Spring naar content

Europese strategie voor data

Samen met de digitale strategie publiceert de Commissie de Europese datastrategie waarin plannen worden gepresenteerd voor de creatie van een ‘interne markt voor data’: Thierry Breton, Europees Commissaris van de Interne Markt, zegt hierover: “Onze samenleving genereert enorm veel industriële en publieke data die de manier waarop we produceren, consumeren en leven ingrijpend zal veranderen. Ik wil dat Europese bedrijven toegang krijgen tot deze data en waarde creëren voor Europeanen, onder meer door nieuwe AI-toepassingen te ontwikkelen”.

Consultatie witboek over AI

De Commissie komt ook met een witboek voor artificiële intelligentie met daarin een kader voor excellente en betrouwbare AI. Uitgangspunt voor het reguleren van AI zijn de risico’s die ermee gepaard gaan. De Commissie wil sectoren met grotere risico’s – denk aan zorg en vervoer – strengere eisen opleggen voor wat betreft transparantie van systemen. Ook kunnen er keurmerken worden ontwikkeld als standaard voor goed omgaan met AI.

Het witboek over AI staat open voor consultatie. Geïnteresseerden en belanghebbenden kunnen -bij DDMA- reageren via info@ddma.nl tot 19 mei.

Als manager public affairs houdt Mariet Feenstra de DDMA-leden op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in Brussel en Den Haag via onze website en nieuwsbrief.

Mariet Feenstra

Voormalig Public Affairs bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Marketing in het tijdperk van AI: 3 cruciale richtlijnen voor Responsible AI in de marketingsector

Met de komst van ChatGPT kan ook het grote publiek sinds eind 2022 niet meer om Artificial Intelligence (AI) heen. AI brengt zeker in de data en marketingwereld enorme mogelijkheden…
Lees meer
AVG |

Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners

De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen…
Lees meer
Legal |

Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?

De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en…