Spring naar content

DDMA Profiling (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

De concept handleiding van de WG29 gaat enkele keren in op online adverteren, maar geeft geen specifieke voorbeelden die van toepassing zijn op marketing. Toch spelen profielen een belangrijke rol in onze sector, waardoor de regels vragen oproepen. Een aantal AVG kwesties t.a.v. profiling:

  • Vanaf welk moment moet je in het geval van een CRM systeem of DMP spreken van een ‘profiel’?
  • “De betrokkene heeft het recht niet te worden onderworpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking, waaronder profilering, gebaseerd besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem anderszins in aanmerkelijke mate treft”. Op welk moment is daarvan sprake in een marketingcontext?
  • Als er besluiten worden genomen zoals bij het vorige punt bedoeld wordt, dan heeft de betrokkene het recht op ‘nuttige informatie over de onderliggende logica’. Maar hoe leg je een gemiddelde Nederlander uit hoe (bijvoorbeeld) een algoritme een beslissing neemt?

Bij DDMA adviseren we onze leden om behalve het kijken naar de regels ook logisch te blijven nadenken. We geven je de volgende aandachtspunten mee:

  • Duurzame marketing voegt waarde toe, sta stil bij de toegevoegde waarde voor de consument. Op welke manier verbetert dit de klantervaring?
  • Een klantrelatie is gebaseerd op vertrouwen, maak een inschatting van de verwachtingen van de gemiddeld consument, en zorg dat je hier rekening mee houdt.
  • De creepy-test: voelt mijn marketing eng aan als ik het uitleg aan een gemiddelde consument?
  • Stel jezelf ten slotte de vraag: zou ik mezelf hier als consument prettig bij voelen?

Door deze vragen te beantwoorden en gebruik te maken van common sense, kun je omgaan met de onduidelijkheid die de AVG met zich meebrengt. DDMA houdt ondertussen de laatste juridische ontwikkelingen voor je in de gaten. Houd onze communicatie dus in de gaten voor de laatste updates.

Speciaal voor leden: Profiling

Wil je onze juridische uitleg over profiling ook lezen? Deze is alleen beschikbaar voor leden.

DDMA Profiling (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Bekijk hieronder onze hele AVG-voorlichtingsserie:

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
E-mail |

Email accessibility: why it matters — and how to fix yours

Accessible emails: essential, not optional. Imagine opening an email and seeing only a blurry image with no explanation. Or trying to click a link that doesn’t work. For millions of…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…