Spring naar content

DDMA Rechten van de betrokkenen (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Het recht op dataportabiliteit

Dit is een nieuw recht voor de betrokkene. In de AVG wordt het ‘gegevensoverdraagbaarheid’ genoemd. Dit recht houdt in dat klanten, donateurs of betrokkenen die toestemming hebben gegeven voor de verwerking van hun persoonsgegevens, de verantwoordelijke kunnen vragen om deze gegevens door te sturen. Je bent als verantwoordelijke verplicht om deze gegevens op verzoek van de betrokkene rechtstreeks naar een andere organisatie te sturen. Als dat niet mogelijk is, zul je de data in een gangbaar bestandsformaat moeten leveren aan de aanvrager, zodat het geïmporteerd kan worden bij andere aanbieders.  

Het recht om vergeten te worden

Op dit moment bestaat er voor direct marketing al een absoluut recht van verzet. Als een betrokkene hier gebruik van maakt, mag je hem of haar dan niet meer benaderen voor marketingdoeleinden. In sommige situaties heeft de betrokkene het recht om de gegevens helemaal te laten verwijderen. In de AVG zijn voor dat laatste recht extra gronden toegevoegd. Ook wordt het verplicht om bij zo’n verzoek de partijen te informeren met wie je de gegevens hebt gedeeld. De namen van deze partijen moeten dan ook gedeeld worden met de betrokkene.

Het recht op informatie

Wie volgens privacywetgeving de rol van verantwoordelijke heeft (voor marketingdata is dit meestal de opdrachtgever), is verplicht om de betrokkene te informeren over de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens. Deze informatie vind je meestal terug in het privacy statement op de website. Met de AVG in aantocht is het tijd om je informatie- voorziening eens goed na te lopen. Er komt namelijk een aantal verplichte onderdelen bij, waaronder:

  • De bewaartermijnen van de gegevens (of de manier waarop je deze vaststelt)
  • Wijzen op het recht om gegevens te laten aanpassen, aanvullen of verwijderen, of bezwaar te maken tegen – en het beperken van de verwerking van gegevens.
  • Wijzen op de mogelijkheid om een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.
  • Wijzen op de mogelijkheid om toestemming op ieder moment in te trekken.
  • De herkomst van de gegevens, wanneer deze niet direct door de betrokken zijn ingevuld.
  • Of de gegevens worden doorgegeven naar derde landen

Het is duidelijk dat de term ‘customer first’ ook bij de Europese Wetgever hoog op de agenda staat. Op dit moment is het nog niet helemaal duidelijk hoe groot de vraag naar deze nieuwe rechten bij de consument is. Toch verdient het aandacht om goed naar deze verplichtingen te kijken. Het ad-hoc behandelen van deze aanvragen kan erg tijdrovend zijn en daarmee een kostenpost voor je organisatie. En we hoeven het eigenlijk niet meer te zeggen, maar de boetes voor overtredingen liegen er niet om. Extra reden om dit deel van de voorlichting goed door te nemen, en de nodige actiepunten op de agenda te zetten in jullie voorbereiding op de AVG.

Speciaal voor leden: Rechten van betrokkenen

We hebben speciaal voor leden een document opgesteld waarin we nog uitgebreider ingaan op de rechten van betrokkenen, inclusief praktische tips.

DDMA Rechten van de betrokkenen (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Bekijk hieronder onze hele AVG-voorlichtingsserie:

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI adoption accelerates, but uneven uptake risks deepening the divide

The use of artificial intelligence (AI) in marketing is growing rapidly. Where last year 48% of organisations applied AI in their marketing activities, that figure has now risen to 62%*.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in marketing groeit snel. Waar vorig jaar nog 48% van de organisaties AI toepaste, zet inmiddels 62% AI in voor marketingactiviteiten*, aldus het Data-Driven…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Media Effectiviteits Meting (MEM): Essentieel voor Efficiënte Groei

In het dynamische marketinglandschap van vandaag is media effectiviteits-meting (MEM) een sleutel tot groei. Nu consumenten meer privacy eisen en technologieën snel veranderen, volstaan traditionele meetmethoden niet langer. MEM draait…