Één centrale hub voor AI-expertise
Door de fusie werken we vanuit één centraal orgaan waar bedrijven en professionals hun kennis over AI kunnen verdiepen en verbreden. De nieuwe commissie richt zich op onderwerpen zoals de ontwikkeling van generatieve AI, ethische vraagstukken en de praktische toepassing van conversational technologieën. Daarnaast zoekt de commissie nadrukkelijk samenwerking met andere DDMA-commissies omdat AI feitelijk een rol speelt in iedere marketingdiscipline.
De nieuwe commissie werkt aan best practices, tools en adviezen die leden helpen concrete AI-toepassingen op een verantwoorde manier te implementeren. Belangrijke thema’s blijven transparantie, privacy en inclusiviteit bij AI-gebruik.
Conversational AI als onderdeel van de brede AI-toepassing
Conversational AI is een van de meest zichtbare toepassingen van kunstmatige intelligentie en vormt het hart van veel klantgerichte automatiseringsoplossingen. Door deze expertise onder te brengen in de nieuwe Commissie AI maken we een holistische benadering van AI mogelijk, waarin conversational technologie niet langer geïsoleerd wordt behandeld, maar gezien wordt als onderdeel van een bredere AI-strategie.


Commissievoorzitters Robin Hogenkamp en Alexander Oude Elferink:
“De DDMA Commissie AI zet zich in voor een strategische, tactische en praktische benadering van AI, met een focus op het ethisch en verantwoordelijk gebruik ervan. Wij staan voor een toekomst waarin zorgvuldige en doordachte implementatie van AI niet alleen waarde toevoegt voor organisaties, maar ook voor klanten.
Onze missie is het inzichtelijk maken van AI-ontwikkelingen, het organiseren van teamoverstijgende samenwerking, en het vertalen van strategie naar praktische toepassingen binnen marketing, services en klantcontact. We doen dit door het delen van kennis en expertise waarin we kansen en risico’s duiden, hype van realiteit te scheiden, en duidelijke kaders te bieden. Op deze manier bouwen we samen aan de adoptie en implementatie van AI op een effectieve en verantwoorde manier.”
Ook interessant

DDMA bundelt AI-expertise: Commissies Conversational AI en AI worden één

Zo werk je in 3 stappen naar klantcontact dat écht klantgericht is
