Spring naar content

Mixed Realities VS Metaverses

Wat is precies het verschil tussen Mixed Realities en Metaverses? Mixed Realities zijn eigenlijk een verzamelnaam voor digitale werelden, aldus Max Pinas. “De Metaverse is daar een onderdeel van. Het is een omgeving die er altijd is, en bestaat uit meerdere werelden die aan elkaar verbonden zijn. Het heeft een vaste economie is, waarin je dingen kunt bezitten, kopen en uitwisselen. Daarnaast is alles decentraal georganiseerd.”

Ondanks dat we veel projecten binnen de marketingwereld wel al Metaverses noemen, bestaat dit concept, zoals hierboven beschreven, in de praktijk alleen nog als een idee, claimt Max Pinas. ”In de marketingwereld noemen we projecten die voor een bepaalde tijd in een digitale wereld lopen al snel Metaverses. Maar deze werelden roepen in essentie vooral een gevoel op van hoe de Metaverse er in de toekomst uit zou kunnen zien. We doen er vooralsnog alleen een voorschot op.”

Wat heb je als merk aan de Metaverse: the case of Eurovision

Met wat voor vraagstukken kloppen merken dan aan met betrekking tot Mixed Realities en Metaverses? Max Pinas noemt als voorbeeld de laatste Nederlandse editie van het Eurovisie Songvestival. Het was bij deze editie tot vlak voor het evenement onduidelijk of er live publiek bij mocht zijn. Eurovisie wilde daarom een volledig virtuele versie van het event bouwen. Uiteindelijk heeft Dept Agency een volledig virtuele wereld gebouwd met daarin alles wat met het Songfestival te maken heeft. Van optredens, presentaties tot fans. Allemaal onder de slogan: “If we can’t bring the world to Rotterdam, we’ll bring Rotterdam to the world.”

Kijk of luister hieronder naar aflevering 1 van ‘Shaping the Future’ met Max Pinas (Dept Agency)

Of luister via:

De Podcast ‘Shaping the Future’ wordt mede mogelijk gemaakt door:

Job van den Berg

Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Podcast Shaping the Future: Transparantie in artificial intelligence (AI) | Met Marieke Peeters (Hogeschool Utrecht & Mooncake)

Shaping the future is een podcast van branchevereniging DDMA die vooruitblikt op de marketingtrends van de toekomst. Elke aflevering gaat een DDMA commissielid in gesprek met een gast-expert uit de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Server-side tag management bij HelloFresh als essentiele factor om privacy en compliance te waarborgen

HelloFresh heeft onlangs de switch gemaakt naar server-side tagging. Het heeft ervoor gezorgd dat de maaltijdbezorger veel meer controle heeft over de tracking op hun platform dat in meer dan…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Een nieuw paradigma voor groei op het gebied van data en AI in Europa: Transparantie over data en AI wordt een vereiste én is enorme een kans

Data en AI zijn de sleutel tot innovatie, relevante diensten en goede producten. We rijden in zelfrijdende auto’s, streamen muziek over de hele wereld en kennen onze klant beter dan…