Spring naar content

Mixed Realities VS Metaverses

Wat is precies het verschil tussen Mixed Realities en Metaverses? Mixed Realities zijn eigenlijk een verzamelnaam voor digitale werelden, aldus Max Pinas. “De Metaverse is daar een onderdeel van. Het is een omgeving die er altijd is, en bestaat uit meerdere werelden die aan elkaar verbonden zijn. Het heeft een vaste economie is, waarin je dingen kunt bezitten, kopen en uitwisselen. Daarnaast is alles decentraal georganiseerd.”

Ondanks dat we veel projecten binnen de marketingwereld wel al Metaverses noemen, bestaat dit concept, zoals hierboven beschreven, in de praktijk alleen nog als een idee, claimt Max Pinas. ”In de marketingwereld noemen we projecten die voor een bepaalde tijd in een digitale wereld lopen al snel Metaverses. Maar deze werelden roepen in essentie vooral een gevoel op van hoe de Metaverse er in de toekomst uit zou kunnen zien. We doen er vooralsnog alleen een voorschot op.”

Wat heb je als merk aan de Metaverse: the case of Eurovision

Met wat voor vraagstukken kloppen merken dan aan met betrekking tot Mixed Realities en Metaverses? Max Pinas noemt als voorbeeld de laatste Nederlandse editie van het Eurovisie Songvestival. Het was bij deze editie tot vlak voor het evenement onduidelijk of er live publiek bij mocht zijn. Eurovisie wilde daarom een volledig virtuele versie van het event bouwen. Uiteindelijk heeft Dept Agency een volledig virtuele wereld gebouwd met daarin alles wat met het Songfestival te maken heeft. Van optredens, presentaties tot fans. Allemaal onder de slogan: “If we can’t bring the world to Rotterdam, we’ll bring Rotterdam to the world.”

Kijk of luister hieronder naar aflevering 1 van ‘Shaping the Future’ met Max Pinas (Dept Agency)

Of luister via:

De Podcast ‘Shaping the Future’ wordt mede mogelijk gemaakt door:

Job van den Berg

Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Annemarie Joosen (VVV Cadeaukaarten): Hoe merk en performance hand in hand kunnen gaan

In een tijd waarin data steeds vaker de kern vormt van marketingstrategieën, blijft de integratie van branding en performance een uitdaging. In een nieuwe aflevering van de DDMA Podcast Shaping…
Lees meer
Influencermarketing |

De kracht van gecertificeerde influencers: Influencer marketing bij Coca-Cola

Eind april lanceerden DDMA, Stichting Reclame Code en Bond van Adverteerders het initiatief ‘Certified by influencerregels.com’. Hét sectorinitiatief, dat bestaat uit een e-learning en een register, dat influencers helpt wegwijs…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…