Spring naar content

Wat is de SERP?

SERP staat voor Search Engine Results Page. Dit is de pagina die wordt getoond door een zoekmachine zodra iemand een zoekwoord heeft ingetypt. Of je nou gebruik maakt van Google, Bing, Ecosia, Yahoo of andere zoekmachines, maakt in principe niet uit. De SERP van ieder van deze zoekmachines laat altijd de resultaten zien die aansluiten bij jouw zoekopdracht.

Wat voor zoekopdrachten heb je?

Vandaag de dag is voor iedereen die hetzelfde zoekwoord intypt de SERP alsnog verschillend. De resultaten zijn in dit tijdperk namelijk altijd gepersonaliseerd voor elke gebruiker. Daarom zie je soms verschillende zoekresultaten als je vanaf verschillende apparaten of locaties zoekt. Daarnaast hangen de weergegeven Search-functies af van het type zoekopdracht dat is ingetypt. Zoekopdrachten kunnen vallen onder de volgende categorieën:

  1. Navigatie
  2. Informatief
  3. Transactioneel

Navigationele zoekopdrachten

Bij een navigationele zoekopdracht weet je waar je naar op zoek bent, maar weet je niet hoe je bij de juiste website moet komen. Bijvoorbeeld: Je bent op zoek naar de website van DDMA, maar je weet niet de specifieke URL. Dan kun je DDMA als zoekterm intypen en de zoekmachine de juiste URL voor je laten zoeken.

Informatieve zoekopdrachten

Een informatieve zoekopdracht laat een bezoeker zien dat-ie op zoek is naar informatie. De zoekmachine toont dan resultaten waarop het antwoord van de zoekopdracht te vinden is. Dit bijvoorbeeld een zoekopdracht zijn als: ‘Hoe werkt…?’ of ‘Wie is…?’ Met deze zoekopdrachten ben je op zoek naar bepaalde specifieke kennis.

Transactionele zoekopdracht

Je hebt vast zelf wel eens online een bestelling willen doen. Hoogstwaarschijnlijk is het aankoopproces begonnen met het zoeken van een bepaald product met een zoekopdracht in een zoekmachine, bijvoorbeeld: ‘Schoenen kopen maat 39 rood’. Hiermee laat je zien dat je de intentie hebt om uiteindelijk een aankoop te gaan doen.

Organische en betaalde zoekresultaten

Op basis van jouw zoekopdracht krijg je organische én betaalde zoekresultaten te zien. Organische zoekresultaten zijn websites die op basis van het algoritme van de zoekmachine in de SERP naar boven komen. Bij betaalde resultaten zit hier een advertentiebudget achter en betaal je dus voor een positie in de SERP.

Zichtbaarheid is een uitdaging

Op dit moment is ongeveer 15% van alle zoekopdrachten op Google, de grootste zoekmachine, nieuw. Dit zijn dus zoekopdrachten die nog nooit eerder zijn ingetypt. Het is daarom een uitdaging om zichtbaar te blijven binnen al deze nieuwe zoekopdrachten.

Deze video maakt deel uit van de videoserie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search uitlegt. In de andere video’s gaan we in op hoe je zo hoog mogelijk scoort in de Google-resultatenpagina, oftewel de SERP. Dit heet ook wel SEO (Search Engine Optimization). Ook lichten we toe hoe je via betaalde advertenties ook hoog aan de pagina kunt belanden. Dit heet ook wel SEA (Search Engine Advertising).

Tessa Visser

Teamlead Online Marketing bij Happy Horizon

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Interview Aleyda Solis (Orainti) | The (dis)advantages of Search Engine Experience

‘Search Generative Experience’ (SGE) is poised to be a game changer. How will it affect organizations? What are its (dis)advantages? We’re thrilled that Aleyda will be speaking about this at…
Lees meer
Search |

Exploring the PPC Journey with Navah Hopkins: A Friends of Search Interview

In this interview with Navah Hopkins, a well-known expert in the PPC industry, we delve into the strategic decisions and data-centric insights that have shaped her career in search engine…