Spring naar content

Wanneer verplicht?

Als een verwerkingsverantwoordelijke samenwerkt met een verwerker, is het verplicht een verwerkersovereenkomst af te sluiten. Dit komt natuurlijk in veel verschillende situaties voor, bijvoorbeeld bij het inschakelen van een ESP, een telemarketingbedrijf of een hostingpartij. Ga dus na met welke verwerkers jij samenwerkt en of met die verwerker al een overeenkomst is gesloten. En check vervolgens of die overeenkomst voldoet aan de eisen die de AVG (ook wel bekend als GDPR) daar aan stelt.

Doelbinding en subverwerkers belangrijk onder AVG

Belangrijke onderwerpen zijn doelbinding en het inschakelen van subverwerkers. Bij doelbinding gaat het erom dat een verwerker alleen de persoonsgegevens verwerkt voor zover dat in lijn is met de doelen die de verwerkingsverantwoordelijke heeft gesteld. Een ESP verzendt dus e-mails namens het merk en verschaft inzichten over het optimaliseren van een campagne, maar gaat niet zelf e-mailen aan de ontvangers of de gegevens aan onbevoegden verstrekken.

Als een verwerker een subverwerker wil  inschakelen, dan is daar de voorafgaande toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke voor nodig. Ook moet de verwerker er dan voor zorgen dat de subverwerker zich aan dezelfde afspraken houdt als de verwerker.

Naast deze onderwerpen moeten er andere afspraken worden gemaakt, zoals over de beveiliging van de gegevens, de duur van de verwerkingen en het verwijderen van de gegevens aan het einde van de opdracht. Ook moet de verwerker borgen dat iedereen die betrokken is bij de verwerking van de persoonsgegevens, bijvoorbeeld personeel, daar vertrouwelijk mee omgaat.

Zonder verwerkersovereenkomst risico op hoge boetes

Uiteraard kan het niet maken van heldere afspraken voor allerlei risico’s zorgen voor je bedrijfsvoering en de bescherming van persoonsgegevens van jouw klanten, donateurs en prospects. Daarnaast kan de toezichthouder een boete opleggen voor het niet afsluiten van een verwerkersovereenkomst van 2% van de totale wereldwijde omzet of 10 miljoen. Als blijkt dat sommige andere onderdelen van de bescherming van persoonsgegevens niet goed geborgd zijn kan de toezichthouder een nog hogere boete opleggen, namelijk 4% van de totale wereldwijde omzet of 20 miljoen.

Speciaal voor leden: model AVG-proof verwerkersovereenkomst

Zowel de adverteerder als de dienstverlener is verplicht een verwerkersovereenkomst te sluiten. DDMA heeft exclusief voor leden een model verwerkersovereenkomst opgesteld, zowel in het Engels als in het Nederlands. Je kunt deze aanvragen door een mail te sturen naar legal@ddma.nl.

Bekijk hieronder onze hele AVG-voorlichtingsserie:

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Datavisie Handelsregister: nieuwe regels voor gebruik handelsregistergegevens

Onlangs heeft Minister Adriaansens (EZK) de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitwerkingsrichting van de ‘Datavisie Handelsregister’. Met de Datavisie wil de Minister tot een beleidskader komen voor integer gebruik van…
Lees meer
AVG |

18 alternatieven voor Google Analytics (volgens de Franse privacytoezichthouder)

Het gebruik van Google Analytics staat onder druk. Meerdere Europese toezichthouders oordeelden in specifieke gevallen dat er sprake is van illegale doorgifte naar de Verenigde Staten. Dit zorgt voor veel…
Lees meer
AVG |

VoetbalTV wint ook in hoger beroep van AP

Ook in hoger beroep is geoordeeld dat VoetbalTV een door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opgelegde boete niet hoeft te betalen. De privacytoezichthouder legde een boete op van 575.000 euro omdat…