Filters:
Sorteer op:

Lees meer
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Legal
Artikel
|
ChatGPT in één maand tijd verboden en weer toegestaan in Italië
De Italiaanse privacy toezichthouder, Garante, legde op 31 maart OpenAI (de ontwikkelaar van ChatGPT) een verbod op om persoonsgegevens te verwerken van Italiaanse gebruikers. Volgens de Garante had OpenAI onvoldoende waarborgen geïmplementeerd om de privacy van gebruikers te beschermen. Op 28 april gaf de toezichthouder…

Lees meer
Data delen buiten EU
Digital Analytics
Legal
Privacy
Nieuws
|
Ophef over Facebook tracking-pixel: mag je ‘m nog gebruiken?
Na alle ophef rondom Google Analytics, is nu de Facebook tracking-pixel aan de beurt. De Oostenrijkse privacytoezichthouder heeft zich uitgesproken over het gebruik hiervan naar aanleiding van een klacht van privacyorganisatie NOYB.

Lees meer
AVG
DDMA
Legal
Privacy
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2023: 6 aanbevelingen om de consument centraal zetten en te overtuigen van de voordelen van data-uitwisseling
Ondanks een gebrek aan (parate) kennis, hebben Nederlandse consumenten een pragmatischere houding gekregen ten aanzien van het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Er is meer bereidheid ontstaan om data te delen, en bovendien voelt men zich hier steeds…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
EDPB-taskforce: hier moet je op letten bij het inrichten van je cookiebanner
Een ‘taskforce’ van de Europese koepelorganisatie van privacy toezichthouders (EDPB) heeft onlangs een rapport gepubliceerd over het compliant inzetten van cookiebanners. In dit rapport deelt de taskforce overwegingen t.a.v. belangrijke keuzes zoals het hebben van een weigerknop, verschillende kleuren en een permanente mogelijkheid om toestemming…

Lees meer
AVG
Data-ethiek
DDMA
Legal
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2023: Consumers increasingly willing to share data despite concerns about privacy remain considerable
The concerns about online privacy among Dutch consumers are just as considerable as they were 4 years ago: 2 out of 3 Dutch people (64%) are worried about this, to varying degrees. However, there has been a greater willingness to share personal data, especially among…

Lees meer
AVG
Data-ethiek
DDMA
Legal
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2023: Nederlanders meer bereid om gegevens te delen, zorgen over privacy blijven gelijk
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als 4 jaar geleden: 2 op de 3 Nederlanders (64%) maakt zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid ontstaan om persoonsgegevens te delen, met name…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Nieuws
|
Google krijgt miljoenenboete voor verstrekken persoonsgegevens aan derde partij
De Spaanse privacytoezichthouder (AEPD) heeft Google onlangs een boete van 10 miljoen euro opgelegd. Volgens de toezichthouder heeft Google in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming persoonsgegevens verstrekt aan een derde partij. Daarnaast zou de tech-gigant betrokkenen onvoldoende in staat hebben gesteld om hun recht…

Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Privacy
Artikel
|
Vraagt Google om meer compliance? Zo verbeter jij je cookie-uitvraag
De afgelopen tijd heeft Google op grote schaal mails uitgestuurd naar organisaties over cookie-compliance, met name naar klanten die gebruikmaken van cookies voor personalisatie van advertenties. Google geeft aan dat er iets niet lijkt te kloppen in het proces van het vragen van toestemming. Wat…

Lees meer
Conversion Rate Optimisation
Data-ethiek
Legal
Nudging
Artikel
|
Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB
De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is gericht aan socialmediaplatforms, dus heeft geen directe invloed op de marketingpraktijk van jouw organisatie. Wel…

Lees meer
Legal
Privacy
Artikel
|
Striktere regels voor onlinemarktplaatsen, gebruikersreviews en gepersonaliseerde prijzen
Het (online) consumentenrecht verandert per 28 mei 2022. Vanaf die datum is de Moderniseringsrichtlijn van toepassing. De richtlijn introduceert allerlei nieuwe consumentenregels waar bedrijven rekening mee moeten houden. Voor online marketing is met name relevant dat er nieuwe en meer specifieke regels komen voor onlinemarktplaatsen…