Spring naar content

Een luxe hotel in de Malediven had de influencer Sisi Bolatini korting op eten, drinken en excursies gegeven in ruil voor 2 Instagram posts en 3 Instagram stories. De foto waarover werd geklaagd was de vijfde Instagram post en viel dus buiten de gemaakte afspraken. Toch vond de RCC dat Sisi hier enige vorm van disclosing had moeten gebruiken, aangezien het publiek deze post ook kan zien, zonder dat zij eerdere (of volgende) posts of stories van de influencer hebben gezien. Door de toon, enthousiaste teksten over de omgeving en activiteiten en de daarop volgende naam van het hotel heeft de post een aanprijzend karakter voor dit hotel.

“Het is onvermijdelijk dat alle gedurende dit verblijf geplaatste posts deel uitmaken van het pakket inspanningen en opbrengsten, wat nog versterkt wordt door het feit dat de vergoeding van het hotel voor het gehele verblijf gold, en dus tijdens het plaatsen van deze post nog voortduurde.”

Lees hier de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Data-ethiek |

Podcast Shaping the Future: Loyaliteit vraagt om relevantie, niet alleen om korting

In de wereld van data-driven marketing is klantloyaliteit een onderwerp dat regelmatig herijkt moet worden. De opkomst van abonnementsmodellen, toenemende aandacht voor data-ethiek en veranderend consumentengedrag maken dat traditionele loyaliteitsprogramma’s…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De menselijke factor in een wereld van AI: zo blijft customer experience persoonlijk

Je wilt dat klanten ervaren dat je hen begrijpt en dat je hun situatie herkent. Niet alleen omdat dit bijdraagt aan conversie, maar vooral omdat het vertrouwen en een duurzame…
Lees meer
Legal |

Telemarketing: ook opt-in nodig bij bestaande klanten

Per 1 juli 2026 gaat zoals het ernaar uitziet nieuwe wetgeving in die telemarketing gericht op bestaande klanten alleen toestaat bij opt-in. Reden voor de Commissie Telemarketing van de DDMA…