Spring naar content

Google Analytics (GA) is een veelgebruikte tool om het gebruik van je website te optimaliseren, meer inzicht te krijgen in je statistieken en uiteindelijk meer conversies te genereren. Veel websites plaatsen een GA-cookie om de data hiervoor te verzamelen. Dat is nuttig en efficiënt, maar het gebruik hiervan kan verschillende vormen aannemen: van puur statistische doeleinden die nauwelijks impact hebben op de privacy tot koppelingen met marketingplatformen die individuen gericht kunnen targeten. Dit heeft ook juridische consequenties.

Daarom gaan we in deze DDMA Explained: Google Analytics in op cookieregels voor Google Analytics, Ook laten we zien hoe je de privacy-impact ervan kunt minimaliseren, zonder dat je functionaliteiten verliest. Als je al onze privacyvriendelijke stappen volgt, kun je ervan uitgaan dat je Google Analytics-cookies zonder toestemming kunt plaatsen.

DDMA Explained: Google Analytics zonder toestemming

Download (1,44 MB)

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden in de Commissie Telemarketing

De DDMA Commissie Telemarketing krijgt versterking van drie ervaren krachten: Arjen van Eeuwen (DMCC), Daniel Zwarts (2Contact) en Simone Mercx (Artsen zonder Grenzen). Met hun gezamenlijke focus op kwaliteit, data,…
Lees meer
DDMA |

DDMA Wrapped 2025 – Terugblik op een jaar vol impact

Bedankt! Dankzij onze leden en kennispartners kijken we terug op een betekenisvol jaar.
Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de commissies Influencer Marketing, Post en Creative

De DDMA Commissies Influencer Marketing, Post en Creative verwelkomen ieder een nieuwe lid. Jorrit Pier Eringa (Snapchat), Coert Knijnenberg (Nic. Oud) en Eva Schröder (Odido) brengen ieder hun eigen expertise…