Filters:
Sorteer op:

Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Artikel
|
Nieuwe cijfers Consumentenbond over ongewenste telefoontjes onderstrepen: goede handhaving noodzakelijk
Uit nieuwe cijfers van de Consumentenbond blijkt vandaag dat veel Nederlanders nog steeds te maken hebben met ongewenste telefoontjes. Dit laat wederom de noodzaak voor goede handhaving door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien. Zolang organisaties die structureel de regels overtreden kunnen blijven bellen,…

Lees meer
Fieldmarketing
Fondsenwerving
Legal
Telemarketing
Nieuws
|
Plan EZK voor verkoop via telefoon, aan de deur en op straat: dit weten we nu
In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, aangekondigd nieuwe regels in te willen voeren voor duurovereenkomsten die via telemarketing en fieldmarketing afgesloten worden. Volgens het plan moeten consumenten voortaan na het verkoopgesprek de koop schriftelijk per brief of…

Lees meer
Legal
Telemarketing
Artikel
|
De voor- en nadelen van anti-spam-call-software als Hiya
Anti-spamaanbieders zoals Hiya maken een snelle opmars door in de wereld van telemarketing en klantcontact. Op veel Samsung-telefoons staat de functie om telefoontjes als mogelijke spam te identificeren zelfs standaard aan. De DDMA Commissie Telemarketing vindt het belangrijk dat contactcenters en opdrachtgevers een afgewogen keuze…

Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Nieuws
|
Minister: Geen maximale klanttermijn voor telemarketing in Telecommunicatiewet
Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ziet geen reden om nieuwe regelgeving over de maximale klanttermijnen voor telemarketing in te voeren. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer, met daarin haar bevindingen over de uitkomsten van de Invoeringstoets op…

Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Nieuws
|
Boete van 1,8 miljoen voor energieleverancier vanwege misleidende telemarketing door intermediairs
De ACM heeft energieleverancier Budget Thuis een boete van 1,8 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. Voor het telefonisch werven van nieuwe klanten maakt Budget Thuis (toen NutsServices) gebruik van intermediairs. DDMA is blij dat de ACM…

Lees meer
AVG
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Artikel
|
Uitleg ACM over toestemming voor telemarketing is strenger dan AVG
Sinds de ingang van de gewijzigde Telecommunicatiewet op 1 juli 2021 moeten organisaties toestemming hebben voor ongevraagd bellen én deze toestemming kunnen bewijzen. Nu, 1 jaar later, laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de telemarketingbranche weten dat de lat voor het bewijzen van deze…

Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Artikel
|
Betere handhaving regelovertredende intermediairs noodzakelijk in telemarketingsector
Sinds 1 juli 2021 mogen organisaties die aan telemarketing doen niet meer zonder toestemming bellen naar mensen die nog geen klant zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet dat het aantal klachten over telemarketing nu minder is dan net na de invoering. Toch blijkt…

Lees meer
AVG
Legal
Telemarketing
Artikel
|
Miljoenenboete voor niet naleven bewaartermijnen bij telemarketing
Dat de Franse toezichthouder CNIL boetes uitdeelt is niet nieuw, maar dat dit gebeurt voor bewaartermijnen zien we minder vaak. In dit geval ging het om de Franse verzekeringsgroep AG2R die de bewaartermijnen die zij zelf had gesteld in het privacy statement niet na kwam in de praktijk. Daarnaast werd…

Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Artikel
|
Nieuwe regels telemarketing: waar staan we 3 maanden na de wetswijziging?
De regels voor telemarketing zijn sinds 1 juli 2021 veranderd door de wetswijziging van de Telecommunicatiewet. Zo is telemarketing nu een opt-in-kanaal en is het Bel-Me-Niet-Register opgeheven. Wat zijn de effecten van de nieuwe regels, bijvoorbeeld op het aantal Recht van Bezwaar-aanvragen, en welke marktverschuivingen…

Lees meer
Legal
Telemarketing
Artikel
|
Update wetswijziging telemarketing met de invoering van een opt-insysteem
In oktober 2018 heeft Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK), haar Consumentenagenda naar de Kamer gestuurd. Het eerste thema waarop het consumentenbeleid van EZK zich in het bijzonder zal richten is het terugdringen van consumentenirritatie door telemarketing. DDMA (mede namens Goede Doelen…