Spring naar content

Onze privacy staat op het spel, en volgens Martijn van Dam van de Stichting Nederlandse Datakluis, zijn we de controle volledig kwijt. In deze aflevering van de DDMA Podcast Shaping the Future ging Job van den Berg, lid van de DDMA Commissie DDE, met Martijn in gesprek over de consequenties voor het marketinglandschap als de datakluis van de grond komt en de problemen die het mogelijk op kan lossen.

Of luister op Spotify of Apple Podcasts.

Met de datakluis krijgen we controle over onze data terug

Hoe kunnen we de controle op onze data terugkrijgen? Martijn betoogt dat we onze data zélf moeten kunnen inzetten, voor onze eigen voordelen. ‘Meer content op maat en toch geen filterbubbels, een makkelijkere winkelervaring, meer relevante energie-aanbiedingen gebaseerd op verbruik. Want het huidige digitale landschap is niet hoe het oorspronkelijk bedoeld was. In plaats van een gelijk speelveld te creëren, heeft het bepaalde bedrijven in staat gesteld te domineren. De GDPR, hoewel bedoeld om onze privacy te beschermen, wordt vaak genegeerd of verkeerd begrepen. We moeten vooruitkijken en ons voorbereiden op de komende technische en juridische ontwikkelingen.’

Zijn antwoord? Datakluis. Hoewel geen enkel bedrijf kan concurreren met de gegevensverzameling van Google, kan Datakluis ons helpen het speelveld te egaliseren. Het stelt individuen in staat om een rijk, persoonlijk dataprofiel op te bouwen en zelf te kiezen wie deze informatie mag gebruiken. Identificatiegegevens zijn niet persé nodig. Stichting Nederlandse Datakluis richt zich in eerste instantie op declared data (zelf opgegeven gegevens) en behavioral data (gedragsdata die gegenereerd wordt bij gebruik van een website of app). Op basis daarvan kan content worden aanbevolen, kunnen aanbiedingen worden gedaan of kan een advertentie worden geplaatst.

Hoewel Datakluis een veelbelovende oplossing is, moet je als organisatie diverse alternatieven verkennen om toekomstbestendig te blijven. We moeten een nieuwe digitale economie omarmen die zowel een rijke dataverzameling over consumenten als respect voor privacy biedt.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…
Lees meer
Legal |

Naomi van der Louw en Romar van der Leij (DDMA): We moeten privacy zien als een kans, niet als een risico

Privacy staat de laatste tijd vaak negatief in de schijnwerpers, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire en opgelegde boetes aan bedrijven. Het is begrijpelijk dat organisaties hierdoor privacy eerder als een risico…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Renkse Hoekstra (Friesland Campina): Neem als dataexpert het einddoel voor ogen, zodat je weet wat je gaat oplossen

Grotere organisaties hebben vaak moeite met het neerzetten van een datagedreven cultuur, dat blijkt al 2 jaar uit het jaarlijkse DDMA Data-Driven Marketing onderzoek. Oorzaak is vaak de moeizame relatie…