Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Nieuws |

Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel

Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Wanneer is data geanonimiseerd en hoef je geen rekening te houden met de AVG?

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 is de focus op bescherming van persoonsgegevens zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven sterk gegroeid. Een belangrijk vraagstuk in de datagedreven marketingsector is daarbij vaak: ben ik bezig met persoonsgegevens? Als dat…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Onrechtmatig gepersonaliseerd adverteren: Boete van 40 miljoen voor Criteo

Na 4,5 jaar onderzoek heeft de Franse privacy toezichthouder (CNIL) besloten Criteo een boete van 40 miljoen euro op te leggen. Volgens de toezichthouder zijn er vijf punten waarop het Franse adtech-bedrijf is tekortgeschoten en onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt. Hieronder lees je meer over het…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Analytics Legal
Artikel |

Data delen met VS weer AVG-proof: Europese Commissie neemt opvolger Privacy Shield aan

Na lang wachten heeft de Europese Commissie vandaag een nieuw adequaatheidsbesluit voor doorgifte van persoonsgegevens naar de VS aangenomen. Met dit zogeheten Data Privacy Framework komt er een eind aan een lange periode van onzekerheid. Het betekent namelijk dat organisaties weer in lijn met de…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Legal Search
Artikel |

Boete van 1 miljoen voor gebruik Google Analytics Tele2 Zweden

Er kan wederom een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan het data delen met de VS-dossier. In Zweden zijn namelijk 4 organisaties aangesproken door de nationale privacytoezichthouder (IMY) vanwege hun gebruik van Google Analytics. Tele2 Zweden en CDON hebben daarbij als eerste organisaties in Europa een…
Lees meer
AVG Cookies Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Artikel |

Conversions API: het privacyvriendelijke alternatief voor third-party cookies?

Het verdwijnen van third-party cookies, zoals de pixel, heeft grote invloed op het meten van social mediacampagnes en personaliseren van advertenties. Met Conversions API (CAPI) is er inmiddels een goed alternatief, dat bovendien voordelen biedt op het gebied van privacy. In dit artikel gaan we…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Legal Social Media
Nieuws |

Recordboete voor Meta: wat betekent dit voor de marketingsector?

Maandag 22 mei bracht de Ierse Toezichthouder (DPC) naar buiten dat het Facebook’s moederbedrijf Meta de hoogste AVG-boete tot dusver oplegt: 1,2 miljard euro. Na ruim tweeëneenhalf jaar onderzoek concludeert de Ierse toezichthouder (op advies van de Europese koepel EDPB) dat er illegaal persoonsgegevens door…
Lees meer
Artificial Intelligence AVG Conversational AI Legal
Artikel |

ChatGPT in één maand tijd verboden en weer toegestaan in Italië

De Italiaanse privacy toezichthouder, Garante, legde op 31 maart OpenAI (de ontwikkelaar van ChatGPT) een verbod op om persoonsgegevens te verwerken van Italiaanse gebruikers. Volgens de Garante had OpenAI onvoldoende waarborgen geïmplementeerd om de privacy van gebruikers te beschermen. Op 28 april gaf de toezichthouder…
Lees meer
AVG Digital Analytics E-mail ePrivacy Verordening
Nieuws |

Nieuw oordeel Deense toezichthouder over e-mail pixels

In een onlangs gepubliceerd besluit heeft de Deense toezichthouder (Datatilsynet) een oordeel geveld over het gebruik van e-mail pixels in nieuwsbrieven door een Deens groeifonds. Volgens de toezichthouder heeft het groeifonds geen geldige toestemming verkregen en onvoldoende geïnformeerd over het gebruik van e-mail pixels. Wat…
Lees meer
AVG DDMA Legal Privacy
Onderzoek |

DDMA Privacy Monitor 2023: 6 aanbevelingen om de consument centraal zetten en te overtuigen van de voordelen van data-uitwisseling

Ondanks een gebrek aan (parate) kennis, hebben Nederlandse consumenten een pragmatischere houding gekregen ten aanzien van het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Er is meer bereidheid ontstaan om data te delen, en bovendien voelt men zich hier steeds…