Overzicht Actueel

Berichtgeving over Mediawet is onjuist, reclame in vlogs blijft mogelijk

Naar aanleiding van berichtgeving in het FD melden verschillende media vandaag dat populaire vloggers binnenkort geen ‘producten meer zouden mogen aanprijzen voor geld’, als gevolg van de nieuwe Mediawet. Dit is onjuist: reclame maken in YouTube-video’s blijft gewoon mogelijk, mits vloggers hier op de juiste manier transparant over zijn. Van een ‘bom onder het verdienmodel’ is dan ook geen sprake. Over de precieze invulling van de Mediawet door het Commissariaat van de Media is bovendien nog veel onduidelijkheid.

Toevoeging 12-11-2020: Verschillende media, waaronder NOS, hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast. Lees daarnaast hier mijn reactie in het FD op de nieuwe regels.

Belang van transparante reclame
Samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven dus ook onder de nieuwe wetgeving gewoon mogelijk. Door de Mediawet verandert waarschijnlijk wel de manier van het aanduiden van reclame in video’s en mogen vloggers hun kijkers niet specifiek oproepen tot het kopen van een product. Als vertegenwoordiger van de influencermarketingsector onderschrijft DDMA uiteraard het belang van transparante reclame. Het moet voor kijkers altijd duidelijk zijn of er reclame wordt gemaakt. Dat is ook de reden dat we als sector in 2014 de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing hebben opgesteld, waar deze regel ook in staat. Transparantie is namelijk goed voor kijkers, maar ook voor de geloofwaardigheid van vloggers en merken.

Onduidelijke regels
Helaas is er nog wel veel onduidelijkheid over de nieuwe regels, zoals we eerder in dit artikel schreven. Vooral over de vraag welke YouTubers onder de wetgeving vallen is nog geen duidelijkheid. Daarnaast zijn de regels die er nu liggen oorspronkelijk geschreven voor televisie, wat het moeilijk maakt om dit één-op-één toe te passen op YouTube video’s. Wij vinden het jammer dat er ondanks alle inspanningen en waarschuwingen vanuit de sector om de wetgeving duidelijk en praktisch te maken, nog steeds veel vragen liggen over de toepassing van de regels. Het Commissariaat van de Media (CvdM) laat vandaag weten in afwachting te zijn van een rapport uit Europa hierover.

Wil je meer te weten komen over hoe je de regels op influencer marketing toepast? Kom dan op dinsdag 8 december naar onze gratis Online Industry Meetup Influencer Marketing, je kunt je hier aanmelden.

Zie ook: