Spring naar content

Hoe zien betaalde advertenties op Google eruit?

Het begint allemaal bij een zoekopdracht binnen Google of een andere zoekmachine. Zodra je zoekt op bijvoorbeeld op ‘sneakers kopen’ of ‘autoverzekering afsluiten’, zie je betaalde en organische resultaten. De betaalde resultaten staan boven en onderaan de pagina. Daartussenin kun je de organische resultaten vinden.

Meer weten over optimaliseren van je organische positie, oftewel SEO?

Hoe bepaalt een zoekmachine dan de advertenties die in de resultaten verschijnen? Wanneer een bezoeker op een betaalde advertentie klikt, komt-ie uit op de website van het bedrijf dat de advertentie geplaatst heeft. Op de achtergrond heeft dan een veiling plaatsgevonden waarmee de zoekmachine bepaalt welke advertentie waar in de resultaten wordt getoond.

Wat kunnen search advertenties bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen?

Hoe gaat een advertentie in een zoekmachine dan in zijn werk? Hoe kunnen deze advertenties bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen? Bezoekers zoeken naar een bepaald product. Ze zien een advertentie van dit product. En vervolgens komen ze uit op een website die dit product aanbiedt. Eigenlijk krijgen bezoekers precies datgene te zien waar ze naar zoeken. Hoe tof is dat! Pas als je op een advertentie klikt, moet het bedrijf hiervoor betalen. Dat is in principe niet erg, want er is een potentiële klant of lead op hun website terecht gekomen. Je kunt je dus voorstellen dat advertenties via zoekmachines sterk kunnen bijdragen aan bedrijfsdoelen.

Adverteren binnen een zoekmachine geeft organisaties de kans om op de juiste zoekopdrachten zichtbaar te zijn. Dit is belangrijk omdat organisaties hier drie doelen mee kunnen bereiken:

  1. Het genereren van verkeer
    Een bedrijf betaalt voor een klik op een advertentie dat websitebezoeken kan opleveren en daarmee het verkeer op je website stimuleert.
  2. Conversies
    Omdat je op bepaalde zoekwoorden zichtbaar wordt, kan het sales, leads of andere zaken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf opleveren.
  3. Bekendheid
    Je komt immers in beeld met klanten die jou nog niet kennen. Dat levert je dus ook naamsbekendheid op.

3 stappen die je moet nemen vóór je gaat beginnen met adverteren in Google of in andere zoekmachines

Wat heb je dan precies nodig om te adverteren via een zoekmachine? Voordat je een advertentie op bijvoorbeeld Google of Yahoo kan zetten, moet je eerst een aantal stappen nemen.

  1. Een website: je moet uiteraard een website hebben waar bezoekers na het klikken op je advertenties terecht kunnen komen.
  2. Een advertentieaccount: voor advertenties op Google kan dit bijvoorbeeld via Google Ads, en voor Bing is dit Microsoft Advertising.
  3. Het formuleren van zoekwoorden: je moet zoekwoorden definiëren die belangrijk voor jouw organisatie of doelstellingen kunnen zijn.

Als je deze stappen hebt doorlopen is het daarna een kwestie van het opbouwen van je campagnes binnen het door jou gekozen advertentieaccount. Dit allemaal met de juiste instellingen, extensies en uiteindelijk advertenties. Dit is een vak apart, waar search marketeers dagelijks mee bezig zijn.

Deze video maakt deel uit van de videoserie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search uitlegt. Benieuwd naar onze andere video’s? We gaan onder meer in op verschillende soorten zoekwoorden waar je als organisatie op kan inzetten. Ook lichten we toe hoe je via betaalde advertenties ook hoog aan de pagina kunt belanden. Dit heet ook wel SEA (Search Engine Advertising).

Tessa Visser

Teamlead Online Marketing bij Happy Horizon

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld (alleen voor leden)

Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie…
Lees meer
Conversational AI |

De DDMA Commissies Digital Analytics, Conversational AI, Search en expertgroep Marketingteam van de Toekomst krijgen versterking

De DDMA Commissies Digital Analytics en Conversational AI en de expertgroep Marketingteam van de toekomst mogen ieder een nieuw lid verwelkomen. Niemand minder dan Judith Ram, Director Operations bij Cloud…
Lees meer
AVG |

Boete van 1 miljoen voor gebruik Google Analytics Tele2 Zweden

Er kan wederom een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan het data delen met de VS-dossier. In Zweden zijn namelijk 4 organisaties aangesproken door de nationale privacytoezichthouder (IMY) vanwege hun gebruik…