Spring naar content

De eerste  aflevering van de DDMA Podcast ‘Shaping the future’ staat vanaf 5 september te beluisteren via je favoriete podcast-app, of te bekijken via YouTube. Alle afleveringen worden namelijk opgenomen op een mooie locatie ergens in Nederland. Luister nu alvast naar de Sneak peak  en abonneer je direct.

Of luister via

Waar gaan we het over hebben?

In deze podcast gaan we in gesprek met visionairs en voorlopers uit verschillende hoeken van het werkveld over alles wat je nú wil weten over lange-termijn-marketingtrends. Per aflevering behandelen en definiëren we een trend waarvan we verwachten dat die de komende 10 jaar belangrijk gaat worden. Wat kan het in de praktijk betekenen voor je organisatie? En hoe kun je je erop voorbereiden? De volgende trends komen in de eerste 4 afleveringen voorbij.

  1. Aflevering 1: Digitale verbondenheid wordt groter en belangrijker

    Te gast: Max Pinas (DEPT Agency)
    Digitalisering is bij veel bedrijven een hot topic maar in de tussentijd zijn we alweer in de volgende fase beland. Inmiddels is er al sprake van zogenaamde Mixed Realities (MR), waarin de virtuele en fysieke wereld samen komen. De digitale verbondenheid lijkt daarmee nog groter geworden. Denk aan Virtual en Augmented Reality waarbij digitale objecten in de omgeving worden geprojecteerd. ‘Metaverses’ gaan nog een stap verder door een digitale wereld te ‘schapen’ waarin je je daadwerkelijk kunt bevinden en in kan ‘leven’. Wat voor kansen en mogelijkheden kunnen Mixed Realities en Metaverses bieden voor het (uit)bouwen van je merk, targeting, positionering en customer service? Wat zijn de beweegredenen van merken die deze nieuwe mogelijkheden omarmen? Wat zijn hun eerste ervaringen? Hoe passen Mixed Realities in de marketing- en mediamix? We gaan erover in gesprek met Max Pinas, Executive Creative Director en Partner bij DEPT Agency.
  2. Aflevering 2: Transparantie en controle over data en AI

    Te gast: Marieke Peeters (Hogeschool Utrecht)
    Europa heeft de laatste decennia zitten slapen op het gebied van data en AI. We worden gezien als een datakolonie van Big Tech en op AI lopen we achter. Inmiddels zijn we wakker en realiseren ons dat we een inhaalslag te maken hebben. Een inhaalslag en tegelijkertijd een andere manier van omgaan met data en AI. Een eerlijke en transparante manier waar data onder controle blijft van individu of organisatie. Hierover gaan we in gesprek met Marieke Peeters, senior onderzoeker Responsible Applied AI bij de Hogeschool Utrecht, die zich bezighoudt met het implementeren van responsible AI practices bij bedrijven.
  3. Aflevering 3: Learning agility is belangrijker dan je huidige skillset

    Te gast: Philippe Stulens (Randstad Groep Nederland)
    Wat vandaag nog werkt is morgen weer anders. Ontwikkelingen binnen marketing volgen zich razendsnel op.  Er zijn telkens andere skills noodzakelijk. Marketing wordt nog dynamischer; teams zullen flexibel moeten zijn in het aanleren, toepassen en weer aanpassen van wat ze doen en kunnen. We zien dit vandaag al binnen Markering OPS en operational decisioning. Wat moeten we dan wél verwachten van de CMO, marketeer en het marketingteam van de toekomst? Welke skills heb je nodig om future-proof te zijn en welke rol kan marketing pakken in het transformeren van de organisatie? Hierover gaan we het hebben met Philippe Stulens, Chief Marketing Officer bij Randstad Groep Nederland.
  4. Aflevering 4: Samenwerking tussen mens en machine neemt toe

    Te gast: Sanne van Mourik-Linsen (Feyenoord)
    “Computer says no”.
    Binnen marketing worden er steeds meer beslissingen genomen door AI dan door marketeers. Binnen milliseconden krijg je als consument de juiste advertentie voorgeschoteld en de prijs wordt voor jou persoonlijk bepaald. Wordt de rol van marketeers nu anders? Wat voor beslissingen laten we aan AI over versus waar willen we zelf nog invloed uitoefenen? Wat betekent het begrip “Human in the loop versus out the loop”?  Wat betekent de veranderende relatie tussen mens en machine voor de consument, en hoe kan je daar als marketeer/organisatie strategisch op inspelen? Op deze vragen gaan we in tijdens een gesprek met Sanne van Mourik-Linsen, Teamlead Data Insights & Performance bij Feyenoord.

Met deze topics behandelen we de marketing van de toekomst vanuit technische, culturele en ethische hoeken. Na het beluisteren van de podcast heb jij een breed zicht op wat je de komende 10 jaar kunt verwachten in het veld. Dus ben jij actief binnen de marketingwereld? Dan kun jij het je niet veroorloven deze trends te missen. Abonneer je dus direct. De eerste 3 afleveringen van de DDMA Podcast ‘Shaping the future’ zijn vanaf 5 september te beluisteren via je favoriete podcast-app. Abonneer je nu alvast via:

De Podcast Shaping the Future wordt mede mogelijk gemaakt door:

Ook LIVE worden bijgepraat over de niet-te-missen ontwikkelingen in data-driven marketing? Op 11 oktober stomen 6 topsprekers jou in 1 middag tijdens DDMA NEXT onder het motto ‘ Shaping the future’ klaar voor de toekomst. Bestel hier kaarten voor DDMA NEXT.

Job van den Berg

Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency

Sabina Wouda

Product Owner MarCom bij Randstad Groep Nederland

Jimmy de Vreede

Data Director bij Springbok Agency

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Vacature: lid commissie Data, Decisions & Engagement (DDE)

Ben jij werkzaam bij een opdrachtgever en wil je een belangrijke rol spelen in het verder professionaliseren van het data-driven marketingvak? De DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement zoekt versterking…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Data-Driven Marketing Research 2024 – Deep Dive 3: Apparent contradiction; no widespread adoption of AI within the marketing sector yet

Despite the fact that AI is on everyone’s lips, the Data-Driven Marketing Survey (DDMO) 2024 reveals that AI is not yet widely applied within the marketing sector: 1 in 4…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Data-Driven Marketing Onderzoek 2024 – Deep Dive 3: Ogenschijnlijke tegenstelling; nog geen brede toepassing van AI binnen de marketingsector

Ondanks dat iedereen het over AI heeft, laat het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2024 zien dat AI nog niet breed wordt toegepast binnen de marketingsector, maar vooral op laagdrempelige gebieden…