Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Boete van 1,8 miljoen voor energieleverancier vanwege misleidende telemarketing door intermediairs

De ACM heeft energieleverancier Budget Thuis een boete van 1,8 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. Voor het telefonisch werven van nieuwe klanten maakt Budget Thuis (toen NutsServices) gebruik van intermediairs. DDMA is blij dat de ACM…
Lees meer
AVG Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Uitleg ACM over toestemming voor telemarketing is strenger dan AVG

Sinds de ingang van de gewijzigde Telecommunicatiewet op 1 juli 2021 moeten organisaties toestemming hebben voor ongevraagd bellen én deze toestemming kunnen bewijzen. Nu, 1 jaar later, laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de telemarketingbranche weten dat de lat voor het bewijzen van deze…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Betere handhaving regelovertredende intermediairs noodzakelijk in telemarketingsector

Sinds 1 juli 2021 mogen organisaties die aan telemarketing doen niet meer zonder toestemming bellen naar mensen die nog geen klant zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet dat het aantal klachten over telemarketing nu minder is dan net na de invoering. Toch blijkt…
Lees meer
AVG Legal Telemarketing
Artikel |

Miljoenenboete voor niet naleven bewaartermijnen bij telemarketing

Dat de Franse toezichthouder CNIL boetes uitdeelt is niet nieuw, maar dat dit gebeurt voor bewaartermijnen zien we minder vaak. In dit geval ging het om de Franse verzekeringsgroep AG2R die de bewaartermijnen die zij zelf had gesteld in het privacy statement niet na kwam in de praktijk. Daarnaast werd…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Nieuwe regels telemarketing: waar staan we 3 maanden na de wetswijziging?

De regels voor telemarketing zijn sinds 1 juli 2021 veranderd door de wetswijziging van de Telecommunicatiewet. Zo is telemarketing nu een opt-in-kanaal en is het Bel-Me-Niet-Register opgeheven. Wat zijn de effecten van de nieuwe regels, bijvoorbeeld op het aantal Recht van Bezwaar-aanvragen, en welke marktverschuivingen…
Lees meer
Legal Telemarketing
Artikel |

Update wetswijziging telemarketing met de invoering van een opt-insysteem

In oktober 2018 heeft Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK), haar Consumentenagenda naar de Kamer gestuurd. Het eerste thema waarop het consumentenbeleid van EZK zich in het bijzonder zal richten is het terugdringen van consumentenirritatie door telemarketing. DDMA (mede namens Goede Doelen…
Lees meer
Fondsenwerving Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Wetswijziging Telemarketing: verruiming van klantrelatie voor goede doelen

Voor veel goede doelen is telemarketing een belangrijk kanaal om fondsen te werven. De wijziging van de Telecommunicatiewet (Tw) zorgde dan ook voor veel vragen over de impact hiervan. Met name de verruiming van het begrip klantrelatie en de invulling daarvan was een heet hangijzer.…
Lees meer
Legal Telecommunicatiewet Telemarketing
Artikel |

Meer duidelijkheid over B2B-Telemarketing bij wetswijziging telemarketing

Sinds het aannemen van de wetswijziging door de Tweede Kamer liggen de regels voor B2B-telemarketing bij DDMA onder het vergrootglas. Een uitzondering voor B2B-Telemarketing bestaat al in de huidige wetgeving, maar hiervan werd vanwege het opt-out regime zelden gebruik gemaakt. Het exacte verschil in de…
Lees meer
DDMA Telecommunicatiewet Telemarketing
Nieuws |

Telemarketingsector roept ACM op nieuwe regels te handhaven

Vanaf 1 juli mogen organisaties die aan telemarketing doen niet meer zonder toestemming bellen naar mensen die nog geen klant zijn. Het doel van de gewijzigde Telecommunicatiewet is het aantal ongewenste telefoontjes omlaag te brengen. Het succes van deze nieuwe regels valt of staat met…
Lees meer
Legal Telemarketing
Artikel |

Standaardteksten aanbieden Recht van Bezwaar voor IVR en callcenter-agents

Een belangrijke taak voor organisaties die aan telemarketing doen, is het uitleggen van het Recht van Bezwaar aan consumenten. Hoe kunnen zij hier gebruik van maken? Zeker op het moment dat er contact met de (potentiële) klant is, moet deze uitleg zo helder mogelijk zijn.…