Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
DDMA Legal
Nieuws |

Vacature: Legal Counsel DDMA

Als Legal Counsel bij DDMA werk je in het hart van de Nederlandse marketingwereld. Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van influencermarketing tot fondsenwerving en van AI tot data-ethiek. Je bent verantwoordelijk voor het juridisch adviseren over verantwoord gebruik van data voor…
Lees meer
Legal Social Media
Artikel |

Europese Commissie kondigt onderzoek aan naar de rol van Meta rondom de Europese verkiezingen

Over minder dan een maand staan de Europese Parlementsverkiezingen voor de deur. De Europese Commissie laat op 30 april via een nieuwsbericht weten dat zij in het kader van deze verkiezingen een onderzoek starten naar het Amerikaanse bedrijf Meta. De Commissie heeft vermoedens dat Meta,…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Services & Markets Act ePrivacy Verordening
Artikel |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu met een opinie. De opinie richt zich op de geldigheid van toestemming voor gepersonaliseerde…
Lees meer
Fieldmarketing Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop aan de deur voortaan een verplichte bedenktermijn. Daarnaast is telemarketing enkel nog toegestaan met uitdrukkelijke…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Artikel |

Marketing in het tijdperk van AI: 3 cruciale richtlijnen voor Responsible AI in de marketingsector

Met de komst van ChatGPT kan ook het grote publiek sinds eind 2022 niet meer om Artificial Intelligence (AI) heen. AI brengt zeker in de data en marketingwereld enorme mogelijkheden om vooruitgang te versnellen. Na een jaar van ‘experimenteren’ zijn steeds meer organisaties klaar om…
Lees meer
AVG Legal
Artikel |

Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners

De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen komen die eerder was toegekend door de Belgische privacytoezichthouder. Hieronder lees je een samenvatting van…
Lees meer
Legal Social Media
Artikel |

Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?

De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en de recente druk van Europese privacytoezichthouders voor een herziening van het huidige model van gepersonaliseerd…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Dit gaat er veranderen met de inwerkingtreding van de herziene Code Telemarketing

Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing daarmee voor leden van DDMA in werking getreden. De code wordt handhaafbaar zodra deze is goedgekeurd bij en door de Stichting Reclamecode. In dit artikel vatten we de belangrijkste veranderingen samen.
Lees meer
ePrivacy Verordening Legal
Members-only
Artikel |

DDMA Standpunt: liever beter handhaven van de bestaande cookieregels dan aanscherpen met nieuwe regels

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Alexandra van Huffelen onlangs de plannen van het demissionair kabinet voor de cookieregels uit de doeken gedaan. DDMA en VIA Nederland spraken over dit voornemen van het kabinet met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties…
Lees meer
Legal Telemarketing
Zelfreguleringscode |

Reclamecode: Code voor Telemarketing

In de Reclamecode Telemarketing staan alle regels die de sector zichzelf oplegt. Deze regels zijn ondergebracht bij de Stichting Reclame Code en worden gehandhaafd door de Reclame Code Commissie. Deze code geldt voor alle organisaties die in Nederland aan telemarketing doen, ongeacht of ze lid…