Spring naar content

Geen #partner en #collab meer

De Mediawet maakt onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal.

Vermelden van privégegevens op je account

Eerder kondigde het Commissariaat aan dat een influencer de naam van de onderneming, vestigingsplaats en contactgegevens moest vermelden. Vanuit de sector kwam toen het geluid dat dit nogal een impact kon hebben op de privacy. Op basis van de gevraagde gegevens kan namelijk privacygevoelige informatie, zoals het huisadres, worden achterhaald. Het Commissariaat heeft geluisterd naar deze reacties en besloten dat vermelding van de accountnaam en het bieden van een contactmogelijkheid voldoende is.

Kijkwijzer

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
Voor influencer die niet onder de Mediawet vallen, gelden er ook (al bestaande) reclameregels. Deze staan onder andere in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM). Deze is ook per 1 juli herzien. Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht bij de nieuwe regels waarop door het Commissariaat wordt toegezien. Zo moet de vermelding dat een video reclame bevat, worden opgenomen in de video zelf (aan het begin, tijdens de aanprijzing of doorlopend) én in de beschrijving van de video. Op platforms waar alleen gebruik wordt gemaakt van een hashtag om reclame kenbaar te maken, geldt dat deze duidelijk in het oog moet springen en niet verscholen mag staan tussen andere hashtags of informatie. Ook in de RSM staat dat er geen gebruik meer mag worden gemaakt van de vermeldingen #partner en #collab. Dit geldt dus voor alle influencers.

Meer weten?


Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…
Lees meer
Influencermarketing |

Vier tips van de Stichting Reclame Code bij reclame voor cosmetische behandelingen, zoals botox, fillers en haartransplantaties.

Rimpeltjes glad, lippen wat voller, tanden gewit, wenkbrauwen hoger—het kan allemaal, we zien dit online. Soms krijg je het als influencer zelfs gratis aangeboden. Omdat dit soort cosmetische behandelingen erg…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?