Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AI Act
AVG
Digital Services & Markets Act
Legal
Artikel
|
Wat je nu moet regelen voor ads in verkiezingstijd
Toen Meta aankondigde dat het vanaf oktober 2025 geen politieke of ‘issue’-advertenties meer zou toestaan in de EU, was dat geen principedebat, maar een compliancebeslissing. De nieuwe Europese regels voor politieke reclame brengen een golf van transparantieverplichtingen, ketenverantwoordelijkheid en risico’s voor partijen die hun politieke…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden
Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van investeerders – gepseudonimiseerd, dus zonder namen of contactgegevens. Toch stapten betrokkenen naar de rechter: ze…

Lees meer
AVG
Digital Services & Markets Act
Legal
Artikel
|
Europese rechter over datadoorgifte VS: vertrouwen onder voorwaarden
Het Hof van Justitie van de EU heeft zich opnieuw uitgesproken over de doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten. De uitspraak bevestigt dat doorgifte onder het huidige Data Privacy Framework (DPF) rechtsgeldig is — voor nu. Maar de schaduw van eerdere arresten (Schrems I…

Lees meer
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Legal
Interview
|
Data with Purpose: Why First-Party Data Is Crucial for NGOs
In a data-driven world, NGOs face a different reality than commercial organisations. Instead of selling products or services, they build communities, foster trust, and strive for long-term social impact. But how do data, privacy, and digital innovation play a role in this mission?

Lees meer
Cookies
Legal
Legal documentatie
|
Explained: Cookies
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Wij merken dat er veel vragen zijn over wat dit precies betekent voor cookies. Daarom schreven wij een uitgebreide handleiding, waarin de meest gestelde vragen rondom cookies aan bod komen. Dit document…

Lees meer
Legal
Social Media
Artikel
|
De grootste legal misvattingen over adverteren op social platformen
Adverteren op platformen zoals Meta en TikTok roept bij veel legal-afdelingen direct alarmbellen op. Terecht, want als marketeer ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, ook als je werkt met externe tools of doelgroeptargeting inzet. Toch is het beeld dat ‘alles verboden is’…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Members-only
Legal documentatie
|
DDMA Template: AI-beleid
Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee, zoals het waarborgen van transparantie, het beschermen van persoonsgegevens en het voorkomen van discriminatie.

Lees meer
Cookies
Legal
Privacy
Artikel
|
Rechters over GTM en TC-string: marketeers klem tussen cookiewet en consent-paradox
De cookieregels zijn hopeloos verouderd: door de recente uitleg van rechters lijkt toestemming nu ook vereist voor het vastleggen van de cookievoorkeuren. Dat leidt tot een ongemakkelijke paradox: wat als een bezoeker géén toestemming geeft? Mag je dan ook geen cookie plaatsen om die weigering…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Artikel
|
Gebruik van AI-foto’s op websites, printed folders of socials? Vermelden of niet?
Wil je gebruikmaken van AI-gegenereerde foto’s of video’s ter promotie van producten of diensten? Snel en effectief content creëren met AI-modellen, zoals ChatGPT, Zora of sinds kort Google’s Nano Bananas: het kan heel eenvoudig. Maar in sommige landen ben je nu wel verplicht te benoemen…

Lees meer
E-mail
Legal
Nieuws
|
Herziene Code E-mail goedgekeurd door Stichting Reclamecode
De herziene Code E-mail is officieel goedgekeurd door de Stichting Reclamecode (SRC). Dat betekent dat de veranderingen in de Code vanaf 15 augustus 2025 voor alle organisaties in Nederland gelden.