Spring naar content

Een luxe hotel in de Malediven had de influencer Sisi Bolatini korting op eten, drinken en excursies gegeven in ruil voor 2 Instagram posts en 3 Instagram stories. De foto waarover werd geklaagd was de vijfde Instagram post en viel dus buiten de gemaakte afspraken. Toch vond de RCC dat Sisi hier enige vorm van disclosing had moeten gebruiken, aangezien het publiek deze post ook kan zien, zonder dat zij eerdere (of volgende) posts of stories van de influencer hebben gezien. Door de toon, enthousiaste teksten over de omgeving en activiteiten en de daarop volgende naam van het hotel heeft de post een aanprijzend karakter voor dit hotel.

“Het is onvermijdelijk dat alle gedurende dit verblijf geplaatste posts deel uitmaken van het pakket inspanningen en opbrengsten, wat nog versterkt wordt door het feit dat de vergoeding van het hotel voor het gehele verblijf gold, en dus tijdens het plaatsen van deze post nog voortduurde.”

Lees hier de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Creative |

Strategisch zichtbaar blijven in een AI-gedreven contentmarkt

Een contentmarkt vol generieke AI-creaties. Meer productie dan ooit. En een consument die afhaakt door overvloed. Geen makkelijke context voor marketeers die merken bouwen. Tijdens de DDMA Creative Mixer op…
Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Marketing als motor van een duurzame revolutie

De klimaatcrisis raakt ons allemaal. Als marketeers bevinden we ons op een unieke positie om het verschil te maken. Maar hoe doe je dat? En wat vraagt het van jou…