Overzicht Actueel

DDMA Privacy Monitor 2019: Grootste deel van de Nederlanders op de hoogte van privacywet AVG

privacy monitor

Jaarlijkse DDMA Privacy Monitor laat zien dat Nederlanders steeds privacybewuster worden

De DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 respondenten, laat zien dat Nederlanders steeds privacybewuster worden. Het aantal ondervraagden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent, is enorm toegenomen vergeleken met een jaar geleden (van 28% in 2018 naar 69% in 2019). Ook weten zij steeds beter welke rechten aan de AVG kunnen worden ontleend.

Diana Janssen, directeur van DDMA, branchevereniging voor data en marketing: “Het is enorm positief dat steeds meer Nederlanders op de hoogte zijn van de privacywetgeving en de rechten die zij daaraan ontlenen. Dit zorgt ervoor dat zij goed geïnformeerde keuzes kunnen maken over het delen van hun persoonlijke gegevens. Bedrijven en organisaties kunnen op hun beurt nog stappen maken, onder meer door transparant te zijn over waar gegevens voor gebruikt worden en welke voordelen dit oplevert voor de consument. Op die manier bouwen we aan een duurzame data-economie, waarin verantwoord datagebruik de norm is én de volledige potentie van data benut wordt.”

Andere belangrijke uitkomsten zijn (zie ook de infographic onderaan dit bericht):

Zorgen over privacy, maar ook begrip voor databehoefte
Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over zijn of haar online privacy, al is dit percentage wel gedaald van 65% in de Privacy Monitor 2018 naar 58% in 2019. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de data-behoefte van bedrijven en organisaties: zij snappen dat organisaties informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten. 61% geeft daarnaast aan tevreden te zijn met de hoeveelheid gegevens die hij of zij op dit moment deelt met organisaties.

Balans tussen bedrijfsbelang en wensen van consument kan beter
Ondanks dit begrip zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29% van de ondervraagden heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt maar liefst 90% van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan de consument.

Ondanks AVG ervaart men toch een gebrek aan controle over eigen gegevens
Een ruime meerderheid van de ondervraagden (88%) wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat zij niet kunnen voorkomen dat bedrijven hun gegevens delen met derden of informatie over hen verzamelen. Volgens de AVG hebben mensen dit recht echter wel degelijk.

Transparantie over datagebruik essentieel
De AVG verplicht organisaties om transparant te zijn over hoe gegevens worden gebruikt en hier in begrijpelijke taal over te communiceren. Bijna alle ondervraagden vinden het erg belangrijk dat bedrijven zich hieraan houden (94% vindt transparantie belangrijk, 93% begrijpelijke taal). Ze verwachten zelfs dat organisaties verder gaan dan deze wettelijke verplichtingen. Ze vinden dat de voordelen van de gegevensverstrekking duidelijker gemaakt moet worden en willen flexibeler kunnen bepalen welke gegevens zij wel of niet delen.

Vertrouwen in organisatie is belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen
Bij het bepalen of ze gegevens willen delen is vertrouwen voor Nederlanders veruit de belangrijkste voorwaarde. 37% van de ondervraagden noemt dit als allerbelangrijkste motief en bij 52% staat het in de top drie. Artsen krijgen het meeste vertrouwen bij het gebruiken van persoonlijke gegevens (89%), maar ook banken (54%) en overheidsinstanties (53%) worden door een meerderheid van de ondervraagden vertrouwd.

Bekijk hier de volledige DDMA Privacy Monitor 2019.