Spring naar content

Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor wijziging van de Telecommunicatiewet ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel introduceert een opt-in-systeem voor telemarketing. Dit betekent dat personen niet meer voor commerciële redenen gebeld mogen worden tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is gegeven. In het voorstel laat het kabinet het bepalen van de zogenoemde ‘klanttermijn’ – de termijn dat de klantrelatie als basis kan dienen voor telemarketinggesprekken – aan de sector. In de nieuwe Code Telemarketing is al opgenomen dat bedrijven en goede doelen een zorgvuldige berekening moeten maken voor een passende duur van deze termijn.

Het wetsvoorstel komt op een ongelukkig moment nu het economisch verkeer door de coronacrisis grotendeels stil ligt. De telefoon is juist nu van essentieel belang voor bedrijven om nog klanten te bereiken en zichtbaar te blijven. Dit geldt ook voor de goede doelen, nu belangrijke andere wervingskanalen zoals de collecte zijn stop gezet. Gezien de onzekere tijd die de leden van DDMA nu doormaken zien wij graag dat de behandeling van het wetsvoorstel even on hold wordt gezet.

Het wetsvoorstel staat niettemin op een lijst met voorstellen die het kabinet nog voor de zomer in de Tweede Kamer wil behandelen. De Kamer beslist of dit ook gebeurt. 

UPDATE 7 april: inmiddels is bekend geworden dat voor de zomer – in mei – alleen schriftelijke vragen worden ingediend. Pas na de zomer wordt het wetsvoorstel plenair besproken.

Meer weten?
• Lees hier alles over de herziene Code Telemarketing
• Lees hier het Customerfirst-interview met DDMA-directeur Diana Janssen over de Code Telemarketing

Mariet Feenstra

Voormalig Public Affairs bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…
Lees meer
Telemarketing |

Elite-sessie Telemarketing: Samen richting naleving van de herziene in de gehele sector

Op 10 april kwam een select gezelschap van professionals uit de telemarketingsector bijeen voor een nieuwe editie van DDMA Elite – Telemarketing. Aan tafel: vertegenwoordigers van merken, corporates en adverteerders…
Lees meer
DDMA |

Oproep: Contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing starten met de vierde editie van de DDMA Telemarketing Benchmark. Om een zo compleet mogelijk overzicht te creëren van de telemarketingsector zijn we op…