Spring naar content

Toevoeging 12-11-2020: Verschillende media, waaronder NOS, hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast. Lees daarnaast hier mijn reactie in het FD op de nieuwe regels.

Belang van transparante reclame

Samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven dus ook onder de nieuwe wetgeving gewoon mogelijk. Door de Mediawet verandert waarschijnlijk wel de manier van het aanduiden van reclame in video’s en mogen vloggers hun kijkers niet specifiek oproepen tot het kopen van een product. Als vertegenwoordiger van de influencermarketingsector onderschrijft DDMA uiteraard het belang van transparante reclame. Het moet voor kijkers altijd duidelijk zijn of er reclame wordt gemaakt. Dat is ook de reden dat we als sector in 2014 de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing hebben opgesteld, waar deze regel ook in staat. Transparantie is namelijk goed voor kijkers, maar ook voor de geloofwaardigheid van vloggers en merken.

Onduidelijke regels

Helaas is er nog wel veel onduidelijkheid over de nieuwe regels, zoals we eerder in dit artikel schreven. Vooral over de vraag welke YouTubers onder de wetgeving vallen is nog geen duidelijkheid. Daarnaast zijn de regels die er nu liggen oorspronkelijk geschreven voor televisie, wat het moeilijk maakt om dit één-op-één toe te passen op YouTube video’s. Wij vinden het jammer dat er ondanks alle inspanningen en waarschuwingen vanuit de sector om de wetgeving duidelijk en praktisch te maken, nog steeds veel vragen liggen over de toepassing van de regels. Het Commissariaat van de Media (CvdM) laat vandaag weten in afwachting te zijn van een rapport uit Europa hierover.

Zie ook: 

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Influencer Marketing (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam binnen influencermarketing en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in Nederland? Dan is de DDMA…
Lees meer
Influencermarketing |

Commissariaat voor de Media roept op tot betere naleving reclameregels influencers

Een recente steekproef van het Commissariaat voor de Media laat zien dat influencers nog onvoldoende transparant zijn over reclame in hun video’s. Het is goed dat de toezichthouder deze cijfers…
Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden voor de DDMA Commissies Social Media en Influencer Marketing

De DDMA Commissie Social Media en Influencer Marketing mogen ieder een nieuw lid verwelkomen. Joris Mulders, Global Paid Social Manager bij KLM, en Joost Caniëls, Marketing & PR Consultant bij…