Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Data-ethiek DDMA Legal
Onderzoek |

DDMA Privacy Monitor 2023: Consumers increasingly willing to share data despite concerns about privacy remain considerable

The concerns about online privacy among Dutch consumers are just as considerable as they were 4 years ago: 2 out of 3 Dutch people (64%) are worried about this, to varying degrees. However, there has been a greater willingness to share personal data, especially among…
Lees meer
AVG Data-ethiek DDMA Legal
Onderzoek |

DDMA Privacy Monitor 2023: Nederlanders meer bereid om gegevens te delen, zorgen over privacy blijven gelijk

De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als 4 jaar geleden: 2 op de 3 Nederlanders (64%) maakt zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid ontstaan om persoonsgegevens te delen, met name…
Lees meer
DDMA Legal
Nieuws |

Vacature: Senior Legal Counsel DDMA

Als Senior Legal Counsel bij DDMA werk je in het hart van de Nederlandse marketingwereld. Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van influencermarketing tot fondsenwerving en van AI tot data-ethiek. Je behartigt de belangen van onze branche in Den Haag en Brussel.…
Lees meer
AVG Cookies Legal
Nieuws |

TCF-update: plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd

Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het gevolg was een boete van 250.000 euro én de verplichting om met een plan te komen om de de…
Lees meer
AVG Legal Social Media
Nieuws |

Meta krijgt 390 miljoen euro boete voor wijzigen van gebruikersvoorwaarden

Na een langslepende procedure heeft de Ierse toezichthouder (DPC) begin 2023 het finale besluit genomen ten aanzien van twee klachten gericht aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. DPC concludeert dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt, onder andere voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.…
Lees meer
Legal Search
Artikel |

Adverteren met de merknaam van een derde: mag dat?

Is het mogelijk om te adverteren op de (merk- of handels-)naam van een concurrent in Google Ads (voorheen Google AdWords)? Die vraag krijgen wij vaak gesteld. Kort gezegd is dat alleen toegestaan als voor de consument duidelijk is van welke partij de producten of diensten…
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Kijkwijzer-icoontjes tóch niet verplicht in YouTube-thumbnail

Per 1 januari moeten YouTubers met meer dan 500.000 abonnees zich aan de regels van Kijkwijzer houden. Dit houdt in dat zij hun content moeten labelen om kinderen te beschermen tegen schadelijke content. De icoontjes moesten in eerste instantie in de thumbnail van je YouTube-filmpje…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Legal
Artikel |

Concept Europese Commissie voor datadoorgifte naar VS

Een nieuw hoofdstuk in het datadoorgifte naar de VS-dossier: de Europese Commissie publiceerde op 13 december een conceptvoorstel voor een nieuw adequaatheidsbesluit. Hiermee moet het delen van data met de Verenigde Staten (VS) weer in lijn met de wetgeving komen. Wat zijn nu de vervolgstappen?…
Lees meer
AVG Legal Post
Nieuws |

Postfilter introduceert verplichte AVG-toetsing

Stichting Postfilter introduceert een verplichte AVG-toetsing. Alle organisaties die van Postfilter gebruikmaken om hun bestanden voor ongeadresseerde reclamepost op te schonen en up-to-date te houden moeten eerst aan deze toetsing voldoen.
Lees meer
Influencermarketing Legal Social Media
Nieuws |

Reclame via Instagram: zo voorkom je dat kinderen worden bereikt

Mooie afbeeldingen van persreisjes, aanbevelingen voor een nieuwe mascara of stories over een nieuwe game. Instagram is dé plek voor influencers om reclame te maken. Maar niet elke aanprijzing is bestemd voor jonge volgers. Denk hierbij aan reclame voor alcohol, financiële producten of cosmetische ingrepen.…