Spring naar content

1. Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor influencer marketing?

De nieuwe Mediawet, die op 1 november in werking trad, deed de nodige stof opwaaien. Niet alleen omdat de gevolgen voor YouTubers groot zijn, maar vooral omdat er nog steeds veel onduidelijkheid is over de regels en voor wie ze precies gelden. Je leest er alles over in dit artikel over de belangrijkste wijzigingen in de Mediawet en de gevolgen voor influencer marketing.

Lees ook (van vorig jaar, maar ook dit jaar weer veel gelezen: Let op: nieuwe regels voor kindercontent op YouTube.

2. Impact coronacrisis op data-driven marketingsector

Ook onze sector kreeg natuurlijk te maken te maken met de gevolgen van de coronacrisis. We hielpen leden dit jaar op verschillende manieren, die allemaal te vinden zijn op deze corona-overzichtspaginaDe DDMA Barometer 2020 liet zien dat organisaties door de coronacrisis versneld digitaliseren en een nog grotere rol voor data verwachten. Daarnaast brachten we met deze interviewserie in beeld hoe onze leden omgingen met obstakels in onzekere tijden. Ook publiceerden we de veelgebruikte Handleiding voor werven en collecteren in de 1,5-metersamenleving(laatste update: 15 december 2020).

3. Data wordt steeds toegankelijker, centraal klantbeeld blijft een uitdaging

De beschikbaarheid van data is binnen bedrijven in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit het eerste deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020, dat we in september publiceerden. Uit het tweede deel, in december gepubliceerd, bleek dat over vrijwel alle kanalen gepersonaliseerde communicatie is toegenomen. Liever alles in 1 overzicht? Download hier het hele rapport of bekijk het interactieve dashboard.

4. AVG-boete voor KNLTB vanwege verstrekking gegevens van leden aan sponsors

In maart legde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de Nederlandse Tennisbond KNLTB een boete op van 525.000 euro. Het besluit van de toezichthouder is grotendeels gebaseerd op een interpretatie van de grondslag gerechtvaardigd belang. In dit artikel gaat DDMA in op deze interpretatie en leggen we ons standpunt op het gebied van het gerechtvaardigd belang uit.

Lees ook: Rechter vernietigt AP-boete gerechtvaardigd belang voor VoetbalTV

5. Zo realiseer je een centraal klantbeeld als fundament voor klantgericht communiceren

Het Data-Driven Marketing Onderzoek liet dit jaar – en de jaren ervoor – zien dat het realiseren van een centraal klantbeeld voor veel organisaties een grote uitdaging is. De DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement liet dit daarom in een serie van 5 artikelen (en verschillende events) zien hoe je een centraal klantbeeld realiseert én hier business impact mee creëert.

6. Nieuwe martech kiezen – zo doe je dat

Een andere grote uitdaging voor marketeer is het kiezen van nieuwe marketingtechnologie. Er zijn duizenden verschillende marketingtools. Hoe maak je hierin de juiste keuze voor jouw organisatie? In deze whitepaper lees je hoe je in 5 stappen een marketingtechnologie selecteert die het beste bij jouw strategie en uitdagingen past.


7. Privacy Shield ongeldig verklaard: zo word je weer compliant met de AVG

Je kon er niet omheen afgelopen zomer: het Europese Hof zette een streep door het Privacy Shield. Het gevolg was dat de doorgifte aan 5.500 Amerikaanse organisaties per direct een overtreding was van de AVG. In dit artikel en de handleiding Explained: Data delen buiten de EU laten we zien welke stappen je kunt zetten richting AVG-compliance en beantwoorden we de meest gestelde vragen.

8. Herziene Code Telemarketing in werking getreden, wijzigingen Telecommunicatiewet

Telemarketing was veel in het nieuws dit jaar. Begin 2020 trad de herziene Code Telemarketing, na goedkeuring door onze leden, in werking. De herziening bracht veel acties en wijzigingen voor organisaties met zich mee, zo lees je hier. Vervolgens werd het wetsvoorstel voor de Telecommunicatiewet bij de Tweede Kamer ingediend. Lees meer over de gevolgen daarvan voor het telemarketing-kanaal.

9. DDMA Nationale E-mail Benchmark: open- en klikratio’s in de lift

De gemiddelde open- en klikratio’s van e-mail zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail. Dit bleek uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020, die in maart werd gepubliceerd. Voor het eerst als interactief dashboard, zodat je makkelijk vergelijkingen kunt maken met andere organisaties en sectoren.

Lees ook: Uit een ander onderzoek van de DDMA Commissie E-mail bleek later ook dat de coronacrisis ervoor zorgde dat e-mail nog belangrijker en effectiever werd.

10. Search en marketplaces: de kansen en gevolgen voor je search-strategie

De hevige concurrentiestrijd tussen marketplaces als Amazon en zoekmachines als Google biedt veel kansen voor search-specialisten. In deze serie van 4 artikelen laat de DDMA Commissie Search zien hoe search-specialisten hierop in kunnen spelen door marketplaces in hun strategie op te nemen.

11. Een cookieless world: welke stappen kun jij morgen ondernemen?

Nu steeds meer browsers het gebruik van third-party cookies gaan blokkeren en wetgeving rondom privacy en gegevensverzameling steeds meer wordt aangescherpt, heeft dat ingrijpende gevolgen voor advertising en het doormeten van de resultaten. In dit artikel lees je welke stappen je concreet kunt nemen om als organisatie alsnog effectief te kunnen adverteren.

12. Zo ontwerp je de optimale gebruikservaring voor voice

Het doel van de DDMA Commissie Voice is het voice-vakgebied te laten groeien en verder te professionaliseren. Daarom lichtten zij in een serie van 5 artikelen het ontwerpproces van voice user interfaces uitgebreid toe, om organisaties hiermee een goed startpunt te geven om zelf met voice aan de slag te gaan.

13. Nieuwe versie Search Automation Whitepaper

Door ontwikkelingen als machine learning, voice en de vernieuwde privacywetgeving is het search-landschap de laatste jaren compleet veranderd. Er is meer mogelijk op het gebied van search automation, maar het is ook complexer geworden. Met als doel search-specialisten en marketeers ondersteuning te bieden bij het automatiseren van searchstrategieën publiceerde DDMA samen met IAB Nederland in juni de nieuwe Search Automation whitepaper.

14. ANWB winnaar DDMA Customer Data Award 2020

Op 1 december, een half jaar na de originele datum van de awarduitreiking, werd in een online talkshow bekendgemaakt dat ANWB dit jaar de DDMA Customer Data Award heeft gewonnen. De vereniging liet daarmee de andere genomineerde organisaties DPG Media en Jumbo Supermarkten achter zich. De talkshow, met presentaties en interviews, is in zijn geheel terug te kijken.

Lees meer over de andere prijswinnaars van dit jaar: de Friends of Search Awardsde E-mail Awardsde Dutch CRO Awards en de AI Hackathon.

15. De grootste marketingtrends voor 2021 volgens de DDMA-commissies

Waar moet je in 2021 als marketeer op letten? Welke technologieën gaan jouw werk ingrijpend veranderen? Hoe vertaalt de coronacrisis zich in de trends in data-driven marketing voor volgend jaar? Onze commissies blikken vooruit in dit trendoverzicht.

Ook veelgelezen dit jaar, maar van een hele andere orde: in mei 2020 overleed Gerard Lindeboom, al jaren actief in de DDMA Commissie CRO, volstrekt onverwacht. In dit In memoriam staat de commissie stil bij zijn overlijden en wordt Gerard herinnerd als een gedreven vakgenoot, maar bovenal een blijmoedig en optimistisch mens. 

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Vacature: Commissielid DDMA Commissie Artificial Intelligence (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de AI en/of data science-hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het…
Lees meer
DDMA |

DDMA zoekt tijdelijke Projectmanager Content & Communities

Als Projectmanager Content & Communities bij DDMA werk je in het hart van de Nederlandse marketingwereld. Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van influencermarketing tot fondsenwerving en…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…