Spring naar content

DDMA vindt het terugdringen van irritatie bij de consument en een gezonde klantrelatie erg belangrijk. Daarom zijn DDMA (mede namens Goede Doelen Nederland) en de Klanten Service Federatie al ruim een jaar in gesprek met Economische Zaken en Klimaat over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening en dan met name een aantal gevoelige onderdelen hieruit, te weten:

  • Telemarketing opt in vs. opt out
  • Een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Een prefix (088-telemarketing) meesturen bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet. De sector krijgt de tijd om de irritatie in het kanaal verder te verlagen door aanpassing van de zelfregulering. Hierover hebben DDMA en de KSF en EZK overeenstemming kunnen bereiken. DDMA en KSF zijn blij met dit resultaat. “Opt in” is weliswaar een verzwaring van de regels, maar met een Bel-me-niet Register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is “opt out” bijna gelijk aan “opt in”. Dat de klantrelatie nog niet wordt beperkt, is een groot winstpunt en een prefix voor telemarketing zou het kanaal mogelijk verlammen.

DDMA en KSF gaan nu in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijven de brancheorganisaties in dialoog met EZK. De sector zal een goede balans moeten vinden tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. De zwaardere maatregelen zijn namelijk nog niet geheel van tafel.

  • Deze nieuwe regel gaat gelden zodra de ePrivacy Verordening van kracht gaat. Let op, de tekst van de ePV is nog niet definitief. Ga naar de DDMA ePrivacy pagina voor meer informatie over o.a. deze tijdlijn:

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X…
Lees meer
Post |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en…
Lees meer
E-mail |

Acht jaar Battle of the Agencies: e-mailmarketing op het hoogste niveau

Acht edities lang is Ralph de Kruif betrokken geweest bij de ‘Battle of the Agencies’, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de EMAS. Samen met interviewer Mark Kruisman blikt hij terug…