Spring naar content

Een luxe hotel in de Malediven had de influencer Sisi Bolatini korting op eten, drinken en excursies gegeven in ruil voor 2 Instagram posts en 3 Instagram stories. De foto waarover werd geklaagd was de vijfde Instagram post en viel dus buiten de gemaakte afspraken. Toch vond de RCC dat Sisi hier enige vorm van disclosing had moeten gebruiken, aangezien het publiek deze post ook kan zien, zonder dat zij eerdere (of volgende) posts of stories van de influencer hebben gezien. Door de toon, enthousiaste teksten over de omgeving en activiteiten en de daarop volgende naam van het hotel heeft de post een aanprijzend karakter voor dit hotel.

“Het is onvermijdelijk dat alle gedurende dit verblijf geplaatste posts deel uitmaken van het pakket inspanningen en opbrengsten, wat nog versterkt wordt door het feit dat de vergoeding van het hotel voor het gehele verblijf gold, en dus tijdens het plaatsen van deze post nog voortduurde.”

Lees hier de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA | Commissie Digital Analytics Vacature (op vrijwilligersbasis)

Ben jij expert op het gebied van Digital Analytics en wil je meewerken aan de toekomst van dit marketing vakgebied in Nederland? Dan is een rol binnen deze DDMA Commissie…
Lees meer
DDMA |

Odido, ANWB en PostNL winnen DDMA Experimentation Heroes 2025

Tijdens DDMA Experimentation Heroes 2025 zijn vandaag de winnaars bekendgemaakt van de Experimentation Awards in de Social Hub in Amsterdam. Odido, ANWB en PostNL sleepten de awards in de wacht…
Lees meer
Search |

Inschrijving open voor Friends of Search Awards 2026

Op 12 maart 2026 worden opnieuw de meest toonaangevende SEO- en PPC-cases bekroond tijdens de Friends of Search Awards 2026. De uitreiking vindt plaats tijdens het congres Friends of Search…