Spring naar content

Telemarketing ook opt-in in wetsvoorstel

In tegenstelling tot het eerder uitgelekte concept wetsvoorstel is in het officiële wetsvoorstel ook telemarketing opt-in. In principe is dus voor telemarketing ook toestemming nodig. Lidstaten mogen echter een Bel me niet register implementeren, waarbij eindgebruikers die niet staan ingeschreven in het Bel me niet register nog wél gebeld mogen worden. Dit zou dan feitelijk de situatie in Nederland weinig veranderen.

Een andere grote verandering op het gebied van telemarketing in het wetsvoorstel is dat duidelijk moet worden gemaakt dat een telefoontje een telemarketinggesprek is. Ofwel door middel van het weergeven van het nummer, ofwel door een vast nummer.

In het voorstel is te lezen dat de Verordening van toepassing zal zijn vanaf 25 mei 2018, dus tegelijk met de ingangsdatum van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie, met factsheet over het wetsvoorstel.

Wil je meer weten over het nieuwe wetsvoorstel? DDMA houdt je op de hoogte en komt binnenkort met een uitgebreid artikel over dit nieuwe wetsvoorstel en wat het betekent voor het vakgebied.

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
E-mail |

Email accessibility: why it matters — and how to fix yours

Accessible emails: essential, not optional. Imagine opening an email and seeing only a blurry image with no explanation. Or trying to click a link that doesn’t work. For millions of…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…