Spring naar content

Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor wijziging van de Telecommunicatiewet ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel introduceert een opt-in-systeem voor telemarketing. Dit betekent dat personen niet meer voor commerciële redenen gebeld mogen worden tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is gegeven. In het voorstel laat het kabinet het bepalen van de zogenoemde ‘klanttermijn’ – de termijn dat de klantrelatie als basis kan dienen voor telemarketinggesprekken – aan de sector. In de nieuwe Code Telemarketing is al opgenomen dat bedrijven en goede doelen een zorgvuldige berekening moeten maken voor een passende duur van deze termijn.

Het wetsvoorstel komt op een ongelukkig moment nu het economisch verkeer door de coronacrisis grotendeels stil ligt. De telefoon is juist nu van essentieel belang voor bedrijven om nog klanten te bereiken en zichtbaar te blijven. Dit geldt ook voor de goede doelen, nu belangrijke andere wervingskanalen zoals de collecte zijn stop gezet. Gezien de onzekere tijd die de leden van DDMA nu doormaken zien wij graag dat de behandeling van het wetsvoorstel even on hold wordt gezet.

Het wetsvoorstel staat niettemin op een lijst met voorstellen die het kabinet nog voor de zomer in de Tweede Kamer wil behandelen. De Kamer beslist of dit ook gebeurt. 

UPDATE 7 april: inmiddels is bekend geworden dat voor de zomer – in mei – alleen schriftelijke vragen worden ingediend. Pas na de zomer wordt het wetsvoorstel plenair besproken.

Meer weten?
• Lees hier alles over de herziene Code Telemarketing
• Lees hier het Customerfirst-interview met DDMA-directeur Diana Janssen over de Code Telemarketing

Mariet Feenstra

Voormalig Public Affairs bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark 2024: Telemarketing blijft onverminderd effectief, consumenten beter geïnformeerd

Telemarketing blijft een even effectief marketingkanaal als voorgaande jaren. De DDMA Telemarketing Benchmark 2024 laat voor het derde jaar op rij zien dat 1 op de 2 consumenten (49%) bereikt…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…