Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Services & Markets Act ePrivacy Verordening
Artikel |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu met een opinie. De opinie richt zich op de geldigheid van toestemming voor gepersonaliseerde…
Lees meer
AVG Legal
Artikel |

Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners

De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen komen die eerder was toegekend door de Belgische privacytoezichthouder. Hieronder lees je een samenvatting van…
Lees meer
AVG Legal Social Media
Artikel |

Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?

De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is namelijk in strijd met Europese privacywetgeving, de AVG. In dit artikel gaan we in op…
Lees meer
AVG Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Members-only
Nieuws |

ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing

Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat ze een hoge standaard hanteren voor het bewijs van geldige…
Lees meer
AVG Cookies Legal Social Media
Artikel |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…
Lees meer
AVG Legal
Members-only
Artikel |

Tweede Kamerverkiezingen 2023: dit staat er in de verkiezingsprogramma’s over data-driven marketing

DDMA houdt leden doorlopend op de hoogte van de laatste juridische en politieke ontwikkelingen. Met de verkiezing in november op komst zijn we daarom uitgebreid in de partijprogramma’s gedoken. Uit onze analyse blijkt onder meer dat partijen zich richten op reclameverboden, het aanpassen van de…
Lees meer
AVG Legal
Members-only
Artikel |

Identiteitscontrole bij het recht op inzage: dit kunnen we leren van de boetes voor DPG Media en SVB

Dit jaar kregen zowel DPG Media als de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een boete opgelegd voor de manier waarop ze de identiteit van de aanvrager van het recht op inzage verifieerden. DPG vanwege een te strenge controle en SVG juist vanwege een gebrekkige controle. Hoe zit…
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Nieuws |

Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel

Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Wanneer is data geanonimiseerd en hoef je geen rekening te houden met de AVG?

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 is de focus op bescherming van persoonsgegevens zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven sterk gegroeid. Een belangrijk vraagstuk in de datagedreven marketingsector is daarbij vaak: ben ik bezig met persoonsgegevens? Als dat…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Onrechtmatig gepersonaliseerd adverteren: Boete van 40 miljoen voor Criteo

Na 4,5 jaar onderzoek heeft de Franse privacy toezichthouder (CNIL) besloten Criteo een boete van 40 miljoen euro op te leggen. Volgens de toezichthouder zijn er vijf punten waarop het Franse adtech-bedrijf is tekortgeschoten en onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt. Hieronder lees je meer over het…