Spring naar content

De Code Telemarketing was al vanaf 1 januari 2020 in werking getreden voor leden van DDMA, na goedkeuring op de ALV in november. Vanaf 1 maart start de handhaving op de Code Telemarketing door goedkeuring van de SRC nu ook voor organisaties die niet lid zijn van DDMA. Alleen voor artikel 3, die gaat over de maximum termijn van de klantrelatie, geldt nog een extra implementatieperiode van drie maanden. De handhaving hierop gaat in vanaf 1 juni 2020.

Doel van de herziene Code Telemarketing

De Code Telemarketing is herzien met als doel consumentenirritatie bij telemarketing te voorkomen en zo het kanaal toekomstbestendig te maken. De herzieningen zorgen ervoor dat het voor zowel bedrijven als consumenten duidelijk is wanneer en op welke wijze iemand gebeld mag worden. De Code is opgesteld door afgevaardigden uit de branche zelf, onder meer actief in de DDMA Commissie Telemarketing.

Handige documentatie over de Code Telemarketing

  • De Code Telemarketing (CTM). Deze Code is van toepassing op telefoongesprekken tussen telemarketeers en consumenten.
  • De Gedragscode Telemarketing (GTM). Hierin zijn de gedragsregels opgenomen die van toepassing zijn bij telemarketing door of namens leden van de brancheorganisatie DDMA.
  • Een template voor de balanstest: als hulpmiddel om de afweging te maken waarmee je bepaalt hoe lang je als organisatie oud-klanten commercieel mag bellen.
  • Best practices en tips: opgesteld door de DDMA Commissie Telemarketing en onze juristen voor een optimale voorbereiding van jouw organisatie op de veranderingen.
  • Veelgestelde vragen: antwoorden op de meest gestelde vragen over de Code.

Bekijk hier het volledige dossier Telemarketing. Vragen over de Code? Stuur een mail naar legal@ddma.nl.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de DDMA Commissies Creative, Telemarketing & Fieldmarketing

De DDMA Commissies Creative, Telemarketing en Fieldmarketing verwelkomen nieuwe leden. Met hun brede ervaring, persoonlijke drijfveren en frisse visie zijn Jerry Smit (Kalff), Chris de Leeuw (PARTOF), Joost Ritter (ROSCOM),…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…
Lees meer
Telemarketing |

Elite-sessie Telemarketing: Samen richting naleving van de herziene in de gehele sector

Op 10 april kwam een select gezelschap van professionals uit de telemarketingsector bijeen voor een nieuwe editie van DDMA Elite – Telemarketing. Aan tafel: vertegenwoordigers van merken, corporates en adverteerders…