Spring naar content

Er vallen een aantal dingen op als we letten we op de relevantie van het volledig werkprogramma voor de data driven marketingsector:

1. Schrappen van de ePrivacy Verordening

    De meest opvallende ontwikkeling is dat de Commissie definitief afstand neemt van het in 2017 voorgestelde plan voor een ePrivacy Verordening, die onder andere nieuwe regels voor cookies, e-mailmarketing en telemarketing zou bevatten. De onderhandelingen over de definitieve tekst zaten al enkele jaren vast, waardoor dit besluit niet verrassend is. De grote vraag is nu welke alternatieve voorstellen de Commissie zal doen. Interessant is dat de Commissie recent heeft aangekondigd in gesprek te gaan met de industrie en andere stakeholders over een ‘Code of Conduct for Online Advertising’.

    2. Digital Fairness Act (DFA)

    We schreven eerder al kort over de DFA in dit artikel, maar de agenda biedt nieuwe inzichten. De DFA richt zich op verschillende online problemen waarmee consumenten te maken krijgen, zoals het verslavende ontwerp van sociale media. Op papier vormen de nieuwe regels, na de AVG, DSA en DMA, nieuwe regeldruk voor de marketingsector. De Commissie geeft in haar agenda voor 2025 echter aan te streven naar een evenwichtige aanpak, waarbij consumenten worden beschermd zonder bedrijven met onnodige beperkingen te belasten. Het consultatievoorstel voor de DFA wordt in de lente van 2025 verwacht.

    3. Verminderen van administratieve lasten

    De In het tweede kwartaal van 2025 richt de Commissie zich onder andere op het terugdringen van administratieve lasten binnen overlappende wetgeving, zoals de AVG en regelgeving op het gebied van cybersecurity. Een voorbeeld hiervan is de dubbele verplichting om datalekken te registreren onder zowel de AVG als de cybersecuritywetgeving.

    4. Vereenvoudiging van digitale regelgeving

    De Commissie wil op een later moment het bestaande ‘oerwoud’ aan overlappende regelgeving, zoals de DSA, DMA en AVG, verder stroomlijnen. Dit sluit aan bij de aanbevelingen uit het Draghi-rapport (The Future of European Competitiveness), waarin wordt geconcludeerd dat Europa op het gebied van concurrentie en innovatie achterblijft, mede door complexe regelgeving.

    5. Verbeteren van digitale infrastructuur

    Daarnaast legt de Commissie in haar werkprogramma de nadruk op digitale transformatie. In het vierde kwartaal van 2025 wil zij de Digital Networks Act presenteren, met als doel een robuuste digitale infrastructuur binnen de EU. Concreet richt deze wet zich op het verbeteren van grensoverschrijdende netwerkdiensten.

    6. Stimuleren van groei en innovatie

    Met de Start-up and Scale-up Strategy (tweede kwartaal 2025) wordt gepresenteerd, wil de EU de uitdagingen verlichten waarmee innovatieve bedrijven te maken hebben. De strategie richt zich op het verbeteren van de toegang tot financiering, infrastructuur en talent – essentiële pijlers voor groei.

    7. Investeren in AI en quantumtechnologie

    In het eerste kwartaal van 2025 presenteert de Commissie het AI Continent Action Plan, waarmee zij de ontwikkeling van een concurrerend AI-ecosysteem in Europa wil stimuleren. Onderdeel hiervan is de investering in zogenoemde AI Factories. Daarnaast moeten initiatieven zoals de Cloud and AI Development Act en de EU Quantum Strategy (gepland voor het tweede kwartaal van 2025) de Europese positie op het gebied van hightech innovatie verder versterken.

    Wat betekent dit voor jou?

    Op papier richt de Commissie zich met deze vernieuwde agenda op het verbeteren van de digitale infrastructuur, het vereenvoudigen van regelgeving, het stimuleren van innovatie en investeringen in AI en kwantumtechnologie. Maar de vraag blijft in hoeverre deze ambities daadwerkelijk worden waargemaakt. Het is dus nog afwachten met welke concrete voorstellen de Commissie uiteindelijk komt. Wij blijven de ontwikkelingen uiteraard volgen en houden je op de hoogte.

    Frank de Vries

    Team lead legal | Senior legal counsel

    Ook interessant

    Lees meer
    AI Act |

    AI & Privacy: datagebruik volgens de AI Act en de AVG

    Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met twee wetten: de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Beide zijn bedoeld om mensen te beschermen, maar…
    Lees meer
    Legal |

    Explained: Custom Audiences

    Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X…
    Lees meer
    AI Act |

    DDMA Stappenplan AI-geletterdheid: alles wat je moet weten om aan de vereiste te voldoen

    Ook al is actief toezicht nog niet begonnen, AI-geletterdheid is een wettelijke verplichting vanaf 2 februari 2025. Toch blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van DDMA dat de…