Spring naar content

De Code Telemarketing was al vanaf 1 januari 2020 in werking getreden voor leden van DDMA, na goedkeuring op de ALV in november. Vanaf 1 maart start de handhaving op de Code Telemarketing door goedkeuring van de SRC nu ook voor organisaties die niet lid zijn van DDMA. Alleen voor artikel 3, die gaat over de maximum termijn van de klantrelatie, geldt nog een extra implementatieperiode van drie maanden. De handhaving hierop gaat in vanaf 1 juni 2020.

Doel van de herziene Code Telemarketing

De Code Telemarketing is herzien met als doel consumentenirritatie bij telemarketing te voorkomen en zo het kanaal toekomstbestendig te maken. De herzieningen zorgen ervoor dat het voor zowel bedrijven als consumenten duidelijk is wanneer en op welke wijze iemand gebeld mag worden. De Code is opgesteld door afgevaardigden uit de branche zelf, onder meer actief in de DDMA Commissie Telemarketing.

Handige documentatie over de Code Telemarketing

  • De Code Telemarketing (CTM). Deze Code is van toepassing op telefoongesprekken tussen telemarketeers en consumenten.
  • De Gedragscode Telemarketing (GTM). Hierin zijn de gedragsregels opgenomen die van toepassing zijn bij telemarketing door of namens leden van de brancheorganisatie DDMA.
  • Een template voor de balanstest: als hulpmiddel om de afweging te maken waarmee je bepaalt hoe lang je als organisatie oud-klanten commercieel mag bellen.
  • Best practices en tips: opgesteld door de DDMA Commissie Telemarketing en onze juristen voor een optimale voorbereiding van jouw organisatie op de veranderingen.
  • Veelgestelde vragen: antwoorden op de meest gestelde vragen over de Code.

Bekijk hier het volledige dossier Telemarketing. Vragen over de Code? Stuur een mail naar legal@ddma.nl.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Oproep: Contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing starten met de vierde editie van de DDMA Telemarketing Benchmark. Om een zo compleet mogelijk overzicht te creëren van de telemarketingsector zijn we op…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark: 3 redenen om deel te nemen als contactcenter

Na drie succesvolle edities starten DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing binnenkort met de opzet van de DDMA Telemarketing Benchmark 2025. Hiermee brengen we de telemarketingsector in Nederland in kaart.…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark: wat heb je eraan als opdrachtgever?

Na drie succesvolle edities starten DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing binnenkort met de opzet van de DDMA Telemarketing Benchmark 2025. Hiermee brengen we de telemarketingsector in Nederland in kaart.…