Spring naar content

Dit gaat er zéér waarschijnlijk veranderen

Op dit moment mogen (ex-)klanten nog zonder toestemming worden gebeld, zolang aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Dit versoepelde regime voor telemarketing wordt ook wel de klantrelatie of soft opt-in genoemd. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) kondigde onlangs aan dat het de klantrelatie wilde schrappen voor telemarketing. Nu heeft de Tweede Kamer dit plan in feite al uitgevoerd door tijdens de behandeling van de Energiewet een verbod op de klantrelatie aan te nemen. Er zijn echter uitzonderingen, waarbij de klantrelatie blijft bestaan voor:

  1. Organisaties met een ideëel en charitatief oogmerk, zoals goede doelen en politieke partijen.
  2. Uitgeverijen van dagbladen, weekbladen, tijdschriften en andere periodieke uitgaven die ten minste driemaal per jaar verschijnen.
  3. Bepaalde loterijen die geld afdragen aan goede doelen, cultuur en sport, zoals de Postcodeloterij, Vriendenloterij, Lotto en Grote Clubactie.

Het voorstel is nog geen wet, want de Eerste Kamer moet nog met de plannen instemmen. De behandeling door de senatoren van de Energiewet staat gepland voor na de zomer.

Hoe nu verder?

De politiek lijkt nog niet klaar met het verder inperken van telemarketing. Minister Jetten (Klimaat) gaf tijdens de behandeling aan dat een generiek verbod op de klantrelatie duidelijker zou zijn voor consumenten en ondernemers. Minister Adriaansens sprak eerder al de wens uit om telemarketing volledig te verbieden, wat momenteel niet mogelijk is vanwege Europese regelgeving (artikel 13 ePrivacyrichtlijn). Tegen deze achtergrond lijkt elke uitzondering op het einde van de klantrelatie pure winst. Als voorvechter van verantwoorde marketing vinden wij het afschaffen van de klantrelatie voor welke dienst dan ook onverstandig. DDMA ziet meer mogelijkheden, en een eventueel verbod op deze schaal als een laatste redmiddel. Een meer gerichte aanpak zou op zijn plaats zijn geweest.

De klantrelatie is nu als een bijzaak bij de Energiewet behandeld. Het afschaffen van één van de belangrijkste manieren om klanten telefonisch te bereiken zou beter gediend zijn bij een zorgvuldiger besluitvormingsproces. Wij geven de voorkeur aan dat het Ministerie van EZK het afschaffen van de klantrelatie regelt. Bij een voorstel door de regering moeten er eerst een beleidskompas en andere toetsen (zoals de MKB-toets) worden doorlopen. Nu worden al deze stappen overgeslagen, en ontbreekt ook een goede afweging die aantoont dat het plan van de Tweede Kamer voldoet aan Europese regelgeving.

Wij blijven ons de komende tijd daarom inzetten voor een nog meer gerichte aanpak. We houden jullie op de hoogte.

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

Telemarketing alleen nog met toestemming consument

Op 4 juni heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat telemarketing alleen nog toestaat met toestemming. Tijdens de behandeling van de Energiewet is namelijk een voorstel aangenomen dat het…
Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…