Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Members-only
Legal documentatie |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee, zoals het waarborgen van transparantie, het beschermen van persoonsgegevens en het voorkomen van discriminatie.
Lees meer
Cookies Legal Privacy
Artikel |

Rechters over GTM en TC-string: marketeers klem tussen cookiewet en consent-paradox

De cookieregels zijn hopeloos verouderd: door de recente uitleg van rechters lijkt toestemming nu ook vereist voor het vastleggen van de cookievoorkeuren. Dat leidt tot een ongemakkelijke paradox: wat als een bezoeker géén toestemming geeft? Mag je dan ook geen cookie plaatsen om die weigering…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Artikel |

Gebruik van AI-foto’s op websites, printed folders of socials? Vermelden of niet?

Wil je gebruikmaken van AI-gegenereerde foto’s of video’s ter promotie van producten of diensten? Snel en effectief content creëren met AI-modellen, zoals ChatGPT, Zora of sinds kort Google’s Nano Bananas: het kan heel eenvoudig. Maar in sommige landen ben je nu wel verplicht te benoemen…
Lees meer
E-mail Legal
Nieuws |

Herziene Code E-mail goedgekeurd door Stichting Reclamecode

De herziene Code E-mail is officieel goedgekeurd door de Stichting Reclamecode (SRC). Dat betekent dat de veranderingen in de Code vanaf 15 augustus 2025 voor alle organisaties in Nederland gelden.
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Data, Decisions & Engagement
Artikel |

Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen

Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten van GenAI en slim datagebruik worden ze steeds effectiever, veelzijdiger en breder toepasbaar.
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Digital Services & Markets Act
Artikel |

AI & Contentcreatie: Transparantie en Aansprakelijkheid bij Online Reclame op Sociale Media

“Deze video is gegenereerd met hulp van AI” – is dit verplicht om te vermelden bij (influencer)content op TikTok of Instagram? Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools: van virtuele assistenten tot AI-gegenereerde video’s, captions en zelfs deepfake-stemmen. Maar hoe transparant moet je zijn…
Lees meer
Legal Post
Artikel |

Rechter zet de deur open voor verdere versnippering van direct mail regels

Jarenlang viel “aan de bewoners van” direct mail onder geadresseerde post en werd het via het Postfilter gereguleerd. Had je je daar als consument afgemeld, dan kreeg je dit soort post niet meer op de mat. Maar sinds een recente uitspraak van het Gerechtshof Den…
Lees meer
Influencermarketing Legal
Artikel |

Influencers onder vuur, niet alleen voor transparantie in reclame

Steeds vaker komen influencers in de problemen door wat ze doen of juist nalaten op sociale media. Of het nu gaat om het aanprijzen van illegaal gokken, het promoten van verboden schoonheidsbehandelingen of het niet melden van inkomsten: wie online actief is en veel mensen…
Lees meer
AVG Cookies Telecommunicatiewet
Artikel |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan?

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP sprak organisaties o.a. aan op een gebrek aan transparantie in hun banners, waarbij ze voor…
Lees meer
ePrivacy Verordening Legal Telecommunicatiewet
Members-only
Artikel |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te checken. Daar zijn wij als legal team natuurlijk voor, maar het is natuurlijk altijd fijn…