Spring naar content

Europese strategie voor data

Samen met de digitale strategie publiceert de Commissie de Europese datastrategie waarin plannen worden gepresenteerd voor de creatie van een ‘interne markt voor data’: Thierry Breton, Europees Commissaris van de Interne Markt, zegt hierover: “Onze samenleving genereert enorm veel industriële en publieke data die de manier waarop we produceren, consumeren en leven ingrijpend zal veranderen. Ik wil dat Europese bedrijven toegang krijgen tot deze data en waarde creëren voor Europeanen, onder meer door nieuwe AI-toepassingen te ontwikkelen”.

Consultatie witboek over AI

De Commissie komt ook met een witboek voor artificiële intelligentie met daarin een kader voor excellente en betrouwbare AI. Uitgangspunt voor het reguleren van AI zijn de risico’s die ermee gepaard gaan. De Commissie wil sectoren met grotere risico’s – denk aan zorg en vervoer – strengere eisen opleggen voor wat betreft transparantie van systemen. Ook kunnen er keurmerken worden ontwikkeld als standaard voor goed omgaan met AI.

Het witboek over AI staat open voor consultatie. Geïnteresseerden en belanghebbenden kunnen -bij DDMA- reageren via info@ddma.nl tot 19 mei.

Als manager public affairs houdt Mariet Feenstra de DDMA-leden op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in Brussel en Den Haag via onze website en nieuwsbrief.

Mariet Feenstra

Voormalig Public Affairs bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is…
Lees meer
Legal |

Europees akkoord op nieuwe regels voor digitale diensten

In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 april hebben de Europese instellingen (wederom) bewezen dat niet alle wetgevingsprocessen langdurig zijn. Rond de klok van twee is er namelijk…
Lees meer
Legal |

Striktere regels voor onlinemarktplaatsen, gebruikersreviews en gepersonaliseerde prijzen

Het (online) consumentenrecht verandert per 28 mei 2022. Vanaf die datum is de Moderniseringsrichtlijn van toepassing. De richtlijn introduceert allerlei nieuwe consumentenregels waar bedrijven rekening mee moeten houden. Voor online…