Spring naar content

DDMA vindt het terugdringen van irritatie bij de consument en een gezonde klantrelatie erg belangrijk. Daarom zijn DDMA (mede namens Goede Doelen Nederland) en de Klanten Service Federatie al ruim een jaar in gesprek met Economische Zaken en Klimaat over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening en dan met name een aantal gevoelige onderdelen hieruit, te weten:

  • Telemarketing opt in vs. opt out
  • Een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Een prefix (088-telemarketing) meesturen bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet. De sector krijgt de tijd om de irritatie in het kanaal verder te verlagen door aanpassing van de zelfregulering. Hierover hebben DDMA en de KSF en EZK overeenstemming kunnen bereiken. DDMA en KSF zijn blij met dit resultaat. “Opt in” is weliswaar een verzwaring van de regels, maar met een Bel-me-niet Register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is “opt out” bijna gelijk aan “opt in”. Dat de klantrelatie nog niet wordt beperkt, is een groot winstpunt en een prefix voor telemarketing zou het kanaal mogelijk verlammen.

DDMA en KSF gaan nu in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijven de brancheorganisaties in dialoog met EZK. De sector zal een goede balans moeten vinden tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. De zwaardere maatregelen zijn namelijk nog niet geheel van tafel.

  • Deze nieuwe regel gaat gelden zodra de ePrivacy Verordening van kracht gaat. Let op, de tekst van de ePV is nog niet definitief. Ga naar de DDMA ePrivacy pagina voor meer informatie over o.a. deze tijdlijn:

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Verandering in beleid betekent toezicht op meer influencers

Door een beleidswijziging gaat het Commissariaat voor de Media aanzienlijk meer video-uploaders actief controleren. Het Commissariaat heeft namelijk een consultatie geopend voor een aangepaste beleidsregel. De belangrijkste verandering? Het afschaffen…
Lees meer
AI Act |

Het juridische slagveld van AI Chatbots: Privacytoezichthouders staan op scherp

AI-chatbots zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Ze worden ingezet voor klantenservice, contentcreatie en zelfs strategisch advies. Maar terwijl de technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan privacytoezichthouders…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Van data-overload naar impact: marketingteams in de crunch

Afgelopen donderdag 6 maart kwamen vijftien marketing- en dataspecialisten uit toonaangevende organisaties bijeen in Amsterdam voor een Elite-sessie van DDMA. Het centrale thema: hoe kunnen marketeers data beter benutten om…