Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Legal Social Media
Artikel |

Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?

De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en de recente druk van Europese privacytoezichthouders voor een herziening van het huidige model van gepersonaliseerd…
Lees meer
AVG Legal Social Media
Artikel |

Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?

De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is namelijk in strijd met Europese privacywetgeving, de AVG. In dit artikel gaan we in op…
Lees meer
AVG Cookies Legal Social Media
Artikel |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…
Lees meer
Cookies Data, Decisions & Engagement Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Members-only
Legal documentatie |

Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld

Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie en je MarTech-stack. Om organisaties hierbij te ondersteunen, publiceert DDMA vandaag het whitepaper: MarTech in…
Lees meer
Legal Privacy Social Media
Artikel |

Hof van Justitie: Meta heeft óók geen gerechtvaardigd belang voor gepersonaliseerde advertenties

Begin dit jaar wijzigde Meta hun grondslag voor het personaliseren van advertenties van ‘uitvoering van de overeenkomst’ naar ‘gerechtvaardigd belang’. Deze wijziging kwam voort uit een besluit van de Ierse toezichthouder, die aan Meta was gericht. Nu heeft het Europese Hof van Justitie, de Europese…
Lees meer
AVG Cookies Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Artikel |

Conversions API: het privacyvriendelijke alternatief voor third-party cookies?

Het verdwijnen van third-party cookies, zoals de pixel, heeft grote invloed op het meten van social mediacampagnes en personaliseren van advertenties. Met Conversions API (CAPI) is er inmiddels een goed alternatief, dat bovendien voordelen biedt op het gebied van privacy. In dit artikel gaan we…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Legal Social Media
Nieuws |

Recordboete voor Meta: wat betekent dit voor de marketingsector?

Maandag 22 mei bracht de Ierse Toezichthouder (DPC) naar buiten dat het Facebook’s moederbedrijf Meta de hoogste AVG-boete tot dusver oplegt: 1,2 miljard euro. Na ruim tweeëneenhalf jaar onderzoek concludeert de Ierse toezichthouder (op advies van de Europese koepel EDPB) dat er illegaal persoonsgegevens door…
Lees meer
Data delen buiten EU Digital Analytics Legal Privacy
Nieuws |

Ophef over Facebook tracking-pixel: mag je ‘m nog gebruiken?

Na alle ophef rondom Google Analytics, is nu de Facebook tracking-pixel aan de beurt. De Oostenrijkse privacytoezichthouder heeft zich uitgesproken over het gebruik hiervan naar aanleiding van een klacht van privacyorganisatie NOYB.
Lees meer
AVG Legal Social Media
Nieuws |

Meta krijgt 390 miljoen euro boete voor wijzigen van gebruikersvoorwaarden

Na een langslepende procedure heeft de Ierse toezichthouder (DPC) begin 2023 het finale besluit genomen ten aanzien van twee klachten gericht aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. DPC concludeert dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt, onder andere voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Kijkwijzer-icoontjes tóch niet verplicht in YouTube-thumbnail

Per 1 januari moeten YouTubers met meer dan 500.000 abonnees zich aan de regels van Kijkwijzer houden. Dit houdt in dat zij hun content moeten labelen om kinderen te beschermen tegen schadelijke content. De icoontjes moesten in eerste instantie in de thumbnail van je YouTube-filmpje…