Spring naar content

Dit whitepaper is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

De verschuiving naar privacy-first

De verschuiving naar een samenleving die meer is gericht op privacy wordt gestimuleerd vanuit verschillende hoeken. Zo hebben een aantal browsers en besturingssystemen het gebruik van third-party cookies en andere tracking-technieken geblokkeerd (of hebben aangekondigd dat in de toekomst te gaan doen). Ook zijn er (Europese) wetswijzigingen aangekondigd die het compliant gebruik van cookies juridisch moeilijk maken. Daarnaast hebben we te maken met een consument die steeds bewuster en steeds meer eist van organisaties met wie ze hun gegevens delen.

Een overzicht van alternatieven voor third-party cookies en andere nieuwe technieken

In dit whitepaper zoomt DDMA in op nieuwe technologieën van grote tech-partijen als Google, Apple en Meta, maar ook van lokale spelers als DPG Media. Zijn dit de oplossingen die we nodig hebben? En zo ja, hoe richten we deze compliant in? Vanuit technisch en vooral juridisch perspectief werpen we een blik op de nieuwe alternatieven voor third-party cookies. Hiermee biedt DDMA concrete handvatten om te beoordelen of én hoe je deze oplossingen zou kunnen inpassen in jouw organisatie. Dit whitepaper helpt marketeers meer inzicht te krijgen in de juridische kaders en juristen om het proces achter de techniek beter te begrijpen.

Wil je nog meer weten over het compliant inzetten van deze alternatieve oplossingen en first-party data? Meld je aan voor de DDMA Legal Masterclass: First-party datastrategie (uiteraard met korting voor leden).

Romar van der Leij

Voormalig Legal counsel | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…
Lees meer
AVG |

Belgische toezichthouder legt dwangsom op aan Mediahuis en RTL BE vanwege onduidelijk weergegeven weigerknop in cookiebanner

In 2023 kondigde de Belgische toezichthouder (GBA) aan cookies tot een prioriteit te maken, en die belofte is waargemaakt. In dit artikel bespreken we twee uitspraken naar aanleiding van klachten…
Lees meer
Digital Services & Markets Act |

ACM publiceert leidraad over de Digital Services Act

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in september de DSA Leidraad ‘Zorgvuldigheidsverplichtingen tussenhandeldiensten’ (Leidraad) gepubliceerd. In de Leidraad legt de ACM uit hoe de zij de Digital Service Act…