Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd. Consumenten zijn moeilijker te bereiken, en zijn daarnaast kritisch op het kanaal. Een effectieve en…
Lees meer
Fieldmarketing Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop aan de deur voortaan een verplichte bedenktermijn. Daarnaast is telemarketing enkel nog toegestaan met uitdrukkelijke…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Dit gaat er veranderen met de inwerkingtreding van de herziene Code Telemarketing

Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing daarmee voor leden van DDMA in werking getreden. De code wordt handhaafbaar zodra deze is goedgekeurd bij en door de Stichting Reclamecode. In dit artikel vatten we de belangrijkste veranderingen samen.
Lees meer
AVG Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Members-only
Nieuws |

ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing

Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat ze een hoge standaard hanteren voor het bewijs van geldige…
Lees meer
AVG Cookies Legal Social Media
Artikel |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Nieuwe cijfers Consumentenbond over ongewenste telefoontjes onderstrepen: goede handhaving noodzakelijk

Uit nieuwe cijfers van de Consumentenbond blijkt vandaag dat veel Nederlanders nog steeds te maken hebben met ongewenste telefoontjes. Dit laat wederom de noodzaak voor goede handhaving door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien. Zolang organisaties die structureel de regels overtreden kunnen blijven bellen,…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Minister: Geen maximale klanttermijn voor telemarketing in Telecommunicatiewet

Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ziet geen reden om nieuwe regelgeving over de maximale klanttermijnen voor telemarketing in te voeren. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer, met daarin haar bevindingen over de uitkomsten van de Invoeringstoets op…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Boete van 1,8 miljoen voor energieleverancier vanwege misleidende telemarketing door intermediairs

De ACM heeft energieleverancier Budget Thuis een boete van 1,8 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. Voor het telefonisch werven van nieuwe klanten maakt Budget Thuis (toen NutsServices) gebruik van intermediairs. DDMA is blij dat de ACM…
Lees meer
AVG Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Uitleg ACM over toestemming voor telemarketing is strenger dan AVG

Sinds de ingang van de gewijzigde Telecommunicatiewet op 1 juli 2021 moeten organisaties toestemming hebben voor ongevraagd bellen én deze toestemming kunnen bewijzen. Nu, 1 jaar later, laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de telemarketingbranche weten dat de lat voor het bewijzen van deze…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Betere handhaving regelovertredende intermediairs noodzakelijk in telemarketingsector

Sinds 1 juli 2021 mogen organisaties die aan telemarketing doen niet meer zonder toestemming bellen naar mensen die nog geen klant zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet dat het aantal klachten over telemarketing nu minder is dan net na de invoering. Toch blijkt…