Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Legal Social Media
Artikel |

Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?

De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is namelijk in strijd met Europese privacywetgeving, de AVG. In dit artikel gaan we in op…
Lees meer
AVG Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Members-only
Nieuws |

ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing

Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat ze een hoge standaard hanteren voor het bewijs van geldige…
Lees meer
AVG Cookies Legal Social Media
Artikel |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…
Lees meer
AVG Legal
Members-only
Artikel |

Tweede Kamerverkiezingen 2023: dit staat er in de verkiezingsprogramma’s over data-driven marketing

DDMA houdt leden doorlopend op de hoogte van de laatste juridische en politieke ontwikkelingen. Met de verkiezing in november op komst zijn we daarom uitgebreid in de partijprogramma’s gedoken. Uit onze analyse blijkt onder meer dat partijen zich richten op reclameverboden, het aanpassen van de…
Lees meer
AVG Legal
Members-only
Artikel |

Identiteitscontrole bij het recht op inzage: dit kunnen we leren van de boetes voor DPG Media en SVB

Dit jaar kregen zowel DPG Media als de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een boete opgelegd voor de manier waarop ze de identiteit van de aanvrager van het recht op inzage verifieerden. DPG vanwege een te strenge controle en SVG juist vanwege een gebrekkige controle. Hoe zit…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Members-only
Artikel |

Zo kijken marketingbeslissers naar AI – de belangrijkste inzichten uit het DDMA Decision Makers Breakfast

De enorme vlucht van AI levert tal van vragen op voor marketingleiders, voor nu én de toekomst. Zijn we getuige van een technologische revolutie of is het vooral een evolutie van de automatiseringsgolf die al gaande was? Welke mogelijkheden biedt generative AI voor creatie en…
Lees meer
Legal Telemarketing
Artikel |

Boete DGB Energie voor misleidende telefonische verkoop door intermediairs bevestigd door rechtbank

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde energieleverancier DGB Energie vorig jaar juni een boete op van 400.000 euro op, wegens het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van contracten. De misleidende praktijken werden niet direct door DGB Energie zelf uitgevoerd, maar door intermediairs…
Lees meer
Cookies Data, Decisions & Engagement Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Members-only
Legal documentatie |

Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld

Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie en je MarTech-stack. Om organisaties hierbij te ondersteunen, publiceert DDMA vandaag het whitepaper: MarTech in…
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Nieuws |

Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel

Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Nieuwe cijfers Consumentenbond over ongewenste telefoontjes onderstrepen: goede handhaving noodzakelijk

Uit nieuwe cijfers van de Consumentenbond blijkt vandaag dat veel Nederlanders nog steeds te maken hebben met ongewenste telefoontjes. Dit laat wederom de noodzaak voor goede handhaving door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien. Zolang organisaties die structureel de regels overtreden kunnen blijven bellen,…