Dit artikel is ook verschenen op Emerce.
Over Sanne: Sanne van Mourik-Linsen is Teamlead Data Insights & Performance bij voetbalclub Feyenoord
Machine learning moet ondersteunend zijn, en geen doel op zich.
Binnen het marketingvak worden steeds meer beslissingen geautomatiseerd genomen met behulp van AI-modellen. Heb je als marketeer in de toekomst nog wel invloed op aankoopbeslissingen van consumenten? Jazeker, aldus Sanne. ‘Alle ontwikkelingen rondom machine learning en AI zijn zeker van toegevoegde waarde. Maar het is ook heel erg afhankelijk van de organisatie. Machine learning moet een ondersteunend onderdeel zijn en geen doel op zich. Neem bijvoorbeeld een mediabedrijf dat zich richt op een beleving die hoofdzakelijk offline is. Daar kun je het marketingstuk niet bij negeren. Aanvullend, je kunt de triggers door processen beïnvloeden en slimmer maken met machine learning. Maar het bedenken van content en de beleving gaat gepaard met marketingkennis. Denk bijvoorbeeld aan het bedenken van een brand identiteit. Die controle zal nooit bij de marketeer verdwijnen. AI en machine learning gaat het de marketeer wel makkelijker maken om beslissingen te nemen.’
Je moet er dus voor waken dat je als organisatie in je innovatiedrang niet je doel voorbij schiet, aldus Sanne. ‘Innovatie is een trend geworden. Men werkt tegenwoordig met hele innovatieteams. Daar geloof ik in principe ook in, zolang ze maar bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Je moet niet gaan innoveren om te innoveren. Het moet iets bieden waar de eindgebruiker mee geholpen is. Dan kan je wel hele complexe features ontwikkelen. Als je doelgroep er niks aan heeft, schiet je er niks mee op.
In de podcast Shaping the Future gaat Sanne verder in op de rol die AI en machine learning gaan innemen binnen de data-driven marketingsector – en hoe die rol bij Feyenoord is belegd. Ga direct luisteren via Spotify of Apple, of bekijk de aflevering hieronder.
Over de auteur: Sabina Wouda is Product Owner Marcom bij Randstad Groep Nederland. Daarnaast is ze actief binnen de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement.