Spring naar content

Een luxe hotel in de Malediven had de influencer Sisi Bolatini korting op eten, drinken en excursies gegeven in ruil voor 2 Instagram posts en 3 Instagram stories. De foto waarover werd geklaagd was de vijfde Instagram post en viel dus buiten de gemaakte afspraken. Toch vond de RCC dat Sisi hier enige vorm van disclosing had moeten gebruiken, aangezien het publiek deze post ook kan zien, zonder dat zij eerdere (of volgende) posts of stories van de influencer hebben gezien. Door de toon, enthousiaste teksten over de omgeving en activiteiten en de daarop volgende naam van het hotel heeft de post een aanprijzend karakter voor dit hotel.

“Het is onvermijdelijk dat alle gedurende dit verblijf geplaatste posts deel uitmaken van het pakket inspanningen en opbrengsten, wat nog versterkt wordt door het feit dat de vergoeding van het hotel voor het gehele verblijf gold, en dus tijdens het plaatsen van deze post nog voortduurde.”

Lees hier de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics |

Challenging the Feasibility of Digital Agency; A Bygone Era of Online Privacy or Stepping Stone to a New Understanding?

Artificial Intelligence, or more commonly known as AI, we can all admit that it would be virtually impossible not to have heard these two words, or letters, used in conjunction…
Lees meer
AI Act |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee,…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De kracht van landelijke data in de customer journey: 5 voordelen

De customer journey gaat over het werven, ontwikkelen en behouden van klanten. Met daarin alle (in)directe interacties tussen de klant en jouw merk, product of dienst. Tot zover niets nieuws.…