Spring naar content

Wat is de SERP?

SERP staat voor Search Engine Results Page. Dit is de pagina die wordt getoond door een zoekmachine zodra iemand een zoekwoord heeft ingetypt. Of je nou gebruik maakt van Google, Bing, Ecosia, Yahoo of andere zoekmachines, maakt in principe niet uit. De SERP van ieder van deze zoekmachines laat altijd de resultaten zien die aansluiten bij jouw zoekopdracht.

Wat voor zoekopdrachten heb je?

Vandaag de dag is voor iedereen die hetzelfde zoekwoord intypt de SERP alsnog verschillend. De resultaten zijn in dit tijdperk namelijk altijd gepersonaliseerd voor elke gebruiker. Daarom zie je soms verschillende zoekresultaten als je vanaf verschillende apparaten of locaties zoekt. Daarnaast hangen de weergegeven Search-functies af van het type zoekopdracht dat is ingetypt. Zoekopdrachten kunnen vallen onder de volgende categorieën:

  1. Navigatie
  2. Informatief
  3. Transactioneel

Navigationele zoekopdrachten

Bij een navigationele zoekopdracht weet je waar je naar op zoek bent, maar weet je niet hoe je bij de juiste website moet komen. Bijvoorbeeld: Je bent op zoek naar de website van DDMA, maar je weet niet de specifieke URL. Dan kun je DDMA als zoekterm intypen en de zoekmachine de juiste URL voor je laten zoeken.

Informatieve zoekopdrachten

Een informatieve zoekopdracht laat een bezoeker zien dat-ie op zoek is naar informatie. De zoekmachine toont dan resultaten waarop het antwoord van de zoekopdracht te vinden is. Dit bijvoorbeeld een zoekopdracht zijn als: ‘Hoe werkt…?’ of ‘Wie is…?’ Met deze zoekopdrachten ben je op zoek naar bepaalde specifieke kennis.

Transactionele zoekopdracht

Je hebt vast zelf wel eens online een bestelling willen doen. Hoogstwaarschijnlijk is het aankoopproces begonnen met het zoeken van een bepaald product met een zoekopdracht in een zoekmachine, bijvoorbeeld: ‘Schoenen kopen maat 39 rood’. Hiermee laat je zien dat je de intentie hebt om uiteindelijk een aankoop te gaan doen.

Organische en betaalde zoekresultaten

Op basis van jouw zoekopdracht krijg je organische én betaalde zoekresultaten te zien. Organische zoekresultaten zijn websites die op basis van het algoritme van de zoekmachine in de SERP naar boven komen. Bij betaalde resultaten zit hier een advertentiebudget achter en betaal je dus voor een positie in de SERP.

Zichtbaarheid is een uitdaging

Op dit moment is ongeveer 15% van alle zoekopdrachten op Google, de grootste zoekmachine, nieuw. Dit zijn dus zoekopdrachten die nog nooit eerder zijn ingetypt. Het is daarom een uitdaging om zichtbaar te blijven binnen al deze nieuwe zoekopdrachten.

Deze video maakt deel uit van de videoserie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search uitlegt. In de andere video’s gaan we in op hoe je zo hoog mogelijk scoort in de Google-resultatenpagina, oftewel de SERP. Dit heet ook wel SEO (Search Engine Optimization). Ook lichten we toe hoe je via betaalde advertenties ook hoog aan de pagina kunt belanden. Dit heet ook wel SEA (Search Engine Advertising).

Tessa Visser

Teamlead Online Marketing bij Happy Horizon

Ook interessant

Lees meer
Search |

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Amsterdam, donderdag 5 september 2024 – Op 13 maart 2025 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 12e editie van Friends of Search, in de Kromhouthal in Amsterdam. Early Bird-tickets…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De impact van Generative Search op SEA en SEO: Zo bereid jij je optimaal voor

We kunnen stellen dat Generative AI een onuitwisbare impact heeft gemaakt binnen de marketingwereld. Zo ook binnen de werkvelden van SEO en SEA, die met de opkomst van Generative Search…