Spring naar content

Maatschappelijk vertrouwen in data vergroten

De geformuleerde uitgangspunten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. Samen staan we voor een wereld waarin consumenten en organisaties optimaal kunnen profiteren van de voordelen van data. Data is de sleutel tot innovatie, relevante producten en goede dienstverlening. Wij zijn ervan overtuigd dat data het leven van mensen verrijkt en makkelijker maakt, als ze erop kunnen vertrouwen dat organisaties verantwoord omgaan met hun gegevens en hun wensen centraal stellen. Dit levert niet alleen tevreden klanten op, maar is ook belangrijk voor compliance, governance, reputatie én de business. Vertrouwen in een organisatie is immers de nummer één voorwaarde voor klanten om gegevens te delen, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2021.

Stap verder dan de wet

Steeds meer organisaties zien dat het hebben van een eigen normen- en waardenkader voor datagebruik essentieel is om dat vertrouwen op te bouwen en de juiste ethische afwegingen te maken over data. Alleen voldoen aan wetten en regels is niet genoeg. Het gaat er niet alleen om wat je met data mág, maar vooral om hoe je als organisatie met data wíl omgaan, aansluitend op de verwachtingen van de consument. Met de Uitgangspuntenkaart wil DDMA organisaties stimuleren een gesprek te voeren over welke uitgangspunten passen bij hun kernwaarden en een eigen visie op datagebruik te formuleren.

De Uitgangspuntenkaart is onderverdeeld in de volgende vier pijlers:

  • Durf: We durven het beste te doen voor onze klanten
  • Duidelijkheid: We zijn duidelijk over wat we voor onze klanten doen met data
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: We voelen ons verantwoordelijk voor het maatschappelijke vertrouwen in data
  • Autonomie: We laten onze klanten zelf beslissen over het gebruik van data

Onder elk van de pijlers hangen concrete uitgangspunten, die direct toepasbaar zijn op de werkvloer, bij ethische keuzes over datagebruik en voor het opzetten van datagedreven campagnes.

Samen met de sector ontwikkeld

De uitgangspunten zijn tot stand gekomen in verschillende door de Argumentenfabriek georganiseerde denksessies en vervolgens getest aan de hand van praktijkvoorbeelden. In deze denk- en testsessies hebben we samengewerkt met een grote groep enthousiaste experts uit het werkveld, werkzaam bij de volgende organisaties: Achmea, Adeptiv, Ahold, Airmiles (Loyalty Management Nederland), AkzoNobel, Bohn Stafleu Van Loghum, CZ, Essent, Gemeente Amsterdam, Goede Doelen Loterijen, Groene Amsterdammer, KLM, Koninklijke Bibliotheek, Ministerie van Algemene Zaken, Natuurmonumenten, NS, Philips, PostNL, Rabobank, Roche, Robeco, Santander, SIDN Fonds, Tilburg University, VodafoneZiggo en De Volksbank.

‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’ – Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold

Extra begeleiding met de Workshop Data-ethiek in de praktijk

DDMA biedt de Uitgangspuntenkaart aan als hulpmiddel voor organisaties om zelf aan de slag te gaan. Voor organisaties die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding, hebben we daarnaast de workshop Data-ethiek in de praktijk ontwikkeld. In deze workshop leren we je een methodiek aan die je kunt gebruiken om doorlopende gesprekken te voeren over data-ethiek binnen jouw organisatie. Onder leiding van twee externe facilitators ga je in op ethische datavraagstukken uit je eigen praktijk, met de uitgangspunten als basis. Je kunt deze workshop in-house afnemen toegespitst* op je eigen organisatie – meer informatie hier.

DDMA Uitgangspuntenkaart-voor Datagebruik januari 2021

Sanne Fontaine

Voormalig Programmamanager & business development bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties

Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems…
Lees meer
Data-ethiek |

Duurzaamheidsclaims in marketing: wat mag en wanneer is sprake van misleiding?

Niemand kan er meer omheen: consumenten kiezen steeds bewuster voor merken met een duurzame impact. Sterker nog, dit wordt vanuit de overheid via campagnes en wetgeving gestimuleerd. Als bedrijf is…
Lees meer
Cookies |

The Challenges and Opportunities of data collection in today’s Digital Era

Being able to track and collect the data you want from your website is no longer a given. The digital landscape has changed so much, not only on a technical…