Spring naar content

Hoe zien betaalde advertenties op Google eruit?

Het begint allemaal bij een zoekopdracht binnen Google of een andere zoekmachine. Zodra je zoekt op bijvoorbeeld op ‘sneakers kopen’ of ‘autoverzekering afsluiten’, zie je betaalde en organische resultaten. De betaalde resultaten staan boven en onderaan de pagina. Daartussenin kun je de organische resultaten vinden.

Meer weten over optimaliseren van je organische positie, oftewel SEO?

Hoe bepaalt een zoekmachine dan de advertenties die in de resultaten verschijnen? Wanneer een bezoeker op een betaalde advertentie klikt, komt-ie uit op de website van het bedrijf dat de advertentie geplaatst heeft. Op de achtergrond heeft dan een veiling plaatsgevonden waarmee de zoekmachine bepaalt welke advertentie waar in de resultaten wordt getoond.

Wat kunnen search advertenties bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen?

Hoe gaat een advertentie in een zoekmachine dan in zijn werk? Hoe kunnen deze advertenties bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen? Bezoekers zoeken naar een bepaald product. Ze zien een advertentie van dit product. En vervolgens komen ze uit op een website die dit product aanbiedt. Eigenlijk krijgen bezoekers precies datgene te zien waar ze naar zoeken. Hoe tof is dat! Pas als je op een advertentie klikt, moet het bedrijf hiervoor betalen. Dat is in principe niet erg, want er is een potentiële klant of lead op hun website terecht gekomen. Je kunt je dus voorstellen dat advertenties via zoekmachines sterk kunnen bijdragen aan bedrijfsdoelen.

Adverteren binnen een zoekmachine geeft organisaties de kans om op de juiste zoekopdrachten zichtbaar te zijn. Dit is belangrijk omdat organisaties hier drie doelen mee kunnen bereiken:

  1. Het genereren van verkeer
    Een bedrijf betaalt voor een klik op een advertentie dat websitebezoeken kan opleveren en daarmee het verkeer op je website stimuleert.
  2. Conversies
    Omdat je op bepaalde zoekwoorden zichtbaar wordt, kan het sales, leads of andere zaken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf opleveren.
  3. Bekendheid
    Je komt immers in beeld met klanten die jou nog niet kennen. Dat levert je dus ook naamsbekendheid op.

3 stappen die je moet nemen vóór je gaat beginnen met adverteren in Google of in andere zoekmachines

Wat heb je dan precies nodig om te adverteren via een zoekmachine? Voordat je een advertentie op bijvoorbeeld Google of Yahoo kan zetten, moet je eerst een aantal stappen nemen.

  1. Een website: je moet uiteraard een website hebben waar bezoekers na het klikken op je advertenties terecht kunnen komen.
  2. Een advertentieaccount: voor advertenties op Google kan dit bijvoorbeeld via Google Ads, en voor Bing is dit Microsoft Advertising.
  3. Het formuleren van zoekwoorden: je moet zoekwoorden definiëren die belangrijk voor jouw organisatie of doelstellingen kunnen zijn.

Als je deze stappen hebt doorlopen is het daarna een kwestie van het opbouwen van je campagnes binnen het door jou gekozen advertentieaccount. Dit allemaal met de juiste instellingen, extensies en uiteindelijk advertenties. Dit is een vak apart, waar search marketeers dagelijks mee bezig zijn.

Deze video maakt deel uit van de videoserie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search uitlegt. Benieuwd naar onze andere video’s? We gaan onder meer in op verschillende soorten zoekwoorden waar je als organisatie op kan inzetten. Ook lichten we toe hoe je via betaalde advertenties ook hoog aan de pagina kunt belanden. Dit heet ook wel SEA (Search Engine Advertising).

Tessa Visser

Teamlead Online Marketing bij Happy Horizon

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Interview Aleyda Solis (Orainti) | The (dis)advantages of Search Engine Experience

‘Search Generative Experience’ (SGE) is poised to be a game changer. How will it affect organizations? What are its (dis)advantages? We’re thrilled that Aleyda will be speaking about this at…
Lees meer
Search |

Exploring the PPC Journey with Navah Hopkins: A Friends of Search Interview

In this interview with Navah Hopkins, a well-known expert in the PPC industry, we delve into the strategic decisions and data-centric insights that have shaped her career in search engine…