Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Dit gaat er veranderen met de inwerkingtreding van de herziene Code Telemarketing

Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing daarmee voor leden van DDMA in werking getreden. De code wordt handhaafbaar zodra deze is goedgekeurd bij en door de Stichting Reclamecode. In dit artikel vatten we de belangrijkste veranderingen samen.
Lees meer
ePrivacy Verordening Legal
Members-only
Artikel |

DDMA Standpunt: liever beter handhaven van de bestaande cookieregels dan aanscherpen met nieuwe regels

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Alexandra van Huffelen onlangs de plannen van het demissionair kabinet voor de cookieregels uit de doeken gedaan. DDMA en VIA Nederland spraken over dit voornemen van het kabinet met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties…
Lees meer
Legal Post
Artikel |

Veranderingen in de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen

Vanaf 1 maart 2024 hanteren 62 van de 342 gemeenten de JA-sticker. Hiermee wordt het nationale systeem van zelfregulering, dat sinds 1993 bestaat met NEE NEE- en NEE JA-stickers, omgekeerd voor de ontvangst van reclamefolders in deze gemeenten. Voor huis-aan-huiskranten blijft die NEE NEE- en…
Lees meer
Influencermarketing Legal
Artikel |

Kindfluencers: interessante marketingkanalen of kinderarbeid?

Het fenomeen kindfluencers is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Jonge contentmakers genieten enorme populariteit en genereren daarmee zelfs inkomsten. Bijvoorbeeld de 8-jarige Ryan ToysReview. Hij is ’s werelds best verdienende YouTuber met een geschat vermogen van $140 miljoen. Maar ook in Nederland zijn prominente kindfluencers,…
Lees meer
Post
Artikel |

Postfilter: cruciaal voor de relevantie en duurzaamheid van post

In het huidige digitale tijdperk blijft traditionele post een krachtig en hoog gewaardeerd medium, blijkt uit onderzoek. In dit artikel komen de bevindingen van deze studies aan bod en kijken we naar hoe de inzet van het Postfilter heeft bijgedragen aan het vergroten van de…
Lees meer
Digital Services & Markets Act ePrivacy Verordening Legal Privacy
Artikel |

Europese privacykoepel schijnt licht op marktbelofte tracking based advertising

Al een aantal jaar is er veel te doen over de houdbaarheid van de huidige manier van online tracking. Om die reden lanceerde Eurocommissaris Didier Reynders in maart 2023 een vrijwillig initiatief om samen met de digitale sector websitebezoekers meer transparantie en controle te bieden.…
Lees meer
Search
Artikel |

6 inzichten over hoe je in kan spelen op het veranderende zoekgedrag van consumenten

Het Search-landschap is continu in beweging en de consument start zijn zoektocht niet alleen meer binnen Google. Mensen starten hun (online) zoektocht op een ‘andere’ plek dan de traditionele zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan social platformen en marketplaces. Daarnaast maken diezelfde traditionele zoekmachines door Generative AI…
Lees meer
ePrivacy Verordening Legal
Artikel |

Europese privacykoepel verduidelijkt regels omtrent trackingtechnieken

De huidige wetgeving rondom cookies en andere soortgelijke trackingtechnieken gaat al een tijdje mee. Sinds 2009 zijn er Europese regels voor cookies, die in Nederland van kracht zijn via de Telecommunicatiewet. De digitale wereld ontwikkelt zich echter in rap tempo waardoor voor sommige regels aangepaste…
Lees meer
Legal Nudging
Artikel |

Vaststellen verkoopprijzen: waar let de ACM op?

Sinds 1 januari 2023 is het verboden om gebruik te maken van ‘schijnkortingen’. Toch constateert de ACM dat consumenten nog regelmatig op deze manier worden misleid. Dit soort misleiding wordt ook wel een ‘dark pattern’ genoemd. Naar verwachting zal de handhaving op dit onderwerp gaan…
Lees meer
AI Act Legal
Artikel |

Europa bereikt een politiek akkoord over de AI Act: wat betekent dit voor de marketingsector?

Het Europees Parlement en de Raad van Ministers hebben op 8 december een politiek akkoord over de AI Act bereikt. Voor de Europese politici was het van groot belang om tot een akkoord te komen. Zij hebben in drie dagen tijd maar liefst 36 uur…