Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Members-only
Artikel |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
AI Act AVG Digital Services & Markets Act Legal
Artikel |

Wat je nu moet regelen voor ads in verkiezingstijd

Toen Meta aankondigde dat het vanaf oktober 2025 geen politieke of ‘issue’-advertenties meer zou toestaan in de EU, was dat geen principedebat, maar een compliancebeslissing. De nieuwe Europese regels voor politieke reclame brengen een golf van transparantieverplichtingen, ketenverantwoordelijkheid en risico’s voor partijen die hun politieke…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Members-only
Legal documentatie |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee, zoals het waarborgen van transparantie, het beschermen van persoonsgegevens en het voorkomen van discriminatie.
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Artikel |

Gebruik van AI-foto’s op websites, printed folders of socials? Vermelden of niet?

Wil je gebruikmaken van AI-gegenereerde foto’s of video’s ter promotie van producten of diensten? Snel en effectief content creëren met AI-modellen, zoals ChatGPT, Zora of sinds kort Google’s Nano Bananas: het kan heel eenvoudig. Maar in sommige landen ben je nu wel verplicht te benoemen…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Data, Decisions & Engagement
Artikel |

Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen

Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten van GenAI en slim datagebruik worden ze steeds effectiever, veelzijdiger en breder toepasbaar.
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Digital Services & Markets Act
Artikel |

AI & Contentcreatie: Transparantie en Aansprakelijkheid bij Online Reclame op Sociale Media

“Deze video is gegenereerd met hulp van AI” – is dit verplicht om te vermelden bij (influencer)content op TikTok of Instagram? Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools: van virtuele assistenten tot AI-gegenereerde video’s, captions en zelfs deepfake-stemmen. Maar hoe transparant moet je zijn…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Cybersecurity: het veilig en compliant inzetten van AI?

Een AI-marketingtool die ongemerkt gevoelige klantdata lekt. Een phishing-aanval die via AI automatisch gepersonaliseerde e-mails verstuurt uit naam van de CEO. Of een AI-model dat per ongeluk getraind blijkt te zijn op vertrouwelijke interne documenten. Cybersecurityrisico’s zijn er in alle vormen en ze nemen toe…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Platformregulering: Hoe de AI Act, DSA en DMA jouw marketing beïnvloeden

Voor effectieve online marketing zijn de grote platformen zoals Meta, Google en TikTok onmisbaar. Ze vormen de spil in veel marketingstrategieën. Denk aan personalisatie, targeting en performance analyse. Tegelijkertijd draaien deze platformen grotendeels op advertentie-inkomsten, en speelt AI achter de schermen een steeds grotere, vaak…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike targeting en real-time bidding. Maar wat mag er eigenlijk onder volgens de wet, waaronder in…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Legal
Artikel |

AI & Auteursrecht: prompts, input en output – wie heeft de rechten?

“Schrijf een LinkedIn-post alsof een B2B-copywriter het heeft geschreven voor managers van middelgrote bedrijven over onze nieuwe dienst” – deze prompt behoort volgens ChatGPT tot de meest gebruikte prompts door marketeers. AI-tools helpen bij het creëren van content, bedenken van campagnes en nog veel meer…