Spring naar content

Luister naar Cindy Bake in de Voice Pioniers podcast met Maarten Lens-FitzGerald (DDMA). In deze aflevering vertelt ze o.a. over de ontwikkeling van de Songfestival voice-applicatie, uitdagingen die ze daarbij tegenkwam en tips voor andere voice pioniers. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify) of hieronder:

Een kleine opzet zorgt voor een mooi afgeronde flow en een soepel ontwikkelproces

Toen Google de Nederlandse versie van de Google Assistent lanceerde, wilde alle NPO-omroepen er maar wat graag mee experimenteren. Ook de AVROTROS ging op onderzoek uit, legt Bake uit. “Uit onderzoek bleek dat mensen voice-assistenten vooral gebruiken om vragen te stellen of liedjes af te spelen. Voice leek daarom een kanaal dat ons veel kon bieden, aangezien de AVROTROS veel mooie muziekprogramma’s maakt. Toen Duncan Laurence in 2019 het Songfestival won en Nederland de daaropvolgende editie ging organiseren, waren we het er al snel over eens dat dit ons eerste project moest gaan worden.”

“Omdat antwoord geven op vragen en muziek afspelen twee van de belangrijkste functies van voice-applicaties zijn, hebben we deze kernfunctionaliteiten ook in onze voice-applicatie samengebracht. We wilden namelijk dat consumenten de liedjes goed leerde kennen, maar dat ze ook informatie konden opvragen over de deelnemers. Een kleine en overzichtelijke opzet, waardoor we de flow mooi rond konden maken. Al met al ging de ontwikkeling van de applicatie op rolletjes, afgezien van een kleine pauze in het ontwikkelingsproces toen het Songfestival 2020 door corona werd afgelast. Maar toen duidelijk werd dat het Songfestival in 2021 met of zonder publiek door zou gaan, zijn we snel weer aan de slag gegaan.”

Boek genoeg tijd in op je voice-applicatie te testen

Toen Duncan Laurence in 2019 won is AVROTROS direct aan de slag gegaan. Bake: “We zijn het gesprek aangegaan met Google. Zij hebben ons kunnen koppelen aan ontwikkelpartij Doop. We zijn toen ook meteen al gaan nadenken over hoe we de app een extra songfestivaltintje konden geven. Hoe geven we onze voice-applicatie nou een echte identiteit, een herkenbare stem die ons brand vertegenwoordigd? Uiteraard kwamen we uit bij Mr. Songfestival himself, Cornald Maas, waarmee we in één studiosessie alle antwoorden voor de applicatie hebben opgenomen. Hier was ik van tevoren best zenuwachtig over. We hadden een script met 270 zinnen en actions, maar daar was de informatie over de deelnemers niet in verwerkt. Cornald gaf aan dat hij dat liever wilde freewheelen, omdat hij het als een mooie generale repetitie zag voor zijn rol als commentator tijdens het Songfestival zelf. Uiteindelijk bleken de zenuwen voor niets, want die man is een wandelende Songfestivalencyclopedie. Na het opnemen van 3 acts wist ik dat het goed zou komen.”

“Wat wel jammer was is dat ik maar één studiosessie met Cornald had ingepland. Vooral omdat we achteraf in de analytics heel goed konden bijhouden welke vragen mensen aan Cornald stelden. Op sommige vragen hadden we de antwoorden niet paraat omdat Cornald die nooit heeft ingesproken. We hadden dit kunnen oplossen door een standaard Google-stem te gebruiken en hiermee de antwoorden aan te vullen, maar dat zou afbreuk doen aan het mooie product dat we hadden gecreëerd. Achteraf gezien was een extra sessie met Cornald perfect geweest om hem antwoorden te laten inspreken die we van tevoren niet hadden bedacht. Een voorbeeld hiervan is dat de applicatie geen antwoord had op de vraag ‘Wie heeft het Songfestival gewonnen Cornald?’, een vraag die veel mensen na afloop van het evenement stelden.

Een voice-applicatie moet je eigenlijk net zo goed testen als andere online producten, benadrukt Bake. “Voice moet je bijvoorbeeld zeker op verschillende devices testen, bijvoorbeeld op telefoon, smart speaker, nest hub, etc. Je denkt misschien dat via Google al je actions op een juiste manier wordt gesynchroniseerd, maar niets is minder waar. Daar liepen we tegen aan vlak voor de lancering van onze applicatie. Het bleek dat op een device zonder scherm, na afspelen van een liedje, er geen vervolgvraag werd getriggerd. Na veel onderzoek bleek dit een bug te zijn in de infrastructuur van het Google-platform, die tot op de dag van vandaag nog steeds niet is opgelost.

Auditieve reclame voor een auditieve applicatie

“De marketing vond ik best ingewikkeld, want ik ben gewend om visueel bezig te zijn. Hoe ga je iets wat niet visueel is aan mensen verkopen? We zijn hiervoor te rade te gaan bij onze audioprofessionals en collega’s van NPO Radio 2, waaronder ook radio-DJ Bart Arends. In een brainstrom zijn we gaan kijken hoe we in dit project elkaar konden ondersteunen. Uiteindelijk kwam Barts team op het idee om Cornald tijdens de studiosessie wat extra zinnen te laten inspreken, speciaal voor de radio. Zo kon Bart een gesprek voeren met Cornald ter promotie van de applicatie. Bijvoorbeeld:

Cornald: “Hey Bart”

Bart: “Hey Cornald, hoe staat het bij de bookmakers”

Cornald: “Ik ben je assistent niet”

Bart: “Nou, gelukkig staat volgende week de voice-app live”

Dit was een leuke manier om via een auditief kanaal reclame te maken voor een auditieve voice-app. Daarnaast hebben we natuurlijk ook veel marketing gedaan via andere kanalen. Het fijne was dat AVROTROS al jaren het Songfestival uitzendt en daarom ook alle kanalen (website, socials, etc) rondom het evenement beheert.”

Een voice-benchmark ontbreekt

“Uiteindelijk hebben we in de aanloop naar het songfestival ongeveer 5000 sessies kunnen uitserveren. Daar zijn we trots op, want het is echt een event product. De applicatie ging 2,5 week voorafgaand aan het Songfestival live en in die korte tijd hebben veel mensen de voice-action kunnen vinden. Terugkijkend zou ik hier ook niet langer voor willen nemen. Je zag dat het Songfestival pas begin mei echt ging leven.

We ervaarde wel grote verschillen qua bereik. We zijn gewend om producten te maken voor veel mensen. Met onze websites bereiken we immers een miljoenenpubliek. Met voice natuurlijk minder, en we wisten ook niet zo goed wat we moesten verwachten omdat het de eerste keer is dat we met voice werken. Bovendien zijn er weinig cijfers over bekend, ook niet vanuit Google. Het ontbreekt nog steeds aan een benchmark om onze resultaten tegen aan te leggen. De ontwikkelaar gaf wel aan dat we, voor een eventapp als deze, veel mensen hebben bereikt. We zijn immers een ‘zend’-app, en geen dienst.”

De podcast is als volgt opgebouwd:

  • 5 vragen om het gevoel te geven van waar de podcast precies over gaat [0:40]
  • Wat kun je met de Songfestival-app [2:43]
  • Duur en organisatie van het traject en planning en livegang [4:35]
  • Grootste uitdagingen [9:38]
  • Wat waren de grootste meevallers? [12:16]
  • Toekomstmuziek: Voice-applicaties in alle deelnemende landen [16:30]
  • Marketing rondom de applicatie: radio ondersteunt voice [18:50]
  • Bereik: grote verschillen tussen radio & tv en voice. Een benchmark voor voice ontbreekt [24:03]
  • Tips [26:48]
  • Afsluiting [30:11]

Dit is deel 2 van de podcastserie Voice Pioniers, een podcast met koplopers op het gebied van voice-applicaties- en assistenten.

Deel 1: Sascha Fokker (Zorgbalans): “Bij het ontwikkelen van een voice-applicatie moet je groot denken, maar houd altijd de eindgebruiker in gedachten”.

Deel 2: Cindy Bake (AVROTROS): ‘Reserveer genoeg tijd om je voice-applicatie te testen’

Deel 3: Marike van de Klomp (Vattenfall): ‘Start met het opbouwen van kennis over conversational kanalen’

Deel 4: Justin Meijer (Rabobank): “De klantenservice is hét gedeelte van organisaties waar je met voice het meeste succes kan behalen”

Deel 5: Badal Marhé (Interpolis): “De meeste voice actions zijn eendagsvliegen”

Deel 6: Bram Beckmans (WWF): “Baken je doelen af en betrek experts om het verhaal te vertellen”

Deel 7: Menno Zevenbergen (Greenhouse): “Met digital humans kun je echt een relatie opbouwen

Marike van de Klomp

Specialist Channel Transformation & Strategy bij Vattenfall

Carla Verwijmeren

Partner & CCO bij AI-company Y.Digital

Maarten Lens-Fitzgerald

Founder and director Project Zilver | Kwartiermaker bij Nederlandstalige Spraak Coalitie

Ook interessant

Lees meer
Voice |

Nationale Voice Monitor 2022: Forse groei gebruik spraakassistenten – grootste toename bij 65-plussers

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek dat DirectResearch uitvoerde in opdracht van Achmea, DDMA,…
Lees meer
Voice |

De Commissie Voice verwelkomt 3 nieuwe commissieleden

De DDMA Commissie Voice mag 3 nieuwe commissieleden verwelkomen. Rutger van Rees, voice developer bij Doop, Chris den Arend, solutions architect bij Rabobank, en Niels de Jong, sonisch strateeg en…
Lees meer
Voice |

Aflevering 7 – Menno Zevenbergen (Greenhouse): ‘Met digital humans kun je echt een relatie met klanten opbouwen’

Menno Zevenbergen (Greenhouse) is het brein achter vele voice-applicaties binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Maar hij gaat nog een stap verder dan voice. Menno heeft namelijk ook al een aantal digital humans op…