Spring naar content

Dit artikel is ook verschenen op Emerce.

Over Sanne: Sanne van Mourik-Linsen is Teamlead Data Insights & Performance bij voetbalclub Feyenoord

Machine learning moet ondersteunend zijn, en geen doel op zich.

Binnen het marketingvak worden steeds meer beslissingen geautomatiseerd genomen met behulp van AI-modellen. Heb je als marketeer in de toekomst nog wel invloed op aankoopbeslissingen van consumenten? Jazeker, aldus Sanne. ‘Alle ontwikkelingen rondom machine learning en AI zijn zeker van toegevoegde waarde. Maar het is ook heel erg afhankelijk van de organisatie. Machine learning moet een ondersteunend onderdeel zijn en geen doel op zich. Neem bijvoorbeeld een mediabedrijf dat zich richt op een beleving die hoofdzakelijk offline is. Daar kun je het marketingstuk niet bij negeren. Aanvullend, je kunt de triggers door processen beïnvloeden en slimmer maken met machine learning. Maar het bedenken van content en de beleving gaat gepaard met marketingkennis. Denk bijvoorbeeld aan het bedenken van een brand identiteit. Die controle zal nooit bij de marketeer verdwijnen. AI en machine learning gaat het de marketeer wel makkelijker maken om beslissingen te nemen.’

Je moet er dus voor waken dat je als organisatie in je innovatiedrang niet je doel voorbij schiet, aldus Sanne. ‘Innovatie is een trend geworden. Men werkt tegenwoordig met hele innovatieteams. Daar geloof ik in principe ook in, zolang ze maar bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Je moet niet gaan innoveren om te innoveren. Het moet iets bieden waar de eindgebruiker mee geholpen is. Dan kan je wel hele complexe features ontwikkelen. Als je doelgroep er niks aan heeft, schiet je er niks mee op.

In de podcast Shaping the Future gaat Sanne verder in op de rol die AI en machine learning gaan innemen binnen de data-driven marketingsector – en hoe die rol bij Feyenoord is belegd. Ga direct luisteren via Spotify of Apple, of bekijk de aflevering hieronder.

Over de auteur: Sabina Wouda is Product Owner Marcom bij Randstad Groep Nederland. Daarnaast is ze actief binnen de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement.

Sabina Wouda

Product Owner MarCom bij Randstad Groep Nederland

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…
Lees meer
Legal |

Naomi van der Louw en Romar van der Leij (DDMA): We moeten privacy zien als een kans, niet als een risico

Privacy staat de laatste tijd vaak negatief in de schijnwerpers, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire en opgelegde boetes aan bedrijven. Het is begrijpelijk dat organisaties hierdoor privacy eerder als een risico…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Renkse Hoekstra (Friesland Campina): Neem als dataexpert het einddoel voor ogen, zodat je weet wat je gaat oplossen

Grotere organisaties hebben vaak moeite met het neerzetten van een datagedreven cultuur, dat blijkt al 2 jaar uit het jaarlijkse DDMA Data-Driven Marketing onderzoek. Oorzaak is vaak de moeizame relatie…