zien dit online. Soms krijg je het als influencer zelfs gratis aangeboden. Omdat dit soort cosmetische behandelingen erg ingrijpend kunnen zijn, zijn er strenge regels voor reclame voor dit soort geneeskunde. Zorg dat…

Lees meer
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Legal
Artikel
|
Veranderingen in de Amerikaanse politiek: wat betekent dat hier voor online marketing?
Het nieuws over de Verenigde Staten domineerde de afgelopen weken de headlines. De verkiezingen veranderden niet alleen de politieke verhoudingen, maar ook de koers van Big Tech in de VS. Zo stopt Meta met factchecken, een beslissing die deskundigen zien als een stap richting Trump.…

Lees meer
Influencermarketing
Legal
Search
Social Media
Artikel
|
Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’
Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden zodra je op enige manier voordeel hebt, bijvoorbeeld bij een betaalde samenwerking, een gekregen product…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
E-mail
Onderzoek
|
Best of DDMA Research & Insights 2024
In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In deze onepager zetten we belangrijkste trends en inzichten uit ons onderzoek op een rij (ook…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Social Media
Nieuws
|
LinkedIn ontvangt hoge AVG-boete na gericht adverteren
De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft namens alle EU-lidstaten drie boetes ter waarde van in totaal 310 miljoen euro aan LinkedIn opgelegd. Dit vanwege het verzamelen van persoonsgegevens van haar leden voor gedragsanalyse én persoonlijke advertenties. De DPC vond dat LinkedIn onvoldoende reden had…

Lees meer
AVG
Cookies
Data delen buiten EU
Data-ethiek
Artikel
|
Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties
Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems en Meta Ierland. Buiten een platform om, openbaar gedeelde informatie levert niet automatisch grondslag op…

Lees meer
Artificial Intelligence
AVG
Legal
Social Media
Artikel
|
X onder vuur: mogelijk onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens voor AI-training
Non-profitorganisatie None of Your Business (NOYB), opgericht door privacy-activist Max Schrems, heeft negen klachten ingediend tegen X (voorheen Twitter). De aanleiding? Verschillende overtredingen van de GDPR, in Nederland beter bekend als de AVG. Deze klachten richten zich op de recente plannen van X om data…