Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Het juridische slagveld van AI Chatbots: Privacytoezichthouders staan op scherp
AI-chatbots zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Ze worden ingezet voor klantenservice, contentcreatie en zelfs strategisch advies. Maar terwijl de technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan privacytoezichthouders op scherp. In dit artikel duiken we in de laatste juridische ontwikkelingen rondom AI-chatbots. We…

Lees meer
AI Act
AVG
Legal
Nudging
Artikel
|
AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?
Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich ook van bewust. In 2024 werd de AI Act aangenomen, sinds 2 februari 2025 is…

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Europese Commissie presenteert digitale agenda: nieuwe regels en kansen voor marketing
De Europese Commissie heeft haar plannen voor 2025 gepresenteerd, met een focus op nieuwe wetgeving die de bestaande regelgeving, zoals de AVG, moet vereenvoudigen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de marketingsector. In dit artikel zetten we de belangrijkste punten uit de agenda op een rij.

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen
2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om jou op de hoogte te houden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste juridische punten…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s
De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan de concrete verplichtingen in de AI Act bij het gebruik van large language models (LLM),…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Whitepaper
|
Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing
VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Artikel
|
De AI Act is van kracht: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI
Vanaf 1 augustus 2024 is de AI Act in werking getreden! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak was, is een verordening opgesteld door de Europese Unie om het gebruik van AI-systemen te standaardiseren en te reguleren.

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Members-only
Artikel
|
Het organiseren van AI: hoe kom je uit de speelfase? – de belangrijkste inzichten uit het eerste DDMA Decision Makers Breakfast van 2024
AI is in razend tempo gehele bedrijfsprocessen aan het herdefiniëren. De sleutel tot het écht waardevol inzetten van AI-technologie zit hem in je implementatie-aanpak. Veel organisaties verkennen de mogelijkheden van AI, maar zijn nog zoekende naar de juiste strategie en middelen om AI op een…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Artikel
|
Marketing in het tijdperk van AI: 3 cruciale richtlijnen voor Responsible AI in de marketingsector
Met de komst van ChatGPT kan ook het grote publiek sinds eind 2022 niet meer om Artificial Intelligence (AI) heen. AI brengt zeker in de data en marketingwereld enorme mogelijkheden om vooruitgang te versnellen. Na een jaar van ‘experimenteren’ zijn steeds meer organisaties klaar om…

Lees meer
AI Act
Legal
Artikel
|
Europa bereikt een politiek akkoord over de AI Act: wat betekent dit voor de marketingsector?
Het Europees Parlement en de Raad van Ministers hebben op 8 december een politiek akkoord over de AI Act bereikt. Voor de Europese politici was het van groot belang om tot een akkoord te komen. Zij hebben in drie dagen tijd maar liefst 36 uur…