Spring naar content

Geen #partner en #collab meer

De Mediawet maakt onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal.

Vermelden van privégegevens op je account

Eerder kondigde het Commissariaat aan dat een influencer de naam van de onderneming, vestigingsplaats en contactgegevens moest vermelden. Vanuit de sector kwam toen het geluid dat dit nogal een impact kon hebben op de privacy. Op basis van de gevraagde gegevens kan namelijk privacygevoelige informatie, zoals het huisadres, worden achterhaald. Het Commissariaat heeft geluisterd naar deze reacties en besloten dat vermelding van de accountnaam en het bieden van een contactmogelijkheid voldoende is.

Kijkwijzer

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
Voor influencer die niet onder de Mediawet vallen, gelden er ook (al bestaande) reclameregels. Deze staan onder andere in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM). Deze is ook per 1 juli herzien. Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht bij de nieuwe regels waarop door het Commissariaat wordt toegezien. Zo moet de vermelding dat een video reclame bevat, worden opgenomen in de video zelf (aan het begin, tijdens de aanprijzing of doorlopend) én in de beschrijving van de video. Op platforms waar alleen gebruik wordt gemaakt van een hashtag om reclame kenbaar te maken, geldt dat deze duidelijk in het oog moet springen en niet verscholen mag staan tussen andere hashtags of informatie. Ook in de RSM staat dat er geen gebruik meer mag worden gemaakt van de vermeldingen #partner en #collab. Dit geldt dus voor alle influencers.

Meer weten?


Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Influencermarketing |

Kindfluencers: interessante marketingkanalen of kinderarbeid?

Het fenomeen kindfluencers is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Jonge contentmakers genieten enorme populariteit en genereren daarmee zelfs inkomsten. Bijvoorbeeld de 8-jarige Ryan ToysReview. Hij is ’s werelds best verdienende…
Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Influencer Marketing (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam binnen influencermarketing en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in Nederland? Dan is de DDMA…