Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Members-only
Legal documentatie
|
DDMA Template: AI-beleid
Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee, zoals het waarborgen van transparantie, het beschermen van persoonsgegevens en het voorkomen van discriminatie.

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Artikel
|
Gebruik van AI-foto’s op websites, printed folders of socials? Vermelden of niet?
Wil je gebruikmaken van AI-gegenereerde foto’s of video’s ter promotie van producten of diensten? Snel en effectief content creëren met AI-modellen, zoals ChatGPT, Zora of sinds kort Google’s Nano Bananas: het kan heel eenvoudig. Maar in sommige landen ben je nu wel verplicht te benoemen…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
Interview
|
‘Deelnemers moeten maandag meteen hun team willen toespreken’
De contouren van de eerste DDMA Studiereis, in december van dit jaar naar Boston in de VS, beginnen zich af te tekenen. De reis, gericht op het begrijpen en toepassen van AI in de praktijk, is opgezet in samenwerking met Studium Travel en wordt inmiddels…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Data, Decisions & Engagement
Artikel
|
Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen
Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten van GenAI en slim datagebruik worden ze steeds effectiever, veelzijdiger en breder toepasbaar.

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
AI & Contentcreatie: Transparantie en Aansprakelijkheid bij Online Reclame op Sociale Media
“Deze video is gegenereerd met hulp van AI” – is dit verplicht om te vermelden bij (influencer)content op TikTok of Instagram? Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools: van virtuele assistenten tot AI-gegenereerde video’s, captions en zelfs deepfake-stemmen. Maar hoe transparant moet je zijn…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
Marketingteam van de toekomst
Onderzoek
|
DDMO 2025: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie
De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in marketing groeit snel. Waar vorig jaar nog 48% van de organisaties AI toepaste, zet inmiddels 62% AI in voor marketingactiviteiten*, aldus het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025. Toch blijft de toepassing veelal beperkt tot uitvoerende taken zoals tekstcreatie…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Data, Decisions & Engagement
Marketingteam van de toekomst
Podcast
|
AI in marketing: van praten naar doen – hoe je écht aan de slag gaat
Kunstmatige intelligentie. Iedereen heeft het erover, maar wie doet er écht slimme dingen mee? In een nieuwe aflevering van Shaping the Future, de podcastserie van DDMA over data, marketing en innovatie, gaat Ronnie van Nieuwenhoven (Strategy Manager Insurance bij ING Retail en commissielid DDE van…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
Marketingteam van de toekomst
Onderzoek
|
DDMO 2025: AI adoption accelerates, but uneven uptake risks deepening the divide
The use of artificial intelligence (AI) in marketing is growing rapidly. Where last year 48% of organisations applied AI in their marketing activities, that figure has now risen to 62%*. Yet the use of AI remains largely confined to operational tasks, such as content generation…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Artikel
|
Conversational AI 2.0: Zo breng je jouw chatbot naar het volgende niveau
Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om klantvragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: jouw klant direct helpen en de druk op de klantenservice verlagen. De huidige resultaten zijn wisselend. Veel chatbots leveren niet de ervaring die je klant verwacht. De…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
DDMA
Onderzoek
|
DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains
The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains constant, the way marketing teams operate is undergoing a fundamental redefinition. This is the key…