Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?
Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike targeting en real-time bidding. Maar wat mag er eigenlijk onder volgens de wet, waaronder in…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Legal
Artikel
|
AI & Auteursrecht: prompts, input en output – wie heeft de rechten?
“Schrijf een LinkedIn-post alsof een B2B-copywriter het heeft geschreven voor managers van middelgrote bedrijven over onze nieuwe dienst” – deze prompt behoort volgens ChatGPT tot de meest gebruikte prompts door marketeers. AI-tools helpen bij het creëren van content, bedenken van campagnes en nog veel meer…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
AI & Privacy: datagebruik volgens de AI Act en de AVG
Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met twee wetten: de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Beide zijn bedoeld om mensen te beschermen, maar ze doen dat elk op hun eigen manier. In dit eerste artikel van deze DDMA…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Members-only
Artikel
|
DDMA Stappenplan AI-geletterdheid: alles wat je moet weten om aan de vereiste te voldoen
Ook al is actief toezicht nog niet begonnen, AI-geletterdheid is een wettelijke verplichting vanaf 2 februari 2025. Toch blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van DDMA dat de Nederlandse marketingsector daar nog lang niet klaar voor is. Slechts 18% van de organisaties stimuleert…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Het juridische slagveld van AI Chatbots: Privacytoezichthouders staan op scherp
AI-chatbots zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Ze worden ingezet voor klantenservice, contentcreatie en zelfs strategisch advies. Maar terwijl de technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan privacytoezichthouders op scherp. In dit artikel duiken we in de laatste juridische ontwikkelingen rondom AI-chatbots. We…

Lees meer
AI Act
AVG
Legal
Nudging
Artikel
|
AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?
Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich ook van bewust. In 2024 werd de AI Act aangenomen, sinds 2 februari 2025 is…

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Europese Commissie presenteert digitale agenda: nieuwe regels en kansen voor marketing
De Europese Commissie heeft haar plannen voor 2025 gepresenteerd, met een focus op nieuwe wetgeving die de bestaande regelgeving, zoals de AVG, moet vereenvoudigen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de marketingsector. In dit artikel zetten we de belangrijkste punten uit de agenda op een rij.

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen
2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om jou op de hoogte te houden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste juridische punten…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s
De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan de concrete verplichtingen in de AI Act bij het gebruik van large language models (LLM),…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Whitepaper
|
Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing
VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.