Filters:
Sorteer op:
Lees meer
ePrivacy Verordening
Legal
Nudging
Artikel
|
CNIL beboet Orange met €50 miljoen: Wat ging er mis?
Op 14 november 2024 gaf de Franse gegevensbeschermingsautoriteit (CNIL) de Franse e-maildienst ORANGE een boete van 50 miljoen euro. Op 12 december heeft de CNIL websitebeheerders de opdracht gegeven om hun cookie-instellingen aan te passen. In dit artikel bespreken we wat er volgens de CNIL…
Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Nieuws
|
Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy
Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP is vervolgens gebleken dat Netflix in strijd heeft gehandeld met verplichtingen uit de AVG. Zowel…
Lees meer
AVG
Legal
Artikel
|
Legal Member Meetup: KNLTB-zaak en de betekenis voor de Marketingsector
Op 12 december 2024 vond de maandelijkse Legal Member Meetup plaats, met de KNLTB-zaak als centraal onderwerp. Advocaten Olivia van Rikxoort en Saskia Vermeer – de Jongh van HVG Law die KNLTB bijstaan, gaven een overzicht van het langdurige juridische proces dat sinds 2018 gaande…
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s
De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan de concrete verplichtingen in de AI Act bij het gebruik van large language models (LLM),…
Lees meer
Influencermarketing
Legal
Search
Social Media
Artikel
|
Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’
Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden zodra je op enige manier voordeel hebt, bijvoorbeeld bij een betaalde samenwerking, een gekregen product…
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Whitepaper
|
Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing
VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.
Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
E-mail
Onderzoek
|
Best of DDMA Research & Insights 2024
In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In deze onepager zetten we belangrijkste trends en inzichten uit ons onderzoek op een rij (ook…
Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Privacy
Nieuws
|
Belgische toezichthouder legt dwangsom op aan Mediahuis en RTL BE vanwege onduidelijk weergegeven weigerknop in cookiebanner
In 2023 kondigde de Belgische toezichthouder (GBA) aan cookies tot een prioriteit te maken, en die belofte is waargemaakt. In dit artikel bespreken we twee uitspraken naar aanleiding van klachten over onrechtmatige cookiebanners, ingediend door burgers via NOYB, de organisatie van privacyactivist Schrems.
Lees meer
Digital Services & Markets Act
Legal
Nieuws
|
ACM publiceert leidraad over de Digital Services Act
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in september de DSA Leidraad ‘Zorgvuldigheidsverplichtingen tussenhandeldiensten’ (Leidraad) gepubliceerd. In de Leidraad legt de ACM uit hoe de zij de Digital Service Act (DSA) toepast. In dit artikel zetten we de belangrijkste aspecten uit de Leidraad voor de…
Lees meer
Legal
Nieuws
|
Nieuwe collega: Isa Nieuwstad versterkt DDMA legal team
Wij hebben onlangs Isa Nieuwstad aangesteld als junior legal counsel.