Spring naar content

Google Analytics (GA) is een veelgebruikte tool om het gebruik van je website te optimaliseren, meer inzicht te krijgen in je statistieken en uiteindelijk meer conversies te genereren. Veel websites plaatsen een GA-cookie om de data hiervoor te verzamelen. Dat is nuttig en efficiënt, maar het gebruik hiervan kan verschillende vormen aannemen: van puur statistische doeleinden die nauwelijks impact hebben op de privacy tot koppelingen met marketingplatformen die individuen gericht kunnen targeten. Dit heeft ook juridische consequenties.

Daarom gaan we in deze DDMA Explained: Google Analytics in op cookieregels voor Google Analytics, Ook laten we zien hoe je de privacy-impact ervan kunt minimaliseren, zonder dat je functionaliteiten verliest. Als je al onze privacyvriendelijke stappen volgt, kun je ervan uitgaan dat je Google Analytics-cookies zonder toestemming kunt plaatsen.

DDMA Explained: Google Analytics zonder toestemming

Download (1 MB)

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

TCF-update: plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd

Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het gevolg was een boete…
Lees meer
DDMA |

Director General Diana Janssen is leaving DDMA

Director Diana Janssen will be leaving DDMA, the Data-Driven Marketing Association, after 17 years. As from March 1st she will start as the director of the Association of Dutch Designers…
Lees meer
AVG |

Meta krijgt 390 miljoen euro boete voor wijzigen van gebruikersvoorwaarden

Na een langslepende procedure heeft de Ierse toezichthouder (DPC) begin 2023 het finale besluit genomen ten aanzien van twee klachten gericht aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. DPC…