Spring naar content

Wat zijn cookies?

Technisch zijn cookies kleine tekstbestanden die een website op je apparaat opslaat wanneer een pagina geladen wordt. Meestal wordt het opgeslagen in je browser. De term cookies is in de loop der jaren een breder  containerbegrip geworden voor allerlei technieken die 1) informatie uitlezen uit een apparaat en/of 2) informatie achterlaten op een apparaat.

De redenen waarom websites gebruik maken van cookies lopen erg uiteen. In cookiebanners zie je dit terug in de genoemde doelen of categorieën, denk hierbij onder andere aan:

  • Functionele cookies: Cookies die technisch noodzakelijk zijn om de website goed te laten werken. Denk hierbij aan het gebruik van een cookie om de inhoud van een winkelwagentje te onthouden, of de taal waarin je de website wilt weergeven.   
  • Affiliate cookies: Cookies die worden gebruikt om bij te houden welke advertentie leidt tot aankoop van een bepaald product, zodat degene die deze advertentie heeft getoond (de affiliate) daarvoor een beloning kan ontvangen van de adverteerder.
  • Analytics cookies: Cookies die ertoe dienen het gebruik van een website te analyseren en in kaart te brengen, zodat de kwaliteit en/of de effectiviteit van die website kan worden verbeterd.
  • Personalisatie cookies: waarmee de inhoud van de website wordt gepersonaliseerd op basis van surfgedrag. Bijvoorbeeld doordat een kledingwebsite onthoudt dat je interesse hebt in mannenschoenen
  • Advertentiecookies: dit is een brede categorie die het mogelijk maakt om gericht te adverteren, en vervolgens de effectiviteit van advertenties te meten. Een voorbeeld hiervan zijn de pixels waarmee een websitebezoeker vervolgens op een social media platform een gerichte advertentie te zien krijgt.
  • Conversie optimalisatie: Organisaties testen voortdurend verschillende elementen van  websites. Hiervoor kunnen ook cookies worden geplaatst, die het mogelijk maken om te experimenteren en het effect van experimenten te meten.

.

Naast de bovenstaande categorieën van cookies is er ook veel te doen om het gebruik van third-party cookies. Deze cookies verschillen van first-party cookies op 3 gebieden: Creatie, beschikbaarheid en Ondersteuning.

Creatie

Een cookie wordt gecreëerd door een stukje code in de website. Als dat stukje code verwijst naar een ander domein is het een third party cookie. Het wordt immers geladen van het domein van een derde partij. Voor de website van DDMA zou dat betekenen dat het niet verwijst naar www.ddma.nl/tracker, maar naar www.advertentienetwerk.nl/tracker

Bereikbaarheid

Een ander verschil tussen first- en third-party cookies, is dat de laatstgenoemde toegankelijk is op elke website die de code van de derde partij ophaalt van hun server. Wanneer een andere website ook www.advertentienetwerk.nl/tracker gebruikt krijgt deze derde partij opnieuw gegevens over het bezoek van de persoon die eerder DDMA.nl bezocht.

Ondersteuning

First-party cookies worden door alle browsers geaccepteerd. Voor third party-cookies is dat niet het geval. Zo worden ze ‘by default’ geweigerd voor gebruikers van Apple’s browser Safari. Google heeft aangekondigd dat haar browser Chrome in 2023 geen third party cookies meer zal ondersteunen.  

Cookieless World: een wereld zonder cookies is aanstaande

Steeds meer browsers blokkeren het gebruik van third-party cookies. Iets waar je als marketeer echt niet meer om heen kan. Het is misschien wel de meest ingrijpende verandering van het moment. Daarom helpen wij onze leden vanuit meerdere commissies zich op deze cookieless world voor te bereiden