Het ePrivacy wetsvoorstel bepaalt dat telemarketing opt-in wordt, met behoud van de mogelijkheid voor lidstaten om te kiezen voor een opt-out systeem. De Nederlandse regering kan er in dat geval voor kiezen om het Bel-me-niet-register te behouden.

DDMA is initiatiefnemer van het Bel-me-niet-register en is overtuigt van de waarde van het register voor de consument en de sector. Wij zijn voorstander van behoud van een opt-out systeem in Nederland. Een goed werkend nationaal blokkaderegister in combinatie met een duidelijk aangeboden Recht van verzet biedt consumenten de beste mogelijkheid hun voorkeuren aan te geven. In oktober heeft de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, het voornemen aangekondigd om van het kanaal telemarketing een opt-in systeem te maken met de komst van de ePrivacy Verordering. Lees hier de top 10 meest gestelde vragen over dit voornemen.

Het ePV wetsvoorstel introduceert specifieke aanvullende eisen voor telemarketeers, waaronder de verplichting om te bellen met een zichtbaar nummer. In Brussel wordt ook gesproken over een verplichte ‘prefix’ die voor het telefoonnummer van de telemarketeer geplaatst moet worden. Oproepen met een prefixnummer kunnen worden geblokkeerd op het niveau van de telecomprovider. Dit kan leiden tot situaties waarin oproepen naar personen die hun toestemming hebben gegeven om te worden gebeld, of die expliciet hebben verzocht om door een organisatie te worden teruggebeld, niet kunnen worden verbonden.

De klantrelatie-uitzondering
Op dit moment is het voor telemarketeers toegestaan om klanten onder bepaalde voorwaarden te bellen zonder te ontdubbelen met het Bel-Me-Niet-Register. Dit is het geval wanneer het telefoonnummer is verkregen in het kader van de verkoop, en er gebeld wordt over gelijksoortige producten of diensten.

Voor de duur van deze uitzondering moet gekeken worden naar de perceptie van de klant. Hoe lang voelt iemand zich na aankoop nog klant. De flexibiliteit die de wet biedt is nodig omdat hierin grote verschillen zitten. Wie een auto aanschaft zal het logisch vinden om jaren later nog eens gebeld te worden door de dealer. Bij een proefabonnement van 3 weken voor een krant is dit niet het geval.

Meer over telemarketing: