Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Drie belangrijke uitspraken zaken KNLTB, Meta en OpenAI
Drie belangrijke uitspraken zaken KNLTB, Meta en OpenAI
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Wat de Digital Omnibus voor jou verandert: AI Act (1/4)
De Europese Commissie heeft op 19 november 2025 een pakket aan wijzigingen gepresenteerd om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen, ook wel Digital Omnibus genoemd. In deze korte updatereeks vertellen we meer over de mogelijke veranderingen van de Digital Omnibus voor de marketingsector.…
Lees meer
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Artikel
|
Telemarketing: ook opt-in nodig bij bestaande klanten
Per 1 juli 2026 gaat zoals het ernaar uitziet nieuwe wetgeving in die telemarketing gericht op bestaande klanten alleen toestaat bij opt-in. Reden voor de Commissie Telemarketing van de DDMA om de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te vragen de bestaande en nieuwe regels nog…
Lees meer
Legal
Privacy
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Whitepaper
|
NIEUW: Whitepaper Telemarketing in transitie
De regels voor telemarketing worden ingrijpend gewijzigd: vanaf 1 juli 2026 mogen organisaties zonder expliciete toestemming geen (ex-)klanten meer bellen. Dan vervalt de uitzonderingspositie van de klantrelatie en geldt het opt-in vereiste voor álle consumenten. Dit betekent dat organisaties vanaf dat moment niet langer zonder…
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Legal
Members-only
Artikel
|
AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing
Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
AI Act
AVG
Digital Services & Markets Act
Legal
Artikel
|
Wat je nu moet regelen voor ads in verkiezingstijd
Toen Meta aankondigde dat het vanaf oktober 2025 geen politieke of ‘issue’-advertenties meer zou toestaan in de EU, was dat geen principedebat, maar een compliancebeslissing. De nieuwe Europese regels voor politieke reclame brengen een golf van transparantieverplichtingen, ketenverantwoordelijkheid en risico’s voor partijen die hun politieke…
Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden
Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van investeerders – gepseudonimiseerd, dus zonder namen of contactgegevens. Toch stapten betrokkenen naar de rechter: ze…
Lees meer
AVG
Digital Services & Markets Act
Legal
Artikel
|
Europese rechter over datadoorgifte VS: vertrouwen onder voorwaarden
Het Hof van Justitie van de EU heeft zich opnieuw uitgesproken over de doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten. De uitspraak bevestigt dat doorgifte onder het huidige Data Privacy Framework (DPF) rechtsgeldig is — voor nu. Maar de schaduw van eerdere arresten (Schrems I…
Lees meer
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Legal
Interview
|
Data with Purpose: Why First-Party Data Is Crucial for NGOs
In a data-driven world, NGOs face a different reality than commercial organisations. Instead of selling products or services, they build communities, foster trust, and strive for long-term social impact. But how do data, privacy, and digital innovation play a role in this mission?
Lees meer
Cookies
Legal
Legal documentatie
|
Explained: Cookies
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Wij merken dat er veel vragen zijn over wat dit precies betekent voor cookies. Daarom schreven wij een uitgebreide handleiding, waarin de meest gestelde vragen rondom cookies aan bod komen. Dit document…