Spring naar content

Telemarketing ook opt-in in wetsvoorstel

In tegenstelling tot het eerder uitgelekte concept wetsvoorstel is in het officiële wetsvoorstel ook telemarketing opt-in. In principe is dus voor telemarketing ook toestemming nodig. Lidstaten mogen echter een Bel me niet register implementeren, waarbij eindgebruikers die niet staan ingeschreven in het Bel me niet register nog wél gebeld mogen worden. Dit zou dan feitelijk de situatie in Nederland weinig veranderen.

Een andere grote verandering op het gebied van telemarketing in het wetsvoorstel is dat duidelijk moet worden gemaakt dat een telefoontje een telemarketinggesprek is. Ofwel door middel van het weergeven van het nummer, ofwel door een vast nummer.

In het voorstel is te lezen dat de Verordening van toepassing zal zijn vanaf 25 mei 2018, dus tegelijk met de ingangsdatum van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie, met factsheet over het wetsvoorstel.

Wil je meer weten over het nieuwe wetsvoorstel? DDMA houdt je op de hoogte en komt binnenkort met een uitgebreid artikel over dit nieuwe wetsvoorstel en wat het betekent voor het vakgebied.

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

DDMA Team Legal spreekt op nieuw Emerce-event over AI Agents

Op donderdag 25 januari vindt in Amsterdam de eerste editie plaats van AI Agents, een nieuw event van Emerce dat zich volledig richt op de opkomst van zogeheten Agentic AI.…
Lees meer
AI Act |

Wat de Digital Omnibus voor jou verandert:Data Act (4/4)

De Europese Commissie heeft op 19 november 2025 een pakket aan wijzigingen gepresenteerd om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen, ook wel Digital Omnibus genoemd. In deze korte…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Incrementality Testing: Onmisbaar voor echte inzicht in mediawaarde

In het eerste deel van onze reeks over Media Effectiviteits Meting (MEM)* verkenden we de strategische waarde van Marketing Mix Modeling (MMM). In dit tweede deel richten we ons op…